Lite bekymrad över dessa märken

Tranan

Trådstartare
Jag har ringat in två ringar i huden (mig).
blir lite orolig av dessa, kan någon kunnig lugna mig så är jag tacksam.
17626361_10154672897962762_2850684198500339654_n.jpg

Kliar? Svider? Svullnad?

Annars ser det väl rätt typiskt ut för fästingbett med en femkronestor ring runt? Fast det borde du inte ha missat...

Fästingar, speciellt de pyttesmå som dyker upp just nu, kan bita och sen flytta sig och bita nån annanstans. Sen trillar de loss jättelätt, dessa små. Blir där en ring kring bettet brukar det väl kunna tyda på Borreliainfektion? Jag skulle visa det för kunniga på Vårdcentralen. Jag fick ett bett för nåt år sen med en rejäl ring och sköterskan sa på två röda sekunder att det behövdes antibiotika. De tog inte ens prover. Så - ta det säkra före det osäkra och gå till din vårdcentral :-) @Tranan

Fästingar, speciellt de pyttesmå som dyker upp just nu, kan bita och sen flytta sig och bita nån annanstans. Sen trillar de loss jättelätt, dessa små. Blir där en ring kring bettet brukar det väl kunna tyda på Borreliainfektion? Jag skulle visa det för kunniga på Vårdcentralen. Jag fick ett bett för nåt år sen med en rejäl ring och sköterskan sa på två röda sekunder att det behövdes antibiotika. De tog inte ens prover. Så - ta det säkra före det osäjkra och gå till din vårdcentral :-) @Tranan
Ska göra det.

Sjuksköterskan i mig tänkte spontant på svampinfektion. Köp mjällschampo på apoteket fungerol eller nåt sånt heter det och tvätta dig i. Låt gärna lite vara kvar en stund på huden innan du sköljer av det.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...hur började era symptom? Och hur gamla var ni? Jag har de senaste två åren fått värk i fingrarna från och till, speciellt när det är...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Alla är plötsligt ense om att vi ska ha ett svenskt försvar. Exakt hur mycket detta förvar ska kosta är lite oklart men alla verkar...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: golit
·
Kropp & Själ Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd. I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning... 2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 731
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar