Litar ni på era katter?

Sv: Litar ni på era katter?

Jag litar pa mina tva till 100%. De ar Norska Skogkatter och snallare varelser far man leta (lange) efter. De blir inte ens arga pa valpen nar han hoppar pa deras ryggar for att leka :crazy:
de bara jamar lite och drar sig undan. Har faktiskt aldrig sett dem anvanda klor eller tander pa nagon levande varelse nagonsin - forutom jaktbyten sasom moss och faglar :)

Men jag vill inte ha katter som går med på allt, jag vill ha katter med åsikter. Däremot ska dom varna först, oftast gör katter det med svansen och det har jag koll på. Det är levande djur, ömsesidig respekt är viktig tycker jag. Visst ska dom gå med på vardagliga saker, så som kloklippning, badning och annat. Men vill nån av dom ligga på rygg precis bredvid mig men inte bli klappad på magen så får jag acceptera det. Accepterar jag inte det och katten har varnat med olika signaler ett tag så är det helt okej att säga ifrån.

Jag förstår inte riktigt, vad är det som gör att du inte kan lita på dem?
Min katt har massa vilja o åsikter men det påverkar inte min tillit till honom. Jag kan inte göra vad jag vill utan att han säger ifrån men det är inte samma sak som att jag inte lita på honom.

Det är som med människor, tex litar jag på min sambo även fast han har egna åsikter osv.

Lillan och Kisse: Så länge jag uppför mig så uppför de sig. Pressar jag dem säger de ifrån, fortsätter jag då pressa så kan jag inte lita på att det inte händer något. Men det är inte annorlunda än med de flesta djur och människor.
Pluto: Kan använda tänder eller klor för hårt eller på fel ställe i lek, så ser man att han är på lekhumör får man hålla lite koll. Men å andra sidan kan man pressa honom långt utan att han gör mer än pratar och morrar.
Grizzly: Grizzly är den mest oberäkneliga. Vi har haft honom kortast tid och han är fullvuxen. Innan har han varit ute, en stor (då) okastrerad hankatt. Blir han triggad, exempelvis att han ska gå på nån av de andra katterna, så får man passa sig. Men i en normal situation är han en normal katt, och man får hantera honom för skötseln också.

Jag läser av situationen och kattens signaler, och vet när jag kan lita på mina katter. Men jag vet också att det finns tillfällen när jag inte kan lite fullständigt på dem, även om det varierar från nästan aldrig till då och då mellan de olika katterna.

Vagis uttryckte sig väldigt väl;
Litar på? Ja. Men man får inte vara dum.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 928
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar