Lite blandade frågor

Sv: Lite blandade frågor

Tack det går bra! Har lyckats tillverka egna bra skaklar som funkar. Har åkt pulka efter och det går utmärkt. Tänker dock inte sätta i vagn förrän i vår. Men jag har åkt efter och hon har dragit även om det är pulka och inte vagn.

Åke jag hoppas att du nu inte tar illa upp eftersom att jag är den andra som frågar. Men vad har man i maraton om inte bröstsele:confused:
Bröstsele är det enda jag har sett.
Iofs är jag inte så insatt men jag vet att tex Fredrik Persson använder bröstsele. Vet däremot inte hur vanligt det är.

Åke kanske trodde bröstsele och maratonsele var olika selar!?
Och ja om man säger att skitsele = bröstsele så är det ju helt olika selar!:crazy:
En bröstsele (inte en skitsele;)) används ofta i maraton (när folk inte har bättre vett o använder lokor eller coller! :angel: ) men är då förstärkt på de flesta ställen och kallas då ofta just för maratonsele. Många sådana är svarta i färgen med brungul fodring, vilket jag inte tycker är så fint! :p
Själv håller jag mig till loksele :bow:
Och förstår dom som tycker bröstsele är nödvändigt ont :D

det som då är maratonsele är det jag kallar bröstsele:D

edit: defenitionssak alltså

Senast ändrad av en moderator:

Det är lättare att fastna i en del hinder med losele, vilket är en ganska stor nackdel.

LIA

Jo vanliga lokselar är eg ingen höjdare på maraton, dessutom kan dessa vara en aning klumpiga då man galopperar mycket. För att inte tala om däckeln och så :crazy:
Men en collersele däremot måste ju bara ha många fördelar :)

Fredrik Persson är för visso en av få i Sverige som INTE använder
bröstselar i maraton som tex. Tomas Erikson, och ca:95% av alla
svårklasskuskar. Fredrik använder selar från:
http://www.moench-geschirre.de/
Maratonkoller eller dom kallas Franska selar eller något
dyligt. Förlöparna använder iof. Bröstselar men dom drar ju inte
mycket i hindren.
Lokselar är naturligt vis jätte bra att dra tungt med om man som Åke
har en brukshäst med en väl utvecklad Lokstad, att hästarna är
bredaxlade kan man säga. Annars blir det lite som att trycka en kona
genom ett för litet hål , eller kan man säga att hästen håller på att
glida genom selen säker inte så bekvämt för hästen.

//JeB

Såg inte att det redan var svarat. Men bröstsele och collersele är väl iallafall inte samma sak? Det finns ju både hel och halv collersele. Måste kolla när jag kommer hem i mina böcker är på jobbet just nu.

MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är inte samma sak.
Collerselen är närmare en loksele i sin funktion. En stor nackdel med coller är att den inte går att "ställa in" (helcoller) eller bara har liten justeringsmöjlighet (halvcoller). Byter man häst eller den man har musklar på sig duktigt etc så kan man få problem. Antingen gå till sadelmakaren eller köpa ny sele.
Annars är collern en bra seltyp och fr a elegant. Absolut det lämpligaste till lite finare "åkvagnar", tycker

LIA

Nej, det är inte samma sak.
Collerselen är närmare en loksele i sin funktion. En stor nackdel med coller är att den inte går att "ställa in" (helcoller) eller bara har liten justeringsmöjlighet (halvcoller). Byter man häst eller den man har musklar på sig duktigt etc så kan man få problem. Antingen gå till sadelmakaren eller köpa ny sele.
Annars är collern en bra seltyp och fr a elegant. Absolut det lämpligaste till lite finare "åkvagnar", tycker

LIA

Tackar för informationen.

MVH Ann

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har några funderingar kring det här med att dra lite tyngre grejer och lite vagns frågor. Vad ska man ha för typ av draglinor för...
Svar
2
· Visningar
1 082
Körning Efter att ha läst en hel del här så har jag insett att det tydligen är dödsstraff på att använda sele med fast brösta.. Vad jag har...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 927
Senast: Efwa
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama