Lita på hästen!?? Hur?

any_one

Trådstartare
Hejsan. Jag är väl i grund och botten dressyr ryttare.
Har ett halvblodssto. Ska hoppträna ikväll. men jag känner att jag inte kan lita på henne till 100%. Jag kan inte direkt säga att ja e rädd för att hoppa, utan ja tkr de är jättekul.
Men ja känner att ja måste lite mer på hästen. Hur ska jag göra det?
Finns det några "knep"?:D :confused:
Hon är jättesnäll annars , men kan bli lite pigg efter hindrerna,det är där jag inte kan lita på henne.

Snälla HJÄLP:crazy:

Sv: Lita på hästen!?? Hur?

Jaaa... jag tror Murray's tips va bland de bästa...
Hoppa lite lätt tills det känns bättre och sen kan man ju höja allt eftersom..!
Sen brukar min instruktör, om jag skulle rida en het häst, ställa sig mitt i vägen en bit efter hindret. Och då måste man ju verkligen stanna...! Även om man känner före att "Nej, ja kommer inte få stopp, jag kommer vara ansvarig för min instruktörs död!", så har iaf. jag och de andra jag rider med fått stopp på även de piggaste och starkaste hästarna när hon gör sådär..:D

du kan aldrig lita 100 % på din häst... ena gången så går hästen med på allt du ber om... andra gången så bara får den för sig att vägra vis etthider.. de gäller känna hästen väl.. man märker att hästen spänner musklerna och kanske drar åt ett visst håll... ja du fattar va jag menar... :)

mvh mia :cool:

låt det ta tid och hoppa mycket, se till att hästen aldrig ifrågasätter ditt omdöme eller tvivlar på din egna förmåga, rid gärna med markbommar och du inte lägger henne helt rätt.
Med tiden kommer ni lita mer på varann och kan hoppa högre och högre hela tiden.

:) Du kanske gör samma fel som mig, förut tränade jag min flickas häst på träningen,:crazy: han fick man driva på väldigt mkt, och vara lätt i rumpan.Fick sitta lite mer åt fältsitshållet hela tiden....Nu träna jag min egna häst, en mkt het tjej men kanon duktig i hoppning...Henne får jag sitta ner på hela tiden, för det minsta lilla jag luta mig fram så tro hon att jag säger varsgod att spring ännu fortare, gäller lika dant när man kommit över hindret, rätta upp sig fort som sjutton, ner med baken, som en blyklump i sadeln,små förhållningar hela tiden, röra på bettet, ja så där du vet, hon börja bli riktigt duktig, faan att det ska va så svårt att förklara....;) men hon var inte rolig att hoppa bana med för ett par veckor sen.....:D

any_one skrev:
Hejsan. Jag är väl i grund och botten dressyr ryttare.
Har ett halvblodssto. Ska hoppträna ikväll. men jag känner att jag inte kan lita på henne till 100%. Jag kan inte direkt säga att ja e rädd för att hoppa, utan ja tkr de är jättekul.
Men ja känner att ja måste lite mer på hästen. Hur ska jag göra det?
Finns det några "knep"?:D :confused:
Hon är jättesnäll annars , men kan bli lite pigg efter hindrerna,det är där jag inte kan lita på henne.

Snälla HJÄLP:crazy:

Jag har oxå haft samma problem som du. Ivårans så hoppade jag 100- 120 cm högt men sen fick jag ett bakslag. Hela hösten och viterna har jag bara ridit markarbete och små hopat på låga höjder tävlat 80 cm som högst på tävlingar. Nu så börjar jag och min häst lita på varandra och jag vet att hon kommer att hoppa och inte vägra.

Så jobba på och hoppa låga höjder tills du känner dej säker, då kan du höja.

jag förstår precis hur du menar.. jag har med hoppat 120 med min häst. men det är på sommrarna.. men när hösten och vintern kommer så blir ja lixom låst i hoppningen. kanske bara för att hästen blir piggare. men jag tränar på och hoppas att ja ska kunna lita mer på mig själv och hästen lite mer:P tack för att du skrev // Lisa

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 615
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 482
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V