Linfröolja, Proteiner, fång?

B

_belliisen_

Innehåller Linfröolja mycket proteiner? Hovslagaren skodde min häst och såg i hoven att hon troligen har haft fång. Men det kan ha varit för ett helt år sendan eller tex 1 vekca sedan, sånnt kund eman itnes e sa hon. Jag har inte märkt något på pållen.
Hon får linfröolja, men inehllåer det mycket proteiner? Isåfall, tycker ni jag ska sluta med att ge det? Själv tror jag inte det är någon fara men vill gärna höra vad andra tycker.

Sv: Linfröolja, Proteiner, fång?

Linfröolja innehåller inte protein, däremot energi (Mj). Men samtidigt slår mig följande, att hästar med fång som fått linföolja faktiskt uppvisat förbättring i fångattackerna enligt studier. Möjligen skulle det kunna vara en orsak till varför du inte upptäckt att hästen har haft gång.

Innehåller Linfröolja mycket proteiner? Hovslagaren skodde min häst och såg i hoven att hon troligen har haft fång. Men det kan ha varit för ett helt år sendan eller tex 1 vekca sedan, sånnt kund eman itnes e sa hon. Jag har inte märkt något på pållen.
Hon får linfröolja, men inehllåer det mycket proteiner? Isåfall, tycker ni jag ska sluta med att ge det? Själv tror jag inte det är någon fara men vill gärna höra vad andra tycker.

Fång beror inte på för mkt proteiner. ;)
det kommer av andra orsaker som dsikuterats i många andra trådar.
Kolla runt får du se :)

// M

Fång beror inte på för mkt proteiner. ;)
det kommer av andra orsaker som dsikuterats i många andra trådar.
Kolla runt får du se :)

// M

Finns många olika slags fång, och vad jag har hört så finns det även fång som dom får av för mycket protein. Men finns massa andra olika anledningar med. Har nyss vart med om en fång häst som fick tas bort. Och hon var jätte känslig så fort hon fick för mycket protein.

Men jag kanske har helt fel? :p
Ska kolla i andra trådar och läsa lite mer också:)

Mycket intressant. Kan du källhänvisa?

Ger dotterns ponny linfröolja som haft fång hos förra ägaren. Är enligt hovslagaren och förra ägaren bättre nu både i hovkvalite´ och rörelsemässigt än före fånganfallet.

Noa - nyfiken...

Fång är en allergisk reaktion och man skiljer på tre typer av fång.

Utfodringsfång orsakas av rubbningar i tarmfloran, varvid gifter frigörs. Denår ut i blodet och allergiska reaktioner uppstår i kroppsdelar där det finns rikligt med blodkärl, som i hästens hov.
Mest utsatta är de hästar som får för mycket kraftfoder - mer än de är vana vid, hastiga foderbyten och proteinrika beten.

Förlossningsfång uppkommer i anslutning till fölning. Sjukdomen kan ha sin grund i kvarbliven efterbörd, vars bakterieflora kan oraska att giftiga ämnen kommer ut i blodet.

Överbelastningsfång är egentligen en inflammatin i hoven p.g.a ökat tryck på hoven eller för hårt underlag. /Linda

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 871
Senast: Jeronimo
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 411
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst