Fast brösta

Sv: Fast brösta

Hon kör ju med dom selarna även i enbet, trodde jag skrev det. Och då borde det väl bli samma sak? Och den har läderputor och skaklarna sitter i armbågshöjd...

Och jag är väldigt less på snobbiga kuskar som alltid ska trycka ner nybörjare istället för att bara dela med sig av sina erfarenheter. Jag har inte sagt emot nånstans att det inte skulle vara fel att använda fast brösta. Jag vill bara veta hur man kan se att det gör skada för att jag ska få mer förstålelse för det och kunna använda det som argument mot dom som trots allt använder fast brösta. Du måste väl också ha varit nybörjare nån gång? Eller kunde du allt med födseln? Dessutom är det helt frivilligt att skriva. Ingen har tvingat dig!
Utan nybörjare så kommer sporten snart dö ut.

Du såg det säkert men jag skrev faktiskt att jag tänkt satsa på en ordentlig sele med lös brösta då jag förstått att det är det vettigaste. Ändå känns det som du hoppar på mig för att jag frågar.

Du behöver absolut inte skriva mer!

Jag är också van körtävlare.

Ingenstans har väl någon i denna tråd sagt att någon sele är utan varken baksele eller draglinor. Det är något några av er förutsatt bara. Om paret i TS första inlägg tävlat så har de ju draglinor. Det var ett krav för bara ett år sedan. Om det inte krävs för tävling nu mer så kan man ju ändå anse att körmänniskorna som utformar TR inte anser det vara prio ett (även om jag tycker det personligen). Då borde fast brösta vara bäst, eller?

Vi hade draglinor till våra B***es-selar och även baksele. Bakselen var också av "skitkvalitet" men draglinorna var sydda av mig själv på vår fabrik.
En sele med fast brösta är inte helt olik en loksele i sin utformning förutom att lokselen är bättre att dra tungt i. Den har också en "fast" brösta (lokorna) som sitter i en gjord under magen, men drar i draglinorna ändå.

Ingen här kan väl rekommendera fast brösta, men det är långt ifrån samma sak som att använda det man har eller köpa något billigt att ha i ett år innan man vet att man vill fortsätta med körning?

Senast ändrad:

Lokor fungerar på helt annat sätt än brösta.
Men billiga lokselar har desvärre oxå klen läderputa och säljs komplett utan vare sig baksele eller draglinor!

Ang dom livliga shettisarna som drar vagn med fast brösta som nämns i tråden, så är det väl för att bogrörelserna är små och vagnen mycket lätt?!

Jag började oxå köra med fast brösta, shettisen drog allt vad han orkade (tung vagn) och han var alltid lika pigg och glad efteråt, trots tortyren det måste varit att dra den vagnen på det sättet!
Jag körde bara en gång i veckan och en halvtimme, timme så skav fick han aldrig heller. Men jag tror kallblod och shettisar är mindre skavkänsliga än tex varmblod, ädlare hästar och ponnyer.
Och en del hästar inte säger ifrån fast det är lite obehagligt.

Det är skillnaden mellan hur "ergonomiskt" de drar med fast brösta&lös som är viktig.
De kan vara glada ändå om de gillar att bli körda, men det är mycket skönare&bättre för deras kroppar att dra med korrekt utrustning.
Ofta är det ju inte bara brösta som är problemet. Tunna däcklar som det blir att de drar med eftersom vagnen sitter fast som den gör med sådana selar. Det är ganska uppenbart om man tänker så att det är bättre med lös brösta :)

(lite trött så hoppas du förstår inlägget)

Lokor fungerar på helt annat sätt än brösta.

Fast jag skrev aldrig att de fungerar lika. Jag skrev att de var "inte helt olik en loksele i sin utformning".
Med det menar jag som jag sedan skriver: Fast "brösta/loka" fast man drar i draglinorna.

Men, jag pratar fortfarande om att ha en liten skitsele en kort tid för att veta om man är intresserad av körning. Jag upprepar också, för att investera i körning rekomenderas en lös brösta. INGEN här har rekomenderat något annat, inte ens TS.
Ja, jag har haft skitsele länge och inte märkt någon skillnad på rörelsemönster på de hästarna och den jag har nu som alltid gått i en bra sele med lös brösta. Men, de har alltid dragit i draglinor och haft svängel.

Även svenska kända seltillverkare levererar med läderbåge på lokselar för mindre hästar. Loksele ska man onekligen dra tungt med

Fast det är betydligt smartare att köpa en sele som har någon form av andrahandsvärde.
Åtminstone för mindre ponnys( nylonselen är också rätt billig vad jag minns och den finns i större storlekar) kostar en "enklare" sele med lös brösta, baksele idag lika mycket som en med fast brösta.

Grejjen är ju den, att köper du en skitsele+draglinor+baksele, så kommer man inte långt ifrån priset av en komplett bröstsele i duglig kvalité.

Och provar man med bara med en skitsele, kanske ponnyn säger ifrån! Pga att den är av sådan sort som säger ifrån om det blir obehagligt;)

Samma ponny skulle kanske älska att dra vagnen på ett rätt sätt? :)

KL.
Oerfaren inom körning.
Nämns mkt om dåliga selar från b****s i denna tråd, undrar då om ni specifikt menar de från deras egna märken då? Är som sagt inte så särskilt duktig på att köra, har kört lite ponnyer för skojjs skull endast. Har dock en liten dröm om att kunna ha en egen ponny att köra i framtiden. Så som man gör när man drömmer så har jag kollat i just B****s -katalog och sett en fin syntet-sele från finn-tack, är det en vettig sele? den är blå och väldigt fin tycker jag.....praktiskt att slippa läder oxå...(Ja, jag är lat) :P

*KL*

Jag började med fast brösta när jag var ny kusk för drygt 15 år sen. Då "fanns" inget annat i hobbykuskarnas medvetande, men jag uppmärksammade att de som tävlade lite högre klasser hade en annan form av sele, en med lös brösta. (Men då visste i alla fall inte jag någon skillnad på "lös" och "fast".)

Mina två första hästar, fjording och shettis, fick dra med fast brösta i början. Fjordingen hade också en loksele, som han trivdes jättebra med jämfört med bröstan. Han fick aldrig något skav av bröstan, men han var på nåt sätt roligare att köra och gladare när han hade lokselen. Shettisen fick en sele med lös brösta efter ett par år och sedan den dagen har jag aldrig återvänt till selarna med fast brösta. Shettisen fick inte heller skav eller uppenbara obehag av sin första sele, men han blev mycket friare i rörelserna och fick en helt annan energi av den nya selen. Dessa erfarenheter räcker för mig, jag vill aldrig mer ha en sele med fast brösta!

Spände jag selarna med fast brösta fel? Kanske, jag vet inte, eftersom jag inte hade samma kunskaper då som nu. Jag var förvisso alltid noga med att draget skulle synas i svängeln, men det kan ju ha varit fel i alla fall.

Jag har inga konkreta anledningar till att undvika fasta bröstor, bara känslan av att mina första hästar blev så mycket gladare, friare och bättre som körhästar när de slapp fast brösta. Placebo kanske, vad vet jag. Men idag kör jag bara shettisar och till dem finns selar med lös brösta för samma pris som selar med fast brösta + baksele + draglinor, som någon skrev tidigare. Det skiljer inte många ören. Så jag vet ju vad jag väljer. ;)

För övrigt så har jag nått samma slutsatser med valet av vagn - billiga vagnar (rockards) går väl förvisso an att köra med, men sen jag köpte min "dyrgrip" med inställningsbar balans så finns det liksom ingen återvändo till de billiga varianterna. Känslan i hela ekipaget blev helt annorlunda när balansen blev exakt rätt och det är svårt att uppnå om balansen inte går att ändra på vagnen. Återigen, känslan styr för mig. Och jag tycker om att kunna känna hur hästen plötsligt växer och blir modigare, starkare och gladare framför vagnen. Snobbigt att välja "det dyraste" kanske, men för mig går det inte att köra med "billighetsalternativen" längre. Jag anser mig inte förmer än andra för det, jag väljer bara den utrustning som känns bäst. För både mig och hästen. :)

Ett av bukes bästa inlägg någonsin!:bow:

jag kan tillägga att både halvblodet och shettisen fick skav av bröstan och stördes av de lågt fästade skaklarna. Samt hade jobbigt med halterna utan bakselen, i övrigt delar jag ditt inlägg-man ser på hästen när de får sin bogfrihet tillbaka, de vill mera!

Jag skulle låna ut min rockard till en tjej i somras, inte för första gången men denna gång glömde jag draglinor till hennes loksele. Då blev det en snabb overföring av selen också (med svängde brösta) till hennes fjording.
Den är en ganska unghäst som jag har aldrig sett gå så bra framför vagn som den dagen. Tjejen själv och andra som tittade på tyckte till om hur hästen verkade trivas.:)

och sen, jag hoppas ju att hästen fick draglinor och svängel sen!
?? Sorry, var det otydligt
Han brukar koras med loksele (draglinor och svängel) men denna gång blev det min sele (svängdebrösta och giggdäckel). Visst ser han glad ut, även om vi inte hann med att finjustera?

*KL*

Fjordingen hade också en loksele, som han trivdes jättebra med jämfört med bröstan. Han fick aldrig något skav av bröstan, men han var på nåt sätt roligare att köra och gladare när han hade lokselen.

Detta märker jag med fast nu......när jag har rätt selar. Inte med de andra hästarna då jag hade "fel" selar.
Av den anledningen bytte jag min rörliga brösta mot en collar och tänkte att det kanske skulle ge samma (läs: liknande) effekt som en loksele.

Men det gör det alltså inte, kan jag säga. Min häst gillar fortfarande lokselen bäst. Inga tveksamheter alls. Han drar bäst i den, drar helst i den och är piggast och gladast i den. Men med just honom tror jag det ligger på ett mentalt plan.

Det kan ju vara så att de faktiskt gillar en sele bättre för att de gillar det man gör med den selen. Det finns inget som går upp mot att dra tungt, typ traktordäck och stockar samt kliva stort och krångligt genom skogen. Det är det min häst är övertygad om att han är född till och ingen sele i världen kan få honom att tycka något annat.

*KL*

Spände jag selarna med fast brösta fel? Kanske, jag vet inte, eftersom jag inte hade samma kunskaper då som nu. Jag var förvisso alltid noga med att draget skulle synas i svängeln, men det kan ju ha varit fel i alla fall.

Ja eller så passade selen med den lösa bröstan bättre till din häst än selen med den fasta selen.

Men vad jag vill komma så är det inte så enkelt att bara för att man har en bröstsele med lös brösta så passar den. Vi har 2 hästar som vi har provat en Ideal sele där båda får skav och vi har gått över till andra lösningar som coller eller ergonomisk brösta och upplevt en enorm skillnad.

På kursen för Anders Eriksson nu sist så lovordade även han French Collar efter har provat den till sina gräsklippande halvblodshästar. Han hade fått låna dem av en känd fyrspannskusk som inte heller tyckte att den lösa (traditionella) bröstan var optimal till en del hästar.

Vill bara med mitt inlägg att man måste respektera andras kunskap och ifrågasätta sina egna lösningar för att hitta den optimala lösningen men ibland kanske man kan leva med att man inte har den perfekta lösningen utan nöja sig med att man har en lösning som fungerar.

Ja de va otydligt! Fattade inte heller först, men sen så:D
Ja en del lokselar är tyvärr tunga, klumpiga eller så spänns dom fel har jag sett så då är en svängd bred brösta mycket bättre till en rockard! :)

Går att förbättra det mesta även när man har det man har. Som exempel en annan del av selen: En riktig däckelbåge ligger stadigare än än modell två kuddar med läder över ala skånesele. En riktigt fin ”gigg-däckel” helt avpassat till hästen sitter förståss riktigt fint men vad kostar det. Det mesta går att kombinera ihop så att det funkar tillräckligt nöjaktigt för hästen. Är där inte rörlighet på ett ställa så måste det vara på ett annat ställe i stället.

Men de vanligaste grodorna som är riktigt allvarliga som jag sätt upprepade gånger är att man lagt bröstsele på hästar som har så lågt ansatt hals så där finns inget utrymme mellan linjerna neranför strupen och ovanför bogspetsarna. Och så är folk förvånade när dessa hästar inte vill dra!

Har sen synat dyrgripar av selar i sömmarna, skulle nog vilja sy om de flesta sömmar, eller åtminstone sätta en liten handsöm som lås för maskinsömmen i börgan och slutet av alla sömmar och nån mitt på. Vidare så har stagkanter på förstärkningar av annat material än läder inte legat ordentligt skyddade så de gör efter några års drift dålig nytta.

Ptr

Just det där med lågt ansatta halsar - eller egentligen inte lågt ansatta, men små hästar! - har jag lite problem med eftersom jag har shettisar. En vän till mig lämnade in sin brösta till en sadelmakare, som skar bort som en halvmåne precis vid luftstrupen, vilket gjorde att bröstan satt mycket bättre och inte gav obehag genom tryck mot strupen. Det är ju inte så svårt att göra, men hittills har jag inte behövt göra det på mina selar. (De ligger bra precis mellan bogspetsarna och luftstrupen, även i drag, men det finns inte jättemycket marginal eftersom hästarna är så små.) Men det är ett jäkla mickel när man ska köpa ny sele, det gäller ju att man kollar hur bröstan ligger direkt och vissa tillverkare går helt enkelt bort på grund av det. Framförallt de som gör bröstan lika tjock och nästan lika bred som till en stor häst fast storleken ska vara shetland eller minishetland.

Sen fins det en annan sak, fast det har jag inte sett på shettisar direkt, och det är att hästar där detär svårt att få plats med brösta monga gånger har har så lutande bogar så loksele är inte heller nåt alternativ. Men fina rörelser har de, men inte rörelser lämpliga för att dra med harmoni. Dessa hästar är nog inte fel om de får förbli ridhästar!

Men, det finns förståss alternativ från andra håll i världen! En typ av sele som inte är skapt som andra, så sitter det en platta eller ring på bringan och så går de remmar mellan frambenen och upp till dragringar lite längre bak än vad vi är vana här i landet. Och sen går det remmar från bringan och runt bogen och över hästen bkom manken och till dragringen på "fel" sida.
Hadde varit roligt om någon som sett denna variant kunde tala om lite mer, för jag har bara sett den på några bilder på ett vykort. Vill minnas att anspänningen var lite, i våra ögon, udda dessutom.

Ptr

Jag skulle nog snarare vilja säga att det inte är den fasta bröstan som avgör om en sele fungerar att dra i eller ej för den häst den sitter på. Den stora nackdelen med en sele med fast brösta är framför allt att den går att sätta på en häst och använda även för personer som inte kan något alls om hur den ska tillpassas. En korrekt tillpassad sele med fast brösta är lämpligare att dra med än en icke passande med lös brösta och med den kunskap man måste skaffa sig för att köra med en sele med lös brösta kan man alldeles utmärkt ställa in en sele med fast brösta. Det kan krävas tillköp, ja, men många lokselar som säljs på marknaden idag saknar också bakselar och har inga draglinor medföljande.

Naturligtvis måste man också se till att selen inte är för klen i förhållande till påfrestningarna den ska utsättas för, men det är ju inte heller något som är specifikt för just selar med fasta bröstor.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat