Linjeavel på Calypso ll

Emsan

Trådstartare
Hade ni vågat linjeavla på Calypso ll? För och nackdelar. Vad jag har förstått ger han rätt mycket temprament till sina avkommor.
Har ett sto med Calypso ll som morfar och jag är inne på att ta en Contender hingst då jag gillar det Contenderblodet.

Sv: Linjeavel på Calypso ll

Det kan bli en rätt maffig och tung avkomma.

Calypso II
Horse_Calypso_II-big.jpg

Enligt Holsteiner Verband behöver Contender ädla ston för att avkomman ska bli bra.

Jo jag vet att han är rätt maffig men de avkommorna jag har sett e. bl.a Careful och Cartier har varit trevliga i typen och mitt sto är även bra i typen.

Tänkte mer angående hans temprament.

Hade inte oroat mig varken för maffig avkomma el temperamentet, kör på. Det finns hur mkt hästar som helst linjeavlade på honom i Tysklan och Europa. Jag har linjeavlat på Contender med mkt lyckat resultat!

Håller med, skulle inte vara rädd för att linjeavla på honom. Har själv ett sto som är linjeavlat på Calypso II (2+4) o hon är kanon o mor till Gk premiehingst i hoppning ;), avkommorna får dessutom bra gångarter, inte otroligt att det bl a kommer från Calypso II

Tack för era åsikter!

Hon ska göra treårstestet nästa vecka sen får vi se om det blir betäckning

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 607
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 726
Senast: pastejja
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare