Linjeavel - vågar man?

G

GiG

Har funderat en hel del på detta av två skäl, dels att den hingst jag vill använda är närbesläktad med mitt sto på fädernet, dels pga vinnaren i 4-årschampionatet där det handlade om helt sanslös inavel, även om det var en olycka.
Vågar man betäcka ett sto vars far också är farfar till den hingst man använder? Samma hingst (en av världens bästa) förekommer då två generationer bak på moderns sida och tre på faderns. Vad säger exempelvis du Cissiny om detta?

Sv: Linjeavel - vågar man?

Det är en inte helt ovanlig släktkombination som praktiserats en hel del i de olika tyska avelsförbunden genom tiderna

Har själv en mkt lyckad linjeavlad unghäst, han är linjeavlad på både Cor Dela Bryere (2:a och 4:e led) samt har Capitol I på ena sidan i 3:e led och hans helsyster U-Capitola i 3:e led på andra sidan. Hästen ifråga har även en äldre helbror som är godkänd i annat land med mkt höga siffror så den linjeavlen verkar mkt lyckad.
Kommer han igenom nålsögat och blir godkänd kommer jag dessutom att betäcka mitt bästa tävlingssto med honom då de är den perfekta matchen och då kommer jag att få in ytterligare en omgång cor dela bryere samt även få en lite mer avlägsen Landgraf linjeavel på fölungen. Är det bara mkt bra hingstar så att den verkligen har något att tillföra och som inte har visat sig nedärva någon dålig egenskap eller defekter så tvekar inte jag. Chansen för ärftliga defekter ökar ju i och med att risken finns att båda individerna är anlagsbärare för något som de nedärvt från samma häst.

Hej Gylle ! Om jag har förstått dig rätt så får du CDB tre gånger stamtavlan ? Hur mkt fullblod har du i hästen då ? Kan du inte skriva stammen på hästen så är det lättare att se hur du har tänkt..

Hälsn. Helen

Jag upplever det som att man har blivit räddare för linjeavel nu än förr i tiden av någon anledning. Vet inte vad det beror på.
Själv är jag inte det minsta rädd för linjeavel, jag snarare letar efter passande kombinationer, dvs blodslinjer i stammarna när jag funderar på betäckning. (ponny) många av de främsta avelshingstarna och stona var förr i tiden ibland ganska gravt linjeavlade. typ att en häst förekommer i leden 1+2 eller 2+2 eller liknande. 2+3 har jag lärt mig är modern linjebildning. Själv är båda mina vuxna avelsdjur linjeavlade (fast där ligger det "så långt bak" att det nästan inte räknas)
Stoet har i led 3, 4 och 5:
en hingst som förekommer 5ggr (Nebo Black Magic)
en hingst som förekommer 4ggr (Derwen Llwynog)
en hingst som förekommer 5 ggr (Pentre Eiddwen Comet)
ett sto som förekommer 5 ggr (Derwen Rosina)
samt att hennes mormors mor har samma hingst som både morfar och farfar. (Pentre Rainbow ue: Pentre Eiddwens Comet) :devil:

Hingsten har på led 4 och 5:
en hingst som förekommer 5 ggr (Nebo Black Magic. varav i min hingsts pappas härstamning återfinns han i tredje led 3 ggr av 4 möjliga... :o )
ett sto som förekommer 4 ggr (Derwen Rosina)
Sen har vi återigen Pentre Eiddwen Comet som återfinns 6 ggr i femte led. :cool:

dessa tu skulle haft föl till våren om inte stoet kastat. så vi får vänta ett år till innan vi får se resultatet av denna parning (som på papperet inte är linjeavel då bara 3 led syns... :smirk: )

Senast ändrad av en moderator:

Det sägs att linjeavel på denna hingst kan ge OCD hos avkomman. Ändå har flera framträdande avelsmänniskor i Sverige uttryckt just att vi måste börja linjeavla på denna hingst för att "komma i kapp" tyskarna inom dressyraveln. (Men jag vet inte om de är medvetna om att man i Tyskland menar att detta kan ge OCD.)

På din fråga "vågar man", så finns ett facit och då blir svaret JA.

Läser du på och gör en seriös reaserch för att matcha rätt linjer och undvika så många gemensamma "defekter" som möjligt så är chansen god el tom mkt god för att det kan bli bra.

Därutöver vill jag ställa en fråga.
Behövs linjeavel idag? Förr var linjeavel ett sätt att effektivisera de begränsade möjligheterna inom avel.

Idag har aveln inga gränser iom inseminationsmöjligheter av olika slag och korsvis mellan länder. Det finns också väldigt mkt bra hingstar och ett fåtal av dem presenteras för oss i Sverige.
Det borde inte vara svårt att hitta en obesläktad hingst som passar ett specifikt sto precis lika bra som den intressanta besläktade hingsten.

Om du ställer frågan till mig kan jag inte svara. Visst borde det vara onödigt eftersom man inte vet vilka anlag man dubblerar men om nu precis det man söker finns hos en hingst som bär likartat blod och man kan anta att det kommer från den specifika linjen kanske man måste linjeavla för att ha chans att få fram det man önskar?

Linjeavel för prestation fungerar uppenbarligen, vilka anlag man får är ju däremot ett lotteri men det är det även med vanlig avel på obesläktade linjer.

Linjeaveln har fört mkt gott med sig och så vitt jag vet mkt mera "gott" än "ont".
Akilleshälen är nog den etiska aspekten.

Det finns för och nackdelar med allt.

Mina föl är linjeavlade, både dem jag fått och de två som finns i magen på stona nu. Hittills är de levande fölen av mycket hög kvalite exteriörmässigt och väldigt bra i psykena. Sen beror det ju på HUR du linjeavlar.

Just nu har jag väldigt fullt upp, ska se om jag hinner svara mer utförligt senare!

I all korthet - här är linjeaveln på Bailey Imperial som diskuterades:
2x2 Leonid (farfar och morfar)
2x3 Carrera (mormor och farmors mor)
(3x3 Landgraf I (far till Leonid))
(3x4 Calimero (far till Carrera))
(3x4 Sara (mor till Carrera))
5x5x6 Cor de la Bryère
6x6x6x7 Konradine
7x7x7x8x8x8x8x8 Loretto
6x6x7 Flade
6x6x7 Marlon xx
6x7x7 Cottage Son xx

Både sto och hingst kommer ur samma, mycket starka, stostam. Individerna som det linjeavlats på hör till världens bästa förärvare (jag tänker främst på "Corde", Ladykiller xx, Marlon xx, Cottage Son xx och Loretto).

Nu var ju Bailey ett misstag, fast ett extremt lyckat sådant...

GiG - en liten kort fråga... Är stoet röntgat med avseende på OCD? Är syskon till henne röntgade?

Jag skriver mer senare!

Mvh Cissi

Jepp, det är taget massor av bilder på henne och allt är ua. Hur det är med syskonen kan jag däremot inte svara på då det är en tysk import. Vet dock att en halvsyster sålts för en massa pengar på auktion och en helbror gick Bundeschampionat i år, det kanske borgar för att de varit ok...

Det låter verkligen intressant! :)

Känner du till andra linjeavlade individer med den här stammen? Har en liten aning om vad det kan röra sig om för blod, känner inte till ngn linjeavel ännu men det kan säkert bli jättebra!

Vad det gäller OCD - ditt sto är säkert fri från det, men risken finns ju att hon bär på anlag. Det lär hingsten också göra.
Men - så som jag ser det, så finns det nog massor av ston som själva har OCD eller åtminstone är anlagsbärare. Dessutom verkar faktiskt de flesta hingstar (framförallt av vissa, hyperintressanta linjer...) bära på anlag...

Så, anlag lär du få hur du än gör... i princip...

Känner två tyska hingstar som verkligen hör till världens bästa dressyrförärvare som båda sägs ha haft OCD själva. Men vad hade dagens avel varit utan dem? Gissar att den hingst du vill linjeavla på är en av de hingstar jag tänker på.

Får du dubbelt av nån annan individ, på nära håll? Det finns ju vissa "golden cross" så att säga...

Om du vill pm:a lite mer uppgifter så hade det varit intressant... :)

Mvh Cissi

Jag har äntligen fått lov att köpa ett "drömsto" hollänsk welsh K hon är inte linjeavlad men hon är dräktig med sin helsysters son! Det var inte min ide att betäcka henne hon var redan dräktig när jag köpte henne!
Min welsh hingst är ganska mycket linjeavlad, han har 3xDownland Chevalier 4x D. Dauphin, 2xD. Romance, 2xD Dragonfly, etc....+ att han har BLWCH Valentino i 5:e led

Om inte jag är helt trött och väck vid denna tid på dygnet så ger denna korsning du talar om en inavelsprocent på 6.25% vilket = kusinparning och sådana "korsningar" är t.ex tillåtet på människa, dvs man bör inte behöva oroa sig i detta fallet.

Har tidigare i en sådan här fråga tagit upp hingsten Rex Z som är en korsning mellan helsyskonen Rebell Z I och Ratina Z.
Rex Z i sin tur är godkänd hingst och har exempelvis sin son Roble Z i avel.
Roble Z är linjeavlad på Ramiro Z och har även sin farmors mormor och farfars mormor, Heureka Z, som mormors mor!
Roble Z mormor Romanze Z är alltså halvsyster med hans farfars och farmors mamma Argentina Z.

Detta skall ses som ett exempel på vad som finns och som lyckats.

Inavelsprocenten kan ju ge en fingervisning och sedan får man se om man vill ta chansen, men oavsett släktskap eller inte så är ju genpolen relativt lynnig och det finns ALDRIG garantier för varken bu eller bä.

Jag har också många gånger funderat på detta med linjeavel, vad som är linjeavel och vad som är inavel?

Har sett exempel på stamtavlor där sto har betäckts med hingst och fått stoföl som i sin tur betäckts med samma hingst, alltså hennes far :mad: , är detta linjeavel? egentligen tycker jag inte att avelsföreningarna borde godkänna en sådan framavlad häst, den borde inte få bli stamboksförd men så länge leden är godkända så är allt ok :confused:

Vet om en godkänd hingst vars föräldrar är halvsyskon med varandra, är detta linjeavel? Vad vet man om defekter på sådana hästar, man pratar ju mycket om nedärvbara defekter. Men bara för att första-ledet är fritt från äftliga fel så betyder ju inte det att det inte kan dyka upp längre fram i i 2-3 kanske 4 led?? någon som vet om man forskat i detta?

Min egen uppfattning om linjeavel är att ha samma häst i 2+3 led eller längre ifrån, jag vet att många framgångrika stuterier har experimenterat och fått fram sina egna blodslinjer genom (min mening) inavel. Och det har ju blivit bra, det som syns i alla fall. :angel:
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att betäcka mina avkommor (samma mamma) med varandra hur bra de än skulle matcha varandra. ;)

En annan aktuell tråd här på buke handlar om seriös eller oseriös avel.
Är nära "linjeavel" (1+2, 2+2) seriös avel?
Nu får jag väl många hugg emot mig :devil: !!
Men jag vill bara veta folks mening, även om ni köpt en bra linjeavlad individ, hade ni själva avlat fram den om ni fått styra?

Nej vad häftigt!! Stort grattis, du som verkligen vill bättra på stostammarna här, och med en läcker welsh K... :love:

det gör väl inget att den är dräktig med helsysters son, Ok du får ju ett nära inflytande på 2 hästar istället för en, men med dubbelt så goda förhoppningar om bra anlag. Skall du betäcka med Jaggis eller Dancer? Båda två bör ju i princip vara lika väl lämpade, men Dancer kanske ligger närmre till hands då du väl vill späda ut welshblodet en aning, eller är jag ute och cyklar? :cool:

Joker1 skrev:
Jag har också många gånger funderat på detta med linjeavel, vad som är linjeavel och vad som är inavel?

En annan aktuell tråd här på buke handlar om seriös eller oseriös avel.
Är nära "linjeavel" (1+2, 2+2) seriös avel?
Nu får jag väl många hugg emot mig :devil: !!
Men jag vill bara veta folks mening, även om ni köpt en bra linjeavlad individ, hade ni själva avlat fram den om ni fått styra?

he he, nu är du inne och trampar på mina marker :devil: :devil: :devil:
Jag har ingenting emot att exprimentera lite. Hästarna som blir kokko mellan öronen får ett skott i pannan i tidig ålder i det gamla wales, och även om vi känsliga svenskar inte resonerar lika "förnuftigt", så är det ändock bara till att inse att aveln där ligger ljusår före oss. De ponnyerna som räknas till toppen i sverige idag är ju oftast moderlivsimporter ifrån england, eller importerade som föl, inte är dom svenska inte, snarare invandrare som fått asyl... :smirk:

Jag är på planeringsstadiet på en liten fuling. mitt tingade sto blev ju snopet såld till en annan 5 dgr innan vi skulle lämna handpenning så jag har sett mig om efter nytt (inte så lätt att hitta då jag kräver en som är dräktig med cobhingst för att inte ytterligare ett år skall gå till spillo) Då hittade jag en fin häst i norge via en bekants bekantas bekant,typ, jag har ännu inte sett henne men kan gladeligen köpa henne osedd med den stammen. Hon är syster till den avkommemässigt mest framgångsrike hingsten vi har just nu, (samma pappa - en mkt gammal hingst) hemma finns en åring som alltså har hennes pappa som farfar. vi skall behålla våran åring tillsvidare, går han igenom betäcker jag henne med honom och får då Nebo Daniel i led 2+3 alltså blir det modern linjeavel. (även om vissa vill kalla det inavel, men inavel är enligt "reglerna" 1+2 eller 2+2.

den avkomman blir väldigt spännande. nu ska jag inte ha henne iaf då hon inte var dräktig som uppgifterna sa, men om jag inte har hittat något till våren så.....vem vet... :devil:

Som jag oxå förklarat i en annan tråd så är linjeavel en mildare form av inavel. Dvs man får räkna ut inavelsprocenten och en kusinkorsning ger 6.25% i inavelsprocent och då detta är tillåtet hos människa kan man ha denna siffra som en liten måttstock.

Sedan finns det exempel på ren inavel som i fallet Rex Z. Han är en synnerligen lyckad individ men är uppfödd på Zangersheide som gått i bräschen angående inavel och som haft mycket hård selektering på sina föl som kommit till världen på detta sätt.

Det finns säkert även en massa dåliga exempel men det är sällan man hör talas om dem och det kan ju bero på att de tidigt slås ut.
Alltför stark inavel leder ju så småningom till en inavelsdepression och ett av de vanligaste problemen då man bedriver inavel är fertilitetsproblem.

Ha ha ha...

he he, nu är du inne och trampar på mina marker
Jag har ingenting emot att exprimentera lite. Hästarna som blir kokko mellan öronen får ett skott i pannan i tidig ålder i det gamla wales, och även om vi känsliga svenskar inte resonerar lika "förnuftigt", så är det ändock bara till att inse att aveln där ligger ljusår före oss. De ponnyerna som räknas till toppen i sverige idag är ju oftast moderlivsimporter ifrån england, eller importerade som föl, inte är dom svenska inte, snarare invandrare som fått asyl... :bow: :bow: :banana: :rofl:

Precis min mening.... likaså Holland som är det land som har den största stambok efter Wales av welshar.

Jag kommer att börja med att betäcka henne med Dancer eller Elegant som troligen kommer att stå hos mig nästa sommar.

Jag skulle köpt en WM men fick nyligen reda på att hon fått eksem i man jätteledsen då vi hade sett fram imot något sött.... :(

Jag letar ston till Jaguar, behöver två bra ston till våren Welsh B som även kan användas i min ridponnyavel!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈