Linor till transport

Sv: Linor till transport

Har alltid med två longerlinor.Det är inte ofta vi har behövt använda dem men de kan vara bra att ha om det skulle bli problem.Alltså av säkerhetsskäl.
 
Sv: Linor till transport

Har en lättlastad häst, som går att lasta i- och ur själv.
Har aldrig använt mig av linor på mina hästar, och kommer nog inte att göra det heller. Linor gör mig nervös, jag gillar helt enkelt inte linor. Det har aldrig hänt nått eller så, men dom ger mig en "dålig känsla".
Klart att man ska använd linor om hästen respekterar dom och går in( endel är ju så att det räcker med att dom vet att linan är där..), så det är inte så att jag förkastar dem helt. Rätt använt är det bra lasthjälp.
 
Sv: Linor till transport

Nej aldrig, är hästen lättlastad så ska man inte komplicera till det, och skulle den inte vilja gå in så markerar jag hellre att det är fel ned ett spö än att jag springer o daltar med linor..
 
Sv: Linor till transport

Jag använder alltid lina när jag lastar mina hästar, dock kanske inte på det sätt du tänker dig...

Jag drar linan genom transporten, ut genom skötardörren och tillbaka till min hand. När jag kommer ut med hästen stannar jag vid lämmen och kopplar fast hästen i linan/kopplar bort grimskaftet. Sedan sträcker jag upp linan (bara så att hästen inte kan trassla in sig, drar inte i den) och ber hästen att gå in. Linan guidar hästen in i transporten, samtidigt som jag känner vad hästen gör eftersom jag har kontakt med den hela tiden, och jag står i klar i position att sätta fast bommen/stänga till bakom hästen. Sen är det bara att gå fram och sätta fast transportgrimskaftet. Mycket smidigt!

Hästarna skulle säkerligen knalla in även utan lina, men jag vill inte vara utan den.


Så gör jag också om jag måste åka/lasta själv :) .
Fick ofrivilligt prova med unghästen för ett par månader sedan när vi blev tvungna att åka akut till veterinären och ingen som kunde hjälpa till var tillgänglig. Jag hade aldrig lastat honom själv innan, men det gick jättebra.

Har för övrigt alltid en longerlina, extra grimma + grimskaft och kniv i transporten.
 
Sv: Linor till transport

Min häst går in själv :D Inga linor behövs.

Om jag lastar någon mer svårlastad häst tycker jag det är bättra att vara två på var sida som håller ett grimskaft bakom rumpan på hästen och "föser" in den. Linor kan ibland göra saken värre.
 
Sv: Linor till transport

har alltid ett extra grimskaft som bara hakas i på vänstersidan och sedan försiktigt hjälper till att "fösa in" hästen i transporten.
hon är fruktansvärt lättlastad ;)
 
Sv: Linor till transport

*kl*

Wille släpper jag på luckan så går han in själv, dvs inga linor.
Minette har varit lite stoig och tjafsig så när hon ska ut och åka så är linan alltid med, även om det nu är mycket sällan som den behövs användas. Målet är ju att hon ska bli lite lättlastad som Wille.
 
Sv: Linor till transport

min häst är väldigt lättlastad, inte för att hon alltid har varit det utan för att jag tränat henne till att bli det.

jag har aldrig med några linor, är inte så jag jobbar med mina hästar.
 
Sv: Linor till transport

Vi har faktiskt precis köpt våra första longerlinor. Min tidigare och den nuvarande äldre hästar knatar på i alla lägen, så har alltså aldrig varit i behov av att ens fundera på att köpa en lina. Nu har vi precis köpt en 5-åring (som gått på bra utan lina hitills med mig) så vi kommer förmodligen ha linorna liggandes i transporten i fall att.
 
Sv: Linor till transport

-kl-
vår förra ponny gick in av sig själv, inget problem. Men nya ponnyn har inte kommit dit ännu, så tills vidare måste vi dra in henne med lina. Funkar också att putta bakifrån med linan som stöd i sidorna. Spö går inte alls, då blir hon helhispig. Vad jag vill säga är att det är inte säkert det är så lätt från början, och vi jobbar ju på det, men ibland måste man ju iväg innan man kommit så långt, då får man ta till det man kan för att få in dem.
 
Ingen linor. Heller ta tag i problemet och förbredda hästen mentalt och får en lugn och självsäkert häst. Tycker allt annat är tvång.

Använder ett 4,5 meters grimskaft ( NH-rep)av säkerhetsskäl. Utöver detta har jag en svart jacka i transporten som jag knyter över huvudet på den häst som skulle komma på idén att krångla ( ingen av mina!). Vid behov knyter jag jackan över huvidet på hästen, går en runda med den o den promenaden slutar i transporten, , lägger repet ett par varv runt bommen o håller i medan jag stänger bakbommen o sedan baklemmen, fäster sedan hästen fram o tar av jackan, inget bråk, inget krångel o hästen är lastad!
Bill, du verkligen skrämma mig ibland.:(
 
Sv: Linor till transport

Har alltid med longerlina, men mer av säkerhetsrisk än av ilastningshjälp. Har varit med om att man fått lasta ut hästarna mitt på motorvägen, bra med longerlina då..
 
Sv: Linor till transport

Jag har alltid en lina med mig + kniv och extra grimma och grimskaft. För det mesta behöver jag inte använda linan. Men ibland är det lite kinkigt att gå in då räcker det ofta att fästa linan i grimman och lägga det ett halvt varv runt bommen och tillbaka. Jag ställer mig bakom hästen i drivande position och så går hästen in. Ibland med min dotter hållandes i grimskaftet och går före. Inget tvång och inget dragande. Det är bara lite psykologiskt tror jag. Vår förra häst räckte det att jag sa att "jag går och hämtar linan" så gick hästen in.:angel:
 
Sv: Linor till transport

jag använder alltid longerlinor. Min ponny strular alltid när man ska lasta men så fort man tar fram linorna så går hon på:)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart ska Lina Dolk åka sitt första Vasalopp, något som grundade sig i en utmaning från en kollega i Danmark. Nu är hon i full gång med...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
544
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
573
Senast: grådis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp