Linjeavel - vågar man?

Sv: Linjeavel - vågar man?

Från en helt oinsatt i welshaveln en liten fråga om "skott i pannan" i tidig ålder. Bedriver man mycket in och linjeavel med welsh i Wales?

Det sker en överproduktion av hingstar i england/wales och flertalet av dom går tyvärr till slakt på hösten som fölungar. sparar du dom litegrann och säljer på auktion får du mer betalt för den om den blivit kastrerad och är riden, än om du försöker sälja den som hingst.
Då blir det så automatiskt att de mindre trevliga hästarna ställer sig i främsta ledet på Slakt-Expressen. Dom sållar ut sig själva. På så sätt blir det att man hittar in/linjeavel som fungerar temperamentsmässigt, för de hästarna får ju en chans att växa upp.

Där betäcker man ofta modern med sonen och syskon hejvilt. blir det bra så fortsätter man och blir det inte bra....tja, svaret har du redan fått.

Jag förstår! Vanlig hederlig selektering. Tack för infon.

min forsta welsh B-ponny hade samma pappa som morfar! hon foddes 1980 i Sverige, tror ni att det var nagot uppfodaren (seriost stuteri vad jag vet) tog efter de walesiska uppfodarna eller var det kanske bara en olycka? har det varit vanligt med sadan inavel bland de svenska ponnyuppfodarna?

stoet blev i alla fall sockersot och b-premierad, med en enorm hoppformaga fast annu mer "tok" i hjarnan. det kan iofs bero pa hennes liv som unghast ocksa, bla har hon varit julklapp at en flicka som inte alls kunde mycket om hastar..

Jag citerade HailyBaily, jag är alldeles för soft kan inte ta bort något såvidare dom inte är sjuka... det är väl därför man har stallet fullt! :smirk:

Men utomlands har dom en annan syn på sin uppfödning, det är väl därför dom är bättre än oss, vi har ju mer våra hästar som barn :cool:

Önskade att man kunde vara lite tuffare men alla är ju så trevliga :angel:

Visst är det så att det lätt blir för många i stallet :angel: men jag fick ju ändå svar på mina frågor :D

HalyBailey skrev:
vi skall behålla våran åring tillsvidare, går han igenom betäcker jag henne med honom och får då Nebo Daniel i led 2+3 alltså blir det modern linjeavel. (även om vissa vill kalla det inavel, men inavel är enligt "reglerna" 1+2 eller 2+2.

Så då är jag inte helt ute och cyklar på denna punkten då. :D

Att ha samma i 2+3 led är helt ok för mig. Men när man betäcker så man får 1+2 eller 2+2 då blir det inavel. Hur kommer det sig då att avelsföreningarna godkänner dessa avkommor?? borde det inte finnas någon form av regel som säger att en sådan avkomma ej blir stamboksberättigad. Visst finns det många hästar med 1+2, 2+2 som säkert är jättebra, men frågan är hur många finns det som inte blev bra? och i dagens läge med semin och så många bra blodslinjer på de flesta raser, är det verkligen tvunget att betäcka halvsyskon för att få ut det bästa?

Jag planerar själv att göra en linjeavel-betäckning nästa år, avkomman kommer då få en legendarisk hingst :love: (hbl) i 3+4 led + en massa andra bra blodslinjer runt omkring :) .

om en hingst är pappa till stoet och farfar till hingsten? hur ser ni på detta?

Vet ni något om hur linjeavel på Lord (e:Ladykiller xx) fungerat?

//Jenni

det blir ju 2+3 så det ska inte betyda några problem.

Lord-avel kan jag inget om...

Kan inte komma på att jag sett nån riktigt bra med dubbelt Lord - men ofta med dubbelt Ladykiller (Lord + Landgraf I)! Får du dubbelt Corde också? :d :love:

Såg en helt fantastisk dressyrhäst i helgen, pappan är linjeavlad på Ladykiller (dubbelt Landgraf I+Latino e. Ladykiller xx), hästen hade dessutom Calypso I på fädernet och Calypso II :love: på mödernet... En riktig gummiboll! :love:

Dessa linjer ger ju hoppförmåga också - absolut inte bara dressyr...

Mvh Cissi

Men Rex Z har väl haft väldigt stora problem med sina hovar har jag läst. Kan detta vara resultat av inaveln?

Om Rex Z fötter har jag läst noll och intet så på den frågan kan jag inte svara, tyvärr.

cissiny skrev:
Kan inte komma på att jag sett nån riktigt bra med dubbelt Lord - men ofta med dubbelt Ladykiller (Lord + Landgraf I)! Får du dubbelt Corde också? :d :love:

Såg en helt fantastisk dressyrhäst i helgen, pappan är linjeavlad på Ladykiller (dubbelt Landgraf I+Latino e. Ladykiller xx), hästen hade dessutom Calypso I på fädernet och Calypso II :love: på mödernet... En riktig gummiboll! :love:

Dessa linjer ger ju hoppförmåga också - absolut inte bara dressyr...
Mvh Cissi

Med Corde menar du då cor de la bryere? Den har jag inte något i mitt sto(som är efter Lord) men kommer det ett föl till våren så blir det honom genom att hon är dräktig med Aerline H. Har fått för mig att det kan bli en liten stjärna med både Lord och cor de la bryere

Min är linjeavlad på Ladykiller via e:Lord och ue:Landmeister(e:Liguster ee:Landsturm eee:Ladykiller) så det är på lite håll men ändå.

Hon verkar vara en bra allround häst. Bra rörelser och hon verkar hoppa bra(kan en häst hoppa med mig på ryggen så är den bra :angel: )

//Jenni

Hej,

Tyvärr finns det väldigt lite forskning kring inavelns konsekvenser. Det jag tagit del av är inom travaveln - inte så konstigt kanske med tanke på att prestationer är mycket lättare att följa upp inom travaveln än inom ridhästavel. De studier som jag läst är forskning på amerikansk travavel och norsk kallblodsavel. Bäst prestationer ger klart sk outcrossblod, dvs blod som har låg inavel. Sedan dyker det givetvis upp ett lyckat exemplar både här och där men det är ändå bredden som är det viktiga. I USA har inavelsn varit stor och problemen med skador och liknande likaså. Jag kan hålla med om att det är frestande med avel på mycket goda individer men jag tror att det ska användas med försiktighet om man tänker långsiktigt. En gammal tumregel är att linjeavla med tredjeleds kombinationer.

mvh Tess

Förklara tredjeleds kombinationer är du snäll. :confused:

Att man har samma individ i tredje led och inte tidigare...

sen är det inom travaveln olika hingstlinjer som är att föredra framför andra, t ex speedy crown kan man linje avla ganska tätt på, men inte super bowl( de 2 "största")

sen när man linje avlar skall det helst vara den ena på pappans sida ,och den andra på mammans.....skitsvårt att förklara.....skall hämta ett ex och länka hit.

Denna hästen är linjeavlad på spedy scot i fjärde led....speedy crown och speedy toe är helsyskon( i tredje led)

http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&trotter=friendly+kisses

Senast ändrad:

Tredjeledskombinationer är som nämns nedan att exempelvis samma hingst dyker upp först i dubbel uppsättning i tredje led på avkomman.

Jaha, nu blir det lite upp till bevis här för min del som varit lite stöddig tidigare :cool:
Jag var ju spekulant på ett sto ifra Nôrge som hade passat avelsmässigt till min åring (vars framtid är synnerligen oviss :D )
Nu har jag trillat över ett annat som sett väligt trevlig ut det lilla jag sett av henne. hon betar just nu i Wales men jag har pratat med folk som sett henne i verkligheten och hon är tydligen käck. På plussidan hör att hennes mamma lämnat bra, och att stoet ifråga är betäckt med min hingsts pappa, vilket i sig gör fölet mer attraktivt :love:

men idag fick jag stammen på henne...hhm..harkel...:
E: Derwen Quartz - Derwen Quartz.
Ojdå. Hoppsis Kaloppsis. :p

mitt nuvarande sto som är ue: Quartz har många rävar bakom öronen. en stor personlighet med öronen framåt men ack så intelligent på ett för ryttaren negativt sätt. Även hennes mamma vet jag är tydligen inte så lätt att ha att göra med. iofs har hon fått 43p på utställning, men ändå. Nu snackar vi inavel utan tvekan.
Men känner jag mig själv rätt så står hon snart på transport till sverige! :devil:

Jag har resultatet av en tjuvbetäckning, med samma morfar & farfar. Hon är väldigt vettig (troligen den vettigaste vi har i stallet). Det kan bli jättebra! Tänk på Berwyn Beautys legendariska avkommor som var resultat av att hon betäcktes med sin egen far :) .

HalyBailey skrev:
Men känner jag mig själv rätt så står hon snart på transport till sverige! :devil:

Japp, kommer förhoppningsvis redan nästa vecka om hon får plats på den buss som går då
Hjälp vad har vi gjort... :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈