Linfröolja mot mjäll? Och fråga om mineraler!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 353
S

Skuggabaldur

Mitt sto (islandshäst, 14 år, normalhull) har blivit jättemjällig i pälsen. Tror det beror på att vi bytte stall och grovfoder. Kan det hjälpa att ge henne linfröolja och/eller B-vitamin? Vill inte gärna bada henne nu i den här årstiden. Hon går ute dessutom.
Hur mycket linfröolja ger man i så fall och hur ofta och hur länge?

Undrar även en sak om mineraler. Hon går ute dygnet runt nu, så jag kan inte mäta exakt hur mycket hö hon får i sig. Om hon äter hela sin del av den mängd som de lägger ut i hagen, så behöver hon inga extra mineraler enligt hippocampus. Men antagligen gör hon inte det.
Så kan man ge extramineraler ändå? Hur illa är det med överskott av mineraler? Risk för selenöverskott?
Hur mycket kan man ge i så fall? Ska jag räkna (på hippocampus) med att hon äter minsta mängden hö jag kan tänka mig att hon får i sig och ge så mycket mineraler som fattas då?

Tacksam för hjälp:)!

Sv: Linfröolja mot mjäll? Och fråga om mineraler!

Ang mineralerna så har jag samma problem, jag räkanr också på hippocampus.

Min häst ska gå på lösdrift och kommer få "fri" tillgång på hö, men ändå en maxgiva. Så jag vet inte exakt hur många kilo hon kommer tugga i sig på en dag.

Ger jag henne 60 gram mineraler från krafft miner röd så täcker det behovet för henne om hon äter ca 7-8 kg. Äter hon maxgivan på ca 10-12 kg så blir det lite överskott av kalcium, vilket inte är farligt.

Hoppas att det hjälpte dig lite.

Har din häst exem på sommaren? Det kan bli en massa mjäll o förfårdnade av det.

Min häst var mjällig när jag köpte honom men är det inte längre jag tror det kan ha samband med att han numera har uträknad foderstat sen 2 år tillbaka.

En annan grej som min kompis gjorde på sin Tinker som juh också är en hårig ras var att borsta man och svans noga varje dag. För att lufta huden helt enkelt. Mjäll brukar uppstå när det blir för lufttätt kring huden. Förstår du hur jag menar? :)

Nja, hon har inte haft exem innan, men förra vintern fick hon bronkit och då kliade hon sig en del den sommaren som kom. Så man kanske kan kalla det lidrigt exem. Hade aldrig några sår eller nåt.

Min teori är nog fortfarande foderbyte eller möjligtvis nån mineralbrist, men man kan ju aldrig veta. Ska borsta henne extra noga iaf för säkerhets skull.

Ingen som vet hur mycket linfröolja man kan ge per dag till henne?

Har nu kollat upp hur mycket linfröolja man kan ge ungefär. Måste bara fråga om man kan ge den helt ren som den köps i affären? Finns det att köpa i stora dunkar eller bara små flaskor?

Sen en fråga till: Krafft miner blå i granulatform - brukar hästarna gilla den? Min har fått miner grön i pellets och hon avskydde det, så om det smakar samma är det kanske inte så bra idé att ge just den sorten...

går jätte bra att använda oljan från vanlig mataffär. börja med 1dl om dagen

Jag ger linfröpellets till våra hästar, 1dl om dagen och de älskar det:d de har verkligen fått jättefin hårrem av det.
Alla regnskållor och hudproblem är borta:banana:

Min ena reagerade med knottror på huden när han fick olja men pellets fungerar super:D

Angående granulat så brukar man få blanda det med något, tex betfor för att hästarna ska äta det.

Prova wiromins mineralpellets om det stämmer med övrig foderstat, de smakar gott:d luktar äpple!

Mitt ena kallblodstravarsto (den första av mina hästar) hade enorm klåda vår, sommar och höst. Hon kliade av sig både man och svans, och var förtvivlad när hon gick ute och inte hade någonting att klia sig mot. Jag provade med alla medel mot klåda som fanns men det hjälpte bara korta perioder (det bästa var PROB schampo och olja).

Så en höst fick jag, av en islandshästägare, tipset om att ge linfröolja i fodret. Jag gav 1 dl/dag under vintern och när våren kom hade hästen ingen klåda - hon har inte haft det sedan heller. Jag har fortsatt att ge henne linfröolja varenda dag året runt, och även våra andra två hästar får det. De är blanka och fina och aldrig mjälliga.

Jag bad min foder/ridsportbutik att ta hem linfröolja från Gunnarshög i södra Skåne. Jag betalar 249 kronor för 10 liter (ungefär halva priset mot Emins om man köpter det på CityGross).

Immer

Tack för svaren allihop:)!

Ni tror inte det räcker att blanda mineralerna med b-vitamin och olja? Man kanske kan blanda i lite knäckebröd också? Eller finns det något foder man kan ge som inte ger så mycket extra energi/protein, utan bara för att ha nåt att blanda med liksom? Är så mycket jobb med betfor och hon ska ändå ha så lite så.

Jag ger några morötter i småbitar tillsammans med linföroljan och mineralerna. Även en liten näve Hestekraft för att binda oljan lite. Det funkar bra tycker jag.

Okej, det låter ju som en bra idé!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka