Litar ni på era katter?

Vira

Trådstartare
Jag har funderat lite på det och kommit fram till att jag bara litar på två av våra fem katter till 100%. En av de andra är fortfarande ung och lekfull och skulle kunna tassa till mig på skoj (fast lite hårdare än hon tänkt ;)), och de andra två är gamla honkatter som tillbringat mycket tid utomhus och därför alltid är på sin vakt, och som både kan morra och tassa till en om man t.ex. lyfter upp dem när de inte vill.
Hur mycket litar ni på era katter?

Sv: Litar ni på era katter?

Jag litar på min till 100%. En "pucko" katt som jag älskar mest i hela världen (efter mina barn). Så fort hon kommer in så måste man lägga sej i soffan så hon kan hoppa upp på en o lägga sej på magen. SEN kan hon gå och äta. Varför gör hon så?. O sen nu när hon e med ungar så vägrar hon att äta själv. Hon ska hela tiden ha sällskap (har varit så länge nu). Gissa om man är trött när hon ska äta mitt i nätterna.

Lita på hur då? Jag kan hantera mina katter på alla möjliga sätt dvs. duscha, klippa klor, borsta tänder, pilla i öron etc. men jag litar ju inte på att de aldrig kan skada mig. Jag har varit med om kattslagsmål tillräckligt många gånger för att fått erfara att i en kattfight är det alla mot alla, oavsett hur tighta man har varit.

Nej, inte på ngn av dem vi har nu.

En kastrerad hona som bor i stallet/sadelkammaren (hon har lite okända, mentala problem och är inte tam trots hantering sedan nyfödd :crazy:) Hon både bits, rivs och skriker om man försöker ta/hålla henne. Det kan gå att klappa henne ibland

En kastrerad hankatt som är jättesnäll och aldrig skulle göra ngt av ilska, men som är ung och busig och kan ta i för hårt.

En honkatt som har små ungar. Hon har aldrig visat några aggresiva tendenser förän idag då hon flög på mig i tron om att jag tagit en av hennes ungar (vilket jag inte hade, den hade gått på upptäcksfärd) Fullt förståeligt, hon har ändå levt som vild i många år och bara varit familjemedlem i några månader, men inte så trevligt. Innan dess litade jag dock på henne helt.

Det beror väl på vad man menar med att "lita på" katten? Jag har alltid kunnat hantera min/a/ katt/er/ - kloklippning, duschning, kammning osv. Men jag har också lärt mig att läsa av katterna och var/är beredd på att det kan hända att de stursknar till...

Så, visst, jag litar på missen - så mkt som jag anser att det är rimligt att lita på ett självständigt rovdjur, jag är fullkomligt avslappnad men ändå (åtminstone i vissa situationer) uppmärksam på humörförändringar.

Jag litar på att de alltid ställer till med så mycket elende som möjligt! ;)

jag litar på min, han är helt underbart go, han kommer alltid när man ropar o han är ute, går att bära runt hur som helst osv.

Jag har funderat lite på det och kommit fram till att jag bara litar på två av våra fem katter till 100%. En av de andra är fortfarande ung och lekfull och skulle kunna tassa till mig på skoj (fast lite hårdare än hon tänkt ;)), och de andra två är gamla honkatter som tillbringat mycket tid utomhus och därför alltid är på sin vakt, och som både kan morra och tassa till en om man t.ex. lyfter upp dem när de inte vill.
Hur mycket litar ni på era katter?

Den ena katten har vi haft sen hon var liten unge, henner litar jag på 100%. Hon har mycket humör och kan morra åt en om hon är på dåligt humör, men hon vet att det absolut inte är ok att försöka göra illa oss.

Den andra katten är egentligen mildare till humöret, men med henne vet jag inte lika säkert att hon håller sig i skinnet om hon skulle bli riktigt rädd. Så henne vågar jag inte gå på så som med den första katten. Denna katt fick vi som vuxen, så vi har inte uppfostrat henne själva.

Jag kan inte lita på nån av dom och kräver inte det heller. Yoga kan jag gör ai princip vad jag vill med här hemma, men jag vet att hon blir som förbytt vid vissa situationer och då kan ingen ta i henne.
Abbie vet inte riktigt gränsen mellan lek och allvar, jag tänjer lite på den varje dag och hon följer efter och blir bättre och bättre.

Men jag vill inte ha katter som går med på allt, jag vill ha katter med åsikter. Däremot ska dom varna först, oftast gör katter det med svansen och det har jag koll på. Det är levande djur, ömsesidig respekt är viktig tycker jag. Visst ska dom gå med på vardagliga saker, så som kloklippning, badning och annat. Men vill nån av dom ligga på rygg precis bredvid mig men inte bli klappad på magen så får jag acceptera det. Accepterar jag inte det och katten har varnat med olika signaler ett tag så är det helt okej att säga ifrån.

Min ena katt som numera bor hos min mamma vet jag till 100% att hon aldrig "tassar till mig" som du uttryckte det. Hon är en fantastiskt snäll katt, så vänlig och försiktig med tänder och klor, så det har inte ens som med många av mina andra katter gått att skojbusa med henne!
Hon är "katten i mitt liv"! Även om jag älskar alla katter jag har haft och kommer få i framtiden, så kommer hon alltid vara nummer ett! :love::love:

Katten jag har boende hos mig nu tror jag att jag i framtiden kommer kunna lita lika mkt på, bara det att jag inte känner honom helt än, har bara haft honom ett par månader.
Men han är en jättesnäll katt han också! Stor, tjock och snäll! :love:

Men jag vill inte ha katter som går med på allt, jag vill ha katter med åsikter. Däremot ska dom varna först, oftast gör katter det med svansen och det har jag koll på. Det är levande djur, ömsesidig respekt är viktig tycker jag. Visst ska dom gå med på vardagliga saker, så som kloklippning, badning och annat. Men vill nån av dom ligga på rygg precis bredvid mig men inte bli klappad på magen så får jag acceptera det. Accepterar jag inte det och katten har varnat med olika signaler ett tag så är det helt okej att säga ifrån.

Om katten inte vill bli klappad så går de väl därifrån helt enkelt, om man inte märker det själv? Kloa till är inte ok, i min värld. Jag tycker inte heller det är ok om de försöker bitas när det är dags för kloklippning, gå in i buren, borstning, osv.

Ömsesidig respekt, absolut, men vi är glasklara med att det är vi som bestämmer här hemma. Om katten vill gå ut på balkongen, och vi inte vill det (eftersom de skulle kunna hoppa ut), så får de inte det, även om balkongdörren är öppen. Och man får inte förse sig från min tallrik, det är min mat, även om man vill.

Min inställning är att man får ha åsikter, men man får inte göra illa folk. Men jag å andra sidan gör inte sånt med katterna som de inte vill om det inte är nödvändigt (typ åka bur, bli avsköljd om man är smutsig, osv).

Jag tycke rinte att dom ska behöva gå iväg, vill min katt ligga bredvid mig utan att jag tar på henne så får hon göra det. Och Yoga och min förra katt är väldigt duktiga på att varna först, ingen av dom får klappa till mig utan varning. Dom börjar med att vifta på svansen, ju kraftigare "slag" med svansen desto surare. Efter det säger dom till med rösten. Slutar jag inte då så har jag gått över gränsen och då är det helt okej för dom att säga ifrån. Oftast gör mina det med lätta bett eller ett slag med tassen utan klor, det är sällan dom verkligen skadar eller gör illa. Och eftersom jag respekterar deras varningar så är det ytterst sällan dom skadar mig. Yoga oftare eftersom hon har vissa beteendeproblem, Abbie har varit lite sådär med magen men är nu mycket bättre om jag klappar på rätt sätt.

Min ena är ju utställningskatt, så henne badar jag ju inför utställningar. Båda är innekatter, ingen av dom blir smutsig. Yoga kan få sympatibada ibland bara för tränings skull även om hon inte går att ställa ut pga hennes humör.

Att katten ska behöva lämna sin plats för att slippa undan dig som ägare är i mina ögon inte ömsesidig respekt.
Mina får inte heller ta från tallriken, dom får vara på borden men inte när jag äter osv. Men det är dom lärda med från början och inget vi har problem med idag.

Yoga ligger ofta bredvid mig, men vill inte alltid bli klappad. Hon säger till när hon är gosig istället, så har hon löst det:
SP_A0293a.jpg

Senast ändrad:

Båda min mammas/familjs katter har haft dåliga förutsättningar; honkatten levde ganska isolerad i ett utehus och lärde sig aldrig att bete sig som en katt riktigt innan vi tog hem henne. Hankatten blev nappad av människor som liten och ser på oss som om vi vore katter.
Ingen av dem har anfallit för att de är arga eller rädda utan bara i lek, däremot är dem inte försiktiga med klorna då så det går inte att busa med händerna med dem.
Iofs har honkatten faktiskt grabbat tag i armen med klor och bett utan förvarning när man klappat henne på magen.
Katten vi tog hand om nyligen litade jag på till 100 %, han hade aldrig en klo ute när jag busade med händerna med honom, han kunde ta löst med tänderna som värst. Han attackerade mig inte heller trots att jag särade på honom vid ett bråk med en annan katt (de hade en vägg emellan med en glipa i där de satt och sopade till varandra med tassarna och fräste.)

Litar på min katt till 95% iaf.
Han är tokig i min son (2 år) för det mesta, de ligger tom och sover ihop och sonen får sova PÅ katten.

är sonen stygg mot katten (Ja det händer tex klappar till honom) låter katten, eller viftar med en tass, dock med klorna ordentligt indragna...sonen lyssnar oftast när katten bara gnäller till (snacka om att ha pli på sonen)

Han är en snäll katt som går med på ALLT och tar det mesta med ro.

Dock lämnas de inte ensamna ihop utifall. Man vet aldrig OM sonen skulle råka göra katten illa på riktigt vad som händer.

Litar på min katt till 100%
fast det innebär inte att han håller tassarna borta ifrån än.. senast igår gav han sig på och tuggade på mina tår, eftersom jag inte behagade att gå och ge honom mat..
Han har faktiskt blivit en riktig odåga det senaste halvåret... skyller på åldern 13 år.
att bitas, klösa på tapeterna, sno mat från köksbordet hör numera till hans nya fasoner..:smirk:

Annars är han världens goaste och står ut med allt! Öns lataste och gosigaste katt!

Senast ändrad:

Jag ser det mer som ömsesidigt givande och tagande. Ibland vill katten bli klappad, då hoppar den upp i knäet på mig, ibland vill jag klappa katten, då går jag fram till dem och gör det. Vill katten inte så slutar man, men det är inte ok att katten morrar eller slår efter mig, i min värld.

Ingen av katterna tycker om att åka transportbur, men det är inte ok att rivas och bitas för att man inte vill. Katten vi har haft sen den var liten kan man lita på i det avseendet, det är bara att hala fram henne under soffan eller var hon har satt sig och sätta in henne (oftast försöker vi lura henne, så att hon inte fattar att det är buren som är på gång, men det går ju inte alltid). Den andra katten skulle jag inte göra så med, blir hon riktigt rädd kan det slå slint i skallen på henne.

Skulle du göra likadant med en häst eller hund, acceptera att de biter/sparkar/morrar åt dig?

101%
Fast det beror lite på vad du menar, jag litar på min lillskit att hon aldrig skulle bitas, rivas eller någonting sådant för att vara elak -hon är aldrig elak och arg utan har under sina två år hos mig alltid vart världens gladaste och socialaste lilla skitgris :love:
Fräst har hon gjort en gång, det var bara för någon vecka sedan då jag gick med en flyttkartong och inte såg henne och trampade till rejält på svansen :( då skrek hon och fräste till och sprang under soffan i någon minut (dumma dumma jag :mad:)

Jag litar däremot inte på henne vad det gäller mat, ingenting får lämnas framme på bänken (hon rev upp folien på 1 kg kyckling på upptining på bänken för ett tag sen som hon satt och slickade glatt på... Matte och husse fick äta soppa på påse :angel:) och lämna inte en tallrik obevakad.. någonsin.
Men det är inte så konstigt att hon tjuvar mat när min älskade kärlek kan sitta och mata henne med mat vid bordet (hon har tryckt i sig bearnaisesås, rödvinsås, pasta, potatisgratäng.. u name it så har hon ätit det :cool: ).

Veckan efter midsommar får jag hem Lillemor :love:

7958842096.jpg

Hon är väldigt lik Cleo till sättet som hon var när hon var liten :) Kanske att hon är lite mindre kärvänlig men nästan samma :)

Såfin 100% pålitlig

Hon kløser en aldrig. Men viktigast av allt ær att hon kan ta hand om sig sjælv. Hon ær uppmærksam och på sin vakt. Hon har kattlucka och springer ut och in som hon har lust och trivs æven om jag ær borta 4-5 dagar. En granne tittar till henne så.

Jag tycker att "tassar" de till så är det egentligen bara positivt. Det är ju så de läxar upp sina nära och kära. Sina fiender behandlar de på annat sätt, då river de till med klorna utfällda...

Lita på till 100%?

tja. Våra hanar är genomsnälla. Speciellt Vagis är vandrande snällhet. Sätt honom mot ett sår så läks det, som talesättet säger. Men det var han som en gång bet mig rejält i en något spänd situation... Litar på? Ja. Men man får inte vara dum.

Jag litar på Isola och hon litar på mig. Dock är ingen av oss perfekta, vi gör båda bort oss ibland.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 928
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar