Linfröolja mot exem

Sv: Linfröolja mot exem

För att uppnå samma effekt med rapsoljan kostar det faktiskt mera än linfröoljan, dessutom betalar då inte jag 7,50 för 1½ dl och förmodligen är det flera som inte heller gör så om de har följt tidigare tråd i ämnet.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Har inte märkt att min häst har börjat klia sig så mycket. Men har inte märkt av knotten så mycket. Ger både kallpressad linfröolja och MSM.
Vad kostade 5 liter olja, tror det var ca 450 kr med frakten.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Linfröoljan är ju rätt dyr, men på min eksemhäst vill jag inte ha energin från oljan utan bara effekten mot eksemet! Och hull har hon så det räcker och blir över även utan olja..

Min andra häst däremot ger jag olja för energins skull, bl a, hon får Rapsolja!

Var köper man linfröolja billigast? Jag köper min på ICA, men det kanske inte är det bästa alternativet? Det var i alla fall billigare än Granngården!
 
Sv: Linfröolja mot exem

Boj skrev:
För att uppnå samma effekt med rapsoljan kostar det faktiskt mera än linfröoljan,.
Javisst, om man inte vill ha fodereffekten också.
Rapsoljan fungerar ju bara om man dessutom har nytta av MJoulen.

Annars så blir det ju kanske 12MJ för mycket, och det går ju inte.
Redan 4,5MJ extra är ju mera, så att säga.

Men om man ändå behöver energin, så kan man gå den vägen och få omegorna på köpet om man väljer rätt olja då.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Man kan ju inte ge hur mycket olja som helst till en häst. Det är stor risk att den blir dålig i magen då och får diarré.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Såvitt jag vet är det väl 10 L dunkar, men sista beställningen kostade 825 kr inklusive frakt för 3x10L=30L det ger 27.50 per liter.
Alltså skulle det nu om jag fodrade med 1½ dl vilket jag alltså numera inte gör, kosta 4.10 ca. Men jag ligger i princip på halva dosen, så blir det alltså 2 kr per dag. Jag anser denna summa är mycket rimlig med tanke på vad smörjor och lagade täcken faktiskt kostar, och de överstiger mycket mer än 2 kr per dag.

Förra sommaren var pållens täcken sällan trasiga, om så skedde hade han fastnat i någon gren eller så hade en hjälpsam kompis försökt klä av honom. Jag hade det mycket lindrigt, endast tvätt/tork och sen var det bara att byta ofta istället pga att täckena blev skitiga av hår och damm.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Inte_Ung skrev:
Javisst, om man inte vill ha fodereffekten också.
Rapsoljan fungerar ju bara om man dessutom har nytta av MJoulen.

Annars så blir det ju kanske 12MJ för mycket, och det går ju inte.
Redan 4,5MJ extra är ju mera, så att säga.

Men om man ändå behöver energin, så kan man gå den vägen och få omegorna på köpet om man väljer rätt olja då.

För att komma till samma nivå av omega 3 krävs nästan 2½ dl rapsolja för att täcka vad 1 dl linfröolja ger. Inte vet jag om det skulle vara mera ekonomiskt, men en sak är säker jag skulle ha hiskiligt feta hästar.:eek:
 
Sv: Linfröolja mot exem

Ja, det kanske var 10 L som jag beställde. Har dunken i stallet. Men priset var nog ung så har jag för mig som jag skrev. Vad kostade 10 l dunken? Tittar nu och dom har ju både 5 och 10 liters dunkar. Så jag måste nog kolla imorgon vad det var jag köpte.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jag fick hem en 10l dunk alldeles nyss från Gunnarshög o den gick på 370kr inkl frakt.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Det blir ju 37 kr litern. Jag har för mig att halvlitersflaskorna på ICA är billigare/liter... Måste kolla när jag kommer till stan.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Boj skrev:
För att komma till samma nivå av omega 3 krävs nästan 2½ dl rapsolja för att täcka vad 1 dl linfröolja ger.
Tja gammelhästen fick nog 2dl rapsolja och några hg kokt linfrö per dag under vintern.
Och får nu litet drygt 1dl rapsolja/dag.
Och det behöver han.
Han är 28 år och har fått litet svårt att tugga nu.
Olja och gröt av lusern och kornkross håller honom i fint hull på vintern.
Nu så går han på bete men behöver stödfodras ffa med energi.
Bete har ju annars proteiner så att det räcker.

Visst, det fungerar ju olika bra med de olika oljorna till olika behov.
Men det är ändå inte bara linfröolja som kan användas för att få omega-3 och -6.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Har läst era inlägg om oljorna. Numera diskuteras både raps och linfröolja utifrån forskningen att "kallpressad" är nyttig. Varmpressade oljor är "härdade" och därmed onyttiga och kan påverka hjärta och kärl samt ökar den inflammatoriska effekten. Detta diskuteras kopplat till vad vi människor äter. Billiga oljor i handeln bör man i så fall Kolla om de är kallpressade. Själv tar både jag och pållan kallpressad linfröolja. När det gäller människor som vill förebygga och få del av omegafetternas fördelar, sågår det bra med både rapsoljan och linfröoljan, bara de är kallpressade. Susanna Ehdins (immunolog)forskning och Tommy Svenssons(Miljökunnig) föreläsningar(Han åker runt i hela landet) om kopplingen mat, hälsa och miljö bekräftar bla detta. Jag tror man får ta reda på den forskning som finns, bilda sig en egen uppfattning, prova och av erfarenhet på egen häst/människa i alla fall få sin egen sanning.Man kanske inte ska mixtra för mycket fram och tillbaka
I alla fall är jag nöjd med den kallpressade linfröoljan. Sen tar jag såklart den ekologiska. Inga extra miljögifter till mig och mina kära djur.:bump:
 
Sv: Linfröolja mot exem

lolly skrev:
Har läst era inlägg om oljorna. Numera diskuteras både raps och linfröolja utifrån forskningen att "kallpressad" är nyttig. Varmpressade oljor är "härdade" och därmed onyttiga och kan påverka hjärta och kärl samt ökar den inflammatoriska effekten. Detta diskuteras kopplat till vad vi människor äter. Billiga oljor i handeln bör man i så fall Kolla om de är kallpressade. Själv tar både jag och pållan kallpressad linfröolja. När det gäller människor som vill förebygga och få del av omegafetternas fördelar, sågår det bra med både rapsoljan och linfröoljan, bara de är kallpressade.

Det är inte så enkelt. Varm extraktion av oljor är nödvändigt i många fall för att man inte ska bli förgiftad om man intar större mängder. Så innehåller t ex soja ämnen som motverkar näringsupptaget och matsmältningen men vid varm extraktion försvinner dessa. Majs innehåller nästan alltid ett starkt mögelgift men upphettning minskar detta. Modern raps har visserligen låg halt av oönskade ämnen men de som finns blir kvar i den kallpressade oljan men inte i den varmprocessade.

Vad gäller linfröolja så intar människor och djur så små mängder att den vätecyanid som finns kvar i kallpressad olja inte är skadlig. Upphettad linolja går inte att äta såvitt jag vet.

När man hettar upp fett så härdas fetterna som du säger och det bildas fler transfetter. En del av dessa är inte nyttiga men andra är det. Det intressanta i sammanhanget är hur mkt av de nyttiga fetter som man vill ha som finns i den färdiga produkten. Det deklareras på flaskan åtminstone för produkter avsedda för människor.

När man ska ge oljor i större mängd t ex som en stor del av energimängden till en häst bör man använda varmpressade oljor.

Jag skulle aldrig drömma om att ge hästar större mängder kallpressad raps-,majs-eller sojaolja pga risken för giftiga restprodukter. Hästar som kommer hit för kostomställning och rehab kan dock landa på ett par kg varmpressad olja efter ngn månad! HH
 
Sv: Linfröolja mot exem

Borkan skrev:
Jag fick hem en 10l dunk alldeles nyss från Gunnarshög o den gick på 370kr inkl frakt.

Bra, då stämmer det eftersom jag fick en viss rabatt just därför att min beställning var stor.
 
Sv: Linfröolja mot exem

ett par kg?!?!?!?!?
Hur mår tex. deras lever då? Hästar är inet gjorda för att äta olja, det blir en viss belastning på inre organ som de pallar om det är små mängder men kgvis?!?!?!?!
 
Sv: Linfröolja mot exem

Djurjouren skrev:
ett par kg?!?!?!?!?
Hur mår tex. deras lever då? Hästar är inet gjorda för att äta olja, det blir en viss belastning på inre organ som de pallar om det är små mängder men kgvis?!?!?!?!


Hästar är inte gjorda för att äta spannmål heller!

Hästar som inte tål stärkelse men behöver mkt energi mår tusen ggr bättre av 2 kg olja än 2 kg spannmål. Också deras lever mår ofta bättre när de slipper belastningen av för dem svår- eller felprocessat glykogen.

Den engelska foderforskaren Cuddeford säger att hästar med tillvänjning utan problem kan tillgodogöra sig 0,5 kg fett per 100 kg häst och dag. Man bör dela upp den mängden på 2 helst 3 tillfällen. Vi har dock hästarna i ensamfållor under omställningstiden så de får gå och äta av sin tilldelade dos under hela dagen. Det fungerar mkt bra.

HH
 
Sv: Linfröolja mot exem

HelenaHandberg skrev:
Den engelska foderforskaren Cuddeford säger att hästar med tillvänjning utan problem kan tillgodogöra sig 0,5 kg fett per 100 kg häst och dag.
Åh vad bra.
Det blir ju gammelhästens räddning.
Luserngröt och olja till gammal häst med senilt glattbett.
Det borde ju kunna hålla länge det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp