Lita på veterinär?

Sv: Lita på veterinär?

Ok så kanske inte växtperiod, men han kan ju fortfarande sakna muskelstyrkan att bära upp sig helt om han nu arbetar mer än innan. Dock konstigt att du inte alls såg något innan du fick hem honom i så fall.

Skönt att du får ut någon som ska titta på honom. Patellupphakning är något som kan förvärras om hästen står länge och/eller tappar muskler. Så det är ju inte omöjligt att det är det som det handlar om. Han var ju både i dåligt skick och har stått ett tag.
Om det är det så kan bli klart bättre om han får bra mat så han kommer upp hull och får träna sig så att han får ordentligt med muskler i bakdelen.

MalanMjöl: Precis, veterinären tycker också det låter som något muskelärt, men ja, hel skumt att jag inte såg något innan. Han visade ju inget på börjprovet eller så heller när han besiktigades. O_o

Masse: Ja! En sten föll typ när jag väl bokat en tid. Känns bra. Nu får jag bara hålla tummarna :nailbiting: . Både spatt och patellupphakning blir väl bättre av motion? är livrädd för knäledsinflammation..

Fibusen: ja, hon klämde och greja och sa att han har ju lite låsningar här och där, men dom han har är väldigt vanliga för en omusklad häst som ödslig gjort något. Hon tror att han rör sig som han gör pga att han är omusklad, men hon s att man ska inte utesluta spatt heller. Så jag blev inte mycket klokare med andra ord :p

Var hittar man en fodervärd som du? Tycker det är direkt oansvarigt av ägaren att låna ut en häst som du får reahabilitera i ett halvår innan du kan börja rida in den! Att den sen visar sig vara dålig och du tar kostnader för det med?

Du kan få låna vilken du vill av mina hästar när du vill! Bara kom och hämta!

gilla på den! Ägaren borde typ ge dig hästen (såvida den inte är värd väldigt mkt men på din beskrivning låter det inte som så) för allt du gör för den!

Och ja, precis, han liksom... svänger och när han satt ner benet så vrids benet utåt. typ? Svårt att förklara. Han gör bara det i skritt dock. Han släpar inte tårna, men han lyfter inte helt heller. Nästan så att han svänger ut benet i stället för att böja det och sätta det rakt framför sig. INTE mycket alltså, väldigt väldigt lite, verkar bara vara jag som märker det. :P Jag förklarar nog dessutom väldigt dåligt :$

Av din förklaring börjar jag tänka på spatt, min förra häst hade det, och han släpade bakbenet, och vid sämre dagar, svängde det utåt. Fast jag tror han svängde det annorlunda än vad jag förstod att din gör, i ett steg lyfte han hoven, gjorde en liten halvcirkel utåt med benet när han lyfte det istället för att föra det rakt fram, och satte ner det igen på rätt plats. Men hur menar du att din häst svänger benet, gör han det när han sätter tyngd på det? Vrids hasen utåt och hovens tå inåt?

KL

Även jag tror på spatt som möjlig diagnos. Min "tappade" ena bakbenet och kunde släpa det lite. Vid röntgen fanns där spattförändringar. Nu verkar den vara mer eller mindre utläkt och hästen kommer att få gå på lösdrift för att motverka att stå för mycket still. Jag trodde att spatt var en dödsdom men det har visat sig vara ett gupp i vägen bara. :) Min har då spatt på "rätt" ställe med en mycket bra prognos och bör med största sannolikhet bli tävlingsbar igen.

Säger som andra gjort. Vilken lyckost din häst är som fått komma till dig. :)

Men nää vad söta ni är :$ :D var lite rädd för att bli idiot förklarad hehe, fast det är väl iofs väldigt idiotiskt! ;) kan erkänna att jag ibland undrar vad fasiken jag håller på med! Typ när man betalar räkningar ;) fick dessutom endast med grimma när jag släpa hem honom. Han darrade är han klev ur transporten, så svag :(. Äsch nej nu vågar jag inte börja tänka på hur mycket pengar man lagt :p Han SKA bli bra bara. Fick dock äntligen tag på ägaren idag, (åkte hela vägen ner till Skåne för att få tag på henne) då erkänner hon att han har lösa benbitar och haft knäledsinflammation innan. Kan säga att jag lipa hela vägen hem igen. Hur fan kunde hon inte säga det? Hur ont har han egentligen? Och alla veterinärer bara dum förklarar mig när jag säger att han rör sig konstigt. Ville skriva av mig lite nu bara. Får ta nya tag imorgon. Hoppas veterinären på måndag kan ge mig några riktig svar. Fan.

Similitude: känns konstigt att säga, men nu hoppas man nästan att det är en snäll spatt, och inget värre. Det låter som du säger som en dödsdom, så fytusan vad skönt att din mår bra och att han/hon kan gå på som vanligt :)

Sar24BB6: jag får nog filma hur han gör ;) suger på att förklara. Han gör nog inte riktigt som din, nej. Hmm.. Hoven vrids liksom efter att han satt ner den, oc då åker tån inåt.

Om nu ägaren undanhållit mycket väsentlig information så är det inte mer än rätt att hen betalar själv!!
Fy faen för ägare som skyfflar betalning och rehabiliterande ansvar på fodervärdar!

jag får nog filma hur han gör suger på att förklara. Han gör nog inte riktigt som din, nej. Hmm.. Hoven vrids liksom efter att han satt ner den, oc då åker tån inåt.

Detta kan bero på skoningen, be klinikhovis kontrollera under rörelse.
(om du nu ska till klinik?)

Hej!

Kan bara hålla med ovanstående och hoppas att det går bra med hästen!

/Lavinia, som fortfarande blir chockad över hur vissa människor beter sig mot både djur och människor

Hej kära ni. Tack för allt stöttande! Tyvärr hade inte det här något lyckligt slut. Vet sa att vad det är vet han inte, men något är det. Han tror bl.a. Kissing spines och efter det hörde jag typ inte mer vad han sa. Jag tänkte bara skitsamma allt ska fixas! Men vet sa att med tanke på att han precis är inriden så ringer ALLA varningsklockor och vet tror han bara håller för skogs ridning.. Om ens det. FAN. Dessutom sa ägaren att hon trots allt inte vill sälja. Så jag känner mig lite besegrad och han ska tillbaka till ägaren :'(

Känns förjävligt men nu ska jag fanemig köpa EGEN häst igen. Helst något att forma själv igen så vet jag vad jag får typ. Aja, önska mig lycka till och tack för allt! :) kram

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V