Fast brösta

Sv: Fast brösta

håller inte alls med, det finns minst fem fel på en sån sele, och är man nybörjare ska man ta hjälp inte köpa skit istället.

Som du skriver Snigelfarmor:
...... är man nybörjare ska man ta hjälp .......
Här på forumet är det svårt att ge råd och det är lätt att det blir rundgång ibland, speciellt om man inte vill ha det svar som man har fått ;)
Gå på kurs och få proffshjälp med just din häst, det är det värt.

Ja, det är det :)

På samma sida finns det en sele som heter "bröstsele med dragring". Det är en fast brösta.

Senast ändrad:

Men vart gör man av draglinorna om man vill tömköra eller något?
Ser att de går att ta bort men då finns det väl ingen stabilitet kvar i bröstan,
sen går det väl att ta bort hela bröstan men säg vid inkörning när jag vill
vänja min häst vid hela selen.. :)

Men vart gör man av draglinorna om man vill tömköra eller något?
Ser att de går att ta bort men då finns det väl ingen stabilitet kvar i bröstan,
sen går det väl att ta bort hela bröstan men säg vid inkörning när jag vill
vänja min häst vid hela selen.. :)

Draglinorna har du ju inte om man tömkör.

Bröstan kan du sätta fast i däckeln om du ska tömköra för att vänja.

När du ska börja inkörningen så tar du ju hjälp av en tränare eller duktig kusk så då berättar hen hur du gör :)

Var bor du i sverige, så vi kan hjälpa dig hitta någon duktig. Någon som vet hur en riktig sele ser ut och kan inkörning.

Är man så lagom oerfaren så ser man inte möjligheten att använda även en "fast" brösta som en som inte är fast. Rent mekaniskt så handlar det väl snarast om hur och om draget i bröstan följer svängeln eller följer skackeln.

Sen är det en annan sak, bara för att de kör med brösta i stora delar av världen så är det inte sagt att det är särskilt bra alls!

Ska jag vara elak jag med så kan jag säga att man kör inte med brösta om det inte endast är tömkörning, och då räcker det med däckel. Det borde var och en begripa som inte längre är nybörjare!

Ptr

Är man så lagom oerfaren så ser man inte möjligheten att använda även en "fast" brösta som en som inte är fast. Rent mekaniskt så handlar det väl snarast om hur och om draget i bröstan följer svängeln eller följer skackeln.

Sen är det en annan sak, bara för att de kör med brösta i stora delar av världen så är det inte sagt att det är särskilt bra alls!

Ska jag vara elak jag med så kan jag säga att man kör inte med brösta om det inte endast är tömkörning, och då räcker det med däckel. Det borde var och en begripa som inte längre är nybörjare!

Ptr

Med risk för att detta inlägg kan väcka en lika illa debatt som på alla andra trådar på bukefalos. Just körforumet håller en lugn och väldigt trevlig ton, om man jämför. Jag undrar lite om du läst hela tråden.
Vi har kommit överens om att vara oense angående fast brösta. Dock rekommenderar alla lös brösta för vanlig körning.
Vi har även gått genom brösta vs. Lokor.

Dessutom så är sista stycket så elakt som du trodde då hen som frågade bara ville vänja hästen vid brösta och snigelfarmor svarade precis så; att i tömkörning använder man bara däckeln och om man vill vänja vid bröstan så sätter man fast den som hon beskrev.

*fortsätter att ignorera diskussionerna*

Snigelfarmor
Att jag inte ska ha draglinorna medan jag tömkör förstår jag, undrade bara hur man gjorde på den typen av sele eftersom jag bara använt lokselar innan :)

Har jobbat som kusk och tror nog att inkörningen kommer att gå galant, men skulle ändå vara roligt att hitta duktiga körmänniskor i närheten av Herrljunga-Ulricehamn att bolla idéer med och om man skulle stöta på problem, få hjälp av :)

ptr? Hur jag än läser ditt inlägg så förstår jag inte vad du menar. Du tycker lokselen är mer lämplig som sele eller tycker du fast oinställbar bröstsele som hämmar bogfrihet är bättre? Fasta bröstor använder man bara vid parkörning, men någonstans så började man tyvärr även att sälja dessa som enbetsselar, och man sparade även in på de obligatoriska draglinorna.

Gillar den här svenskan: Ptr: Ska jag vara elak jag med så kan jag säga att man kör inte med brösta om det inte endast är tömkörning, och då räcker det med däckel. Det borde var och en begripa som inte längre är nybörjare! "

ang inkörning: Kan förtydliga att jag brukar kunna dra bukgjorden (den lösa maggjorden) genom bröstans dragringar så kan man tömköra med brösta, balband funkar med. Ibland tömkör man ju innan ett pass för att komma åt något eller för inkörning.

Hänvisar nu inte till rätt knapp utan det får var och en sortera själva.

Som alltid är det så är det hästen och vad som hänger bakom. Detta helt oavsett hur erfaren den som håller i tömmarna är.

Det var det som var poängen med inlägget, att hänvisa till vad den oerfarna eller erfarne borde veta är en tendens som jag ville bidra till att trampa på så fort jag såg det. Nu har jag gjort det och det uppmärksammades, så långt som tänkt. Och inget illa ment mot nån person, utan bara mot företeelsen som sådan.

En fast brösta med rätt längd som sen bara sitter i draglinor i svängel och sen sitter separata skackelremmar som håller upp skacklarna och sen en baksele. Då kommer den bröstan att fungera som en sele med lös brösta. Inte opptimalt och betydligt krångligare än en sele med lös brösta. Men det går, bara hästen är skapt så att den är bekväm med brösta.

Det som är med de selar med lös brösta är väl det som nån skrev om högre upp, däckeln brukar vara bättre. Tycker jag är största vinsten. Sen går det ofta att mecka lokor om man vill, inte fel då vagnen kanske inte passar i fästena till bruksselarna.

Måste bara nämna hur jag använde den fasta bröstan som jag började köra med. Jag satte den bakfram som baksele i stället. Några lokor till ponnyn och draglinor ända fram till dessa. Funkade fint det med! Hade bara läder ringar på uppehållsremen som skacklarna låg löst i som sen anslöt till bukjorden.

Ptr

Senast ändrad:

Bra inlägg!! Men att mixtra med en dålig sele och göra den bättre är inget den oerfarne (som tyvärr oftast har just den typen av sele) ska göra själv.

Om du måste fråga hur man sadlar, rid då inte!

Om du måste fråga hur man sadlar, rid då inte!

Jag förstår vad du menar i det stora hela men samtidigt blir det ju lätt moment 22 av ett sådant uttalande om någon tar det bokstavligt.
Man måste liksom redan veta hur man ska göra för att lära sig. Det fungerar ju inte riktigt. Måste man alltså lära sig sadla i fyra veckor innan man kan hoppa upp på hästen första gången?

Man kan ju lära sig flera saker samtidigt.

Klart fler ska lära sig köra, jag tror du förstår att jag är rädd om blivande kuskar och framförallt om körhästarna. Jag skulle ju råda ett barn som vill lära sig sadla/rida att söka en ridskola, tränare eller ha kunniga föräldrar/syskon som kan visa, eller att den personen tar hjälp av mig om jag bor nära. Man köper sig ju inte en ridhäst och sen lär sig rida. Man börjar ju i den andra änden..förhoppningsvis.
Inom körning är det oftast "det här med körning verkar kul" jag köper en sele på blocket för 500:- och börjar köra min shettis som jag vet är inkörd när den var tre... Sen frågar man här på buke hur man gör.

Jag har en del "elever" som faktiskt gjort en annan grej. De har en inkörd ponny, de läser här att man ska ha en sele med lös brösta. köper det, selar på och ponnyn eller hästen skenar för den var aldrig inkörd med baksele och draglinor..och blir självklart livrädd vid första stoppet. Tror väl att vagnen den knappt minns kör på den? Sen tar dem hjälp, eller ger upp och tror inte att ponnyn var inkörd ändå..

Inga frågor är dumma, men ta dem i rätt ordning :)

Det var ett bra förtydligande, och jag tycker samma sak.

Det är bara så svårt att samtidigt vara öppen för att fler ska kunna köra, att vi inte blir för präktiga, klankar ner på andra som känner sin häst väldigt bra eller för den delen helt lämna någon åt sitt öde med ett lätt "det är bara att testa" eller "går det så går det".

Även om det ju är känsligt med just körning så känner jag ibland att det krävs så mycket för att köra en häst att det är svårt för många att ens ta steget att ta hjälp för att det "ändå inte kommer gå".

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka