Linfröolja mot exem

Sv: Linfröolja mot exem

***knapplån***

Ett tips till er som bestä'llt hem tiolitersdunkar: Be er lokala foderbutik att ta hem, då blir frakten betydligt billigare.
Jag bor visserligen i Skåne, men långt från producenten, och min foder/ridsportbutik tog hem ett parti linfröolja i olika storlekar. Jag betalade 244:- för en tiolitersdunk.

Immer
 
Sv: Linfröolja mot exem

Fast det är inte riktigt sant, jag har följt den ordinationen hela vintern på en häst och han har mått väldigt bra men sen började hela han att falera. Kollade upp honom och han mådde verkligen inet alls bra invärtes. 14 dagar utan olja blev en klar förbättring.
Tydligen vanligt nu när olja börjar bli poppis.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Hur mycket olja då?
Det går ju att göra en paus i oljan ibland, om de är i tillräckligt gott hull.
Min fick en naturlig paus när oljan tog slut och det dröjde ett tag innan jag köpte ny.
Han var så rund så först så hade jag tänkt skippa oljan över sommaren.
Men när han började falla ur litet så började jag med oljan igen.
Han får bara 1 dl nu, men den verkar liksom att behövas.
 
Senast ändrad:
Sv: Linfröolja mot exem

Hästar äter faktiskt i vikt tillstånd agnar och sånt med spannmål i så jooo, de är gjorda för att äta stärkelse. Givetvis inet i de mängder som vi stoppar i dem och inet heller bara stärkelse. I naturen är det en massa stråfoder runt stärkelsen.
Man upplever en förbättring i början när man övergår till olja och det är möjligt att hästar som inet presterar klarar av mer olja? Men det är inet nyttigt för dem.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Djurjouren skrev:
Fast det är inte riktigt sant, jag har följt den ordinationen hela vintern på en häst och han har mått väldigt bra men sen började hela han att falera. Kollade upp honom och han mådde verkligen inet alls bra invärtes. 14 dagar utan olja blev en klar förbättring.
Tydligen vanligt nu när olja börjar bli poppis.

Vad hände med hästen? På vilket sätt "falerade" han? Och på vilket sätt mådde han inte alls bra invärtes? Bra att veta vilka tecken man ska vara uppmärksam på, eller om man kanske borde göra uppehåll med olja!
 
Sv: Linfröolja mot exem

Djurjouren skrev:
Hästar äter faktiskt i vikt tillstånd agnar och sånt med spannmål i så jooo, de är gjorda för att äta stärkelse. Givetvis inet i de mängder som vi stoppar i dem och inet heller bara stärkelse. I naturen är det en massa stråfoder runt stärkelsen.
Man upplever en förbättring i början när man övergår till olja och det är möjligt att hästar som inet presterar klarar av mer olja? Men det är inet nyttigt för dem.

Never ever att en häst kan bli sjuk för att den får 3 dl fodermedel i olje form. Skulle hästens tillstånd ha samband med oljan måste det i så fall ha att göra med råvaran – t ex otillräckligt upphettad soja, mögelgifter eller bekämpningsmedelsrester. Sådana risker finns ju både med flytande och fasta fodermedel.

Det finns i England och USA betydande erfarenhet av att fodra hästar med olja inte i dldoser utan i kg eller literdoser.

Om stärkelse hade varit en betydelsefull del av maten under hästens utveckling tror jag bestämt att de hade utvecklat förmågan att omhänderta större doser bättre. Naturligtvis finns stärkelse i vilda växter som de gått och snappat här och där precis som det finns fett i många växter. HH
 
Sv: Linfröolja mot exem

Det här hör väl egentligen inte alls till er (fö mycket intressanta)diskussion...

Men om en häst är extra känslig för stärkelse, hur yttrar sig detta? Både de inre och yttre synliga symptomen.

Och om man har en häst som verkar känslig, finns det något sätt att ta reda på (t.ex blodprov)vad som "felas" den?
För jag har då ingen lust att laborera fram och tillbaka när jag inte är särskilt kunnig inom foder.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Den rekomemnderade dosen, ca 120 ml de första månaderna fungerade inte så bra då mina hästar blev lätt lösa i magen av så mycket. Jag gick ner till 1 dl och då var magarna mer fasta.

Spelar det ngn roll om man INTE ger just 120 ml de första månaderna?

Gick ner till 1/2 dl nu i maj månad.

Eksemhästen har nu grav eksem så jag har inte förväntat mig något underverk. När värmen kom så snabbt började han klia sig trots det blåste o inga knott funnes, men med ren MJ-salva i mankamm så slutade han efter några dagars smörjning. Dock mår magen bättre, jag jmf mot den sommaren då jag slutade med linfröolja och han fes som värsta :o då. Så det märks ju att magen mår bättre. Förhoppningsvis ska det medföra att hela hästen mår bättre.

(givetvis har hästen haft täcke på sig sedan det blev +10 grader ute)

Med tanke på att många tror att eksem kan botas med olika fodertillskott är jag tveksam till det tänkandet. Min häst är knottallergisk, precis som en människa är pollenallergisk. Att äta rätt mat gör ju att vi mår bättre fysiskt, men det lär inte bota pollenallergin.

Det är samma sak för min häst. Hans allergi botas ej, men dock kan jag underlätta för honom med en väl sammansatt foderstat så han fysiskt mår bra.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Men du... Det finns stärkelse i växter helt rätt och det finns olja, tror du att det finns mest olja eller mest stärkelse i de växter hästar äter?
Han blev inte sjuk så som man normalt kallar sjuk, bara att han system blev segare och segare, tex så fick han svårt att rensa bort slaggprodukter, han hade en återhämtningspuls som man kan jämföra med om min farmor springer en maraton typ....
Ont i musklerna.
Alla symptom försvann med oljan.
Jag tror att oljan är av mkt hög kvalitet. Kraffts olja, och han stod på den hela vintern så vi har hunnit gå igenom ett antal förpackningar.
Man kan inte jämföra fodringen i Usa och England med här.
Dera shästar är stora som hus, brolieruppfödda på saker som vi aldrig skulle gett våra hästar.De får dessutom väldigt lite grovfoder där.
I Usa är dessutom det väldigt vanligt att hästarna bara ska prestera i några få år.Vet inet hur det är i ENgland.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jag tänker fortsätta ge min 24 åriga fölmärr olja. Enda sättet att får i henne så mkt näring som hon behöver.Jag kommer dock aldrig mer att ge det till hästar som ska prestera. Gå i hagen och föda föl däremot, där kan jag ge olja, kräver ingen kondis :-)
 
Sv: Linfröolja mot exem

Nä det spelar ingen roll, grejen är att tillföra mängden under en lång tid för att magen skall få behövlig tid för omprogrammering.
Sen tror inte jag heller att detta botar eksem på något sätt, men skapar den lindring så är mycket vunnet. Jag hade faktiskt en klådfri häst redan förra året, men täcket hade han på sig samt mycket insektsmedel. Han fick även duscha några ggr förra sommaren, men det behövdes inte alls så ofta eftersom vi slapp smörja som tidigare. Sommaren innan det fick han sin dusch 1 gång per vecka, så för oss har det helt klart blivit en enklare hantering samt lindringare symtombild.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Djurjouren skrev:
---
Jag tror att oljan är av mkt hög kvalitet. Kraffts olja, och han stod på den hela vintern så vi har hunnit gå igenom ett antal förpackningar.

Kraffts olja är ju sojaolja, det borde väl vara skillnad jämfört med Raps eller linfröolja t ex!?
 
Sv: Linfröolja mot exem

raps o linfröolja ger jag inte.Upptäckte för många år sen att magarna blir så känsliga då.vet ej varför.sojaoljan tåler de bättre.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jag ser en tydlig skillnad mot tidigare år.
I år så räcker det med att ta in honom i stallet i skymningen.
Han kliar sig inte alls om han är inne.

Det är allt som jag gör.
Olja och så stallet, inget annat och han är nöjd med det.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Djurjouren skrev:
Men du... Det finns stärkelse i växter helt rätt och det finns olja, tror du att det finns mest olja eller mest stärkelse i de växter hästar äter?

Det enda exemplet jag har till hands är en undersökning av Dewhurst m fl där man mätte hur olika näringsämnen i ett ”seminatural grassland” fördelade sig vid olika tidpunkter och många provtagningar. Där var stärkelsehalten i betet i genomsnitt 4 % av torrsubstansen och fetthalten 6-7 %. I äkta okultiverade marker är skillnaden större ändå, dvs mer fett i många örter än i gräs. Har dock inte dessa siffror till hands.


Till Corax
Med hästar som inte tål stärkelse avsåg jag ovan den –lilla- grupp av hästar som inte kan omsätta stärkelse normalt utan lagrar in det fel i musklerna och lätt får korsförlamning. Om sådana hästar har ett stort energibehov pga sitt arbete är olja och oljekakor ett utmärkt alternativ till spannmål.

Dock kan en energi från fett-diet vara bra också för andra grupper t ex hästar med sockersjukeliknande sjukdom. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp