Linfröolja mot exem

Sv: Linfröolja mot exem

Inte_Ung skrev:
Rapsolja går lika bra och är billigare.

Nej faktiskt inte, det finns en stor studie gjord på det här som omfattar eksem och andra hudåkommor samt fång. Här kom man fram till att just linfröolja hade dessa egenskaper, det har inte rapsoljan.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Håller med dig!
Det måste vara linfrö-olja som innehåller mycket omega 3-fettsyror. En annan bra vegetabilisk olja vid olika hudbesvär är nattljusolja. Där är det GLA (gamma-linolensyra) som gör verkan.

Riekje
 
Sv: Linfröolja mot exem

Ja fast just den blir ju bra dyr att ge till häst, fast jag äter den själv av andra orsaker.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jo, dyr är den, men ibland vill man ju bara hjälpa sin häst.
Den finns för övrigt också i blandingar med andra vegetabiliska oljor.
Då blir det inte lika dyrt.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jag hittar ingen jämförelse med rapsolja i dessa undersökningar.

De visar att linfröolja är bra.
Men utesluter på inget vis att rapsolja är lika bra.

Du får gärna peka på där det står.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Inte_Ung skrev:
Jag hittar ingen jämförelse med rapsolja i dessa undersökningar.

De visar att linfröolja är bra.
Men utesluter på inget vis att rapsolja är lika bra.

Du får gärna peka på där det står.

Jag tror knappast på att du har hunnit läsa bägge avhandlingarna, som du märker så finns det små blåa infällningar och klickar man på dem så hänvisas man vidare till motsvarande publicationer/studier.;)
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jo men det skrev jag ju också.
Se mitt inlägg #29.
"De nyttiga fettsyror som de talar om finns även i rapsolja, men inte i samma koncentration."

Jag vill gärna att debatten om de olika oljorna hålls nyanserad.
Och inte enligt hallelulja-principen över en och endast en olja.
Om man redan ger en redig skvätt rapsolja så får hästen i sig de nyttiga fettsyrorna utan att också behöva ge linfröolja eller behöva byta olja.

Låt oss i stället debattera hur mycket av vilken olja som behövs för att oppnå terapeutisk dos.
 
Senast ändrad:
Sv: Linfröolja mot exem

1-1½ dl olja under minst 120 dagar till häst i storleksordningen runt 400 kg, därefter ½-1 dl, denna studie gjorde fö inte enbart på häst.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5500457#post5500457
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5377825#post5377825
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5366985#post5366985

Avhandlingen som anges här, har du fått i en av mina tidigare inlägg.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5366645#post5366645
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jag ger också min eksemhäst linfröolja, och blir nyfiken på debatten! Tyvärr kan jag inte bidra med speciellt mycket, men blev extra nyfiken på vem "HelenaHandberg" är som skrivit alla inlägg ni länkar till! Jag vet att hon är väldigt kunnig inom foder, har läst inlägg av henne tidigare, men vet egentligen inte vad hon har för ev. utbildning och så. Men jag antar att hon kan sin sak eftersom ni länkar till hennes inlägg??
 
Sv: Linfröolja mot exem

Jenny1 skrev:
Jag ger också min eksemhäst linfröolja, och blir nyfiken på debatten! Tyvärr kan jag inte bidra med speciellt mycket, men blev extra nyfiken på vem "HelenaHandberg" är som skrivit alla inlägg ni länkar till! Jag vet att hon är väldigt kunnig inom foder, har läst inlägg av henne tidigare, men vet egentligen inte vad hon har för ev. utbildning och så. Men jag antar att hon kan sin sak eftersom ni länkar till hennes inlägg??

Orsaken till min länkning beror främst på att jag inte orkar skriva ner allt igen, eftersom I_U själv refererade till HH blev det enklast att länka det hon själv bidragit till i debatten i just denna fråga.

Sen kan man se saker och ting på olika vis, eftersom I_U gärna stödjer sina inlägg och åsikter bla genom forskning och studier så ser jag det märkligt när man plötsligt tycker att en omfattande studie som denna är hallelulja. Kan för övrigt nämna detta, man har även gjort en liknande studie som omfattar fång och linfröolja. Man kom fram till att även hästar med upprepade fånganfall fick lindring eller helt utebliven symtom. Studien finns någonstans i i länken om Essential fatty acid metabolism, så kan vi kasta in lite mera ved i brasan.;)
 
Sv: Linfröolja mot exem

Boj skrev:
Sen kan man se saker och ting på olika vis, eftersom I_U gärna stödjer sina inlägg och åsikter bla genom forskning och studier så ser jag det märkligt när man plötsligt tycker att en omfattande studie som denna är hallelulja.

Nej så ser jag det inte.
Studien är jättebra och jag har läst den med stor behållning.

Det som jag inte tycker är att den enda hallelujaoljan är linfröolja.
Eftersom även rapsolja innehåller samma goda fettsyror, men bara inte lika mycket.
Så undersökningen är ju även tillämplig på andra oljor som också innehåller omega-3 och omega-6 fettsyror om än lägre koncentration.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Fast för att få samma resultat med rapsoljan krävs mycket större dosering, därtill räknas ju upptaget på samma sätt som allt annat. Te x en penecillinkur, för svag styrka inget resultat eller inte acceptabel medan samma preparat med rätt styrka ger vad kroppen behöver.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Det blir väl också väldigt mycket energi om man ger så mycket olja som det skulle behövas av rapsoljan!? Verkar onödigt på vårt lilla krutpaket! Jag fortsätter glatt med linfröoljan till henne! :)
 
Sv: Linfröolja mot exem

Svarar båda.
Men det finns många som ger sina hästar en massa olja just för energins skull.
Jag t.ex. ger min gamla eksemhäst ganska så mycket olja för att han skall hålla hullet.
Och då så får man de glada goda fettsyrorna på köpet så att säga.
Om man ger rapsolja då.
Men inte om man t.ex ger majsolja.

Om man bara är ute efter omega-3 och -6 så är ju linfröolja att föredra.
Men det är ju ett billigt sätt att mata hästar att ta t.ex. 3dl rapsolja för 3:- och kombinera med 1kg lusern för 3:15 det ger 18MJ och 130g smbrp för 6:15 och en massa omegor som hästen behöver uppepå det.

1,5 dl linfröolja kostar 7:50 och ger dessutom 7 MJ som man kanske inte vill ha.

Svårt det där.
 
Senast ändrad:
Sv: Linfröolja mot exem

Förresten.
Hur mycket olja är det i linfrö?
Jag har matat med linfrö i vinter och det gjorde verkligen susen.
Himla bökigt var det, men det var det verkligen värt.
Och massor av omegor blev det också.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp