Lite frågetecken...

P

Poetry_princess

Hoppas jag inte verkar dum nu, eller så, men den som aldrig frågar får aldrig veta...;)

Vad betyder det när hästen tuggar och slickar sig om läpparna utan att ha något i munnen??? :confused:

Min medryttarhäst gör så ibland när jag pysslar med honom. Oftast med påföljden att han "somnar".

Nästa fråga: när jag ska flytta på honom i boxen lägger jag handen lite på bakdelen och smackar, samtidigt som jag trycker lite i den riktning jag vill att han ska flytta sig. Men oftast leder det till att han flyttar sig åt motsatt håll eller trycker sig mot mig...? Är jag otydlig/vad gör jag för fel?

Ibland glömmer jag boxdörren öppen när han äter. Det händer att han går ut på stallplanen då och då varpå att jag får panik och tror att han ska springa ut på vägen och bli överkörd...Men han står bara där, sen går han in och äter igen..:confused:

Lite konstiga frågor, kanske, men jag är nyfiken...:D

Sv: Lite frågetecken...

Vad betyder det när hästen tuggar och slickar sig om läpparna utan att ha något i munnen??? Enkla förklaringar:
Att han accepterar dig.
Men oftast leder det till att han flyttar sig åt motsatt håll eller trycker sig mot mig...? Är jag otydlig/vad gör jag för fel?
Du måste hålla ett jämnt tryck hela tiden.Acceptera inget annat än rörelse åt det håll du kräver.Först ett vanligt lätt tryck sedan hårdare och hårdare tills han flyttar sig åt den sidan du kräver.Strunta i att lägga handen på länden utan håll dig åt trycket.Men släpp trycket så fort han flyttar sig som du begär (eftergift)
GLÖM aldrig boxdörren, lättare än så är det inte.Ha alltid säkerheten i bakhuvudet!

Ok, då vet jag. Nej, jag vet, det är fullkomligt idiotiskt att glömma boxdörren :o, jag har alltid haft den stängd sen dess!

Ja, fast det där tuggandet kan man ju se i hagen också när de bara står och vilar. De kanske helt enkelt bara rensar munnen lite.
De brukar ofta svälja när de har tuggat lite, det kanske fanns nån gammal matrest som kröp fram som de ville svälja ner?

Min häst brukar köra med sin klassiker. Gå till vattenhinken, dricka, komma fram till mig med munnen full av vatten och säga:
Hej matte vad roligt att du kom! och öppna munnen över huvudet på mig eller i famnen! Dyblöt är vad man blir.

Jo iofs men oftast när man vistas runt hästen så brukar det vara ett tecken på tillit.

När hästen tuggar vid ridning beror det på att som någon tidigare sa; han accepterar dig och det du vill få honom att göra, han tänker. Att han gör så i hagen vet jag däremot inte varför? Vet inte hur du gör när du ska flytta honom. Har man för stor tryckyta när man vill flytta hästen kan det bli lite misstolkning. Hästar är ju mottrycksdjur och trycker emot när man har för stor tryckyta. Stoppa in fingrarna, dock försiktigt, i sidan och smacka lite. Kanske flyttar han på sig då? Prova! Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka