Linfrön bra för pälsen?

S

Smultron92

Har hört av en del att linfrö ska vara bra för pälsen & så.
Tänkte testa med detta till min ponny vid installningen.
Men undrar lite över "effekterna" och "bieffekterna", Negativt & positivt från er som har använt/använder det.
Sen så undrar jag,Det finns ju linfrön att köpa i hästaffärrer & så kan man ju köpa linfrön i vanliga mataffärer.
En kompis till mig köper linfrön i mataffären & ger sin häst det.
men är det egentligen en bra ide? borde man inte köpa "riktig" linfrö hos en hästaffär. Eller är det samma saker i så att säga? :confused:

Sv: Linfrön bra för pälsen?

Linfröna gör både pålsen blank och smörjer inkråset (tarmarna). Mina 2 kusar mår bara finfint av detta men däremot syrrans häst klarade inte alls av att få linfrö utan den blev "ränneskita" på henne.
Själv köper jag linfröna i pellets och ger ca 1 dl om dagen delat på 2 givor. Det finns ju även i kakor har jag sett.
Någon skillnad på en vanlig affär och en hästaffärs linfö tror jag inte att det är förutom det att den vanliga affärens inte är pressad ihop.
Prova dig fram och ge en liten mängd åt gången i början för att se om din ponny klarar av linfröna. Tänk oxå på att det tar några dagar innan full effekt uppstår. Lycka till.

Okej, tack så mkt. för svaret.
Det med tarmarna viste jag inte. Kul att lära sig något nytt :)
Vad bra, blev lite fundersam när hon agv sin häst "vanliga" men då verkar det inte vara någon skillnad.
Jag är lite rädd för att hon sak få ränneskit, då hon väldigt lätt bli dålig i magen. Men som du skrev, får testa & ge henne lite i början och öka succetivt om hon klarar det.

Om du blötlägger linfröet (iallafall pelletsen och kakorna) förstår du varför det smörjer tarmarna då det blir som en hal seg klump typ darrande gele. Själv blötlägger jag det inte då det inte ska börja lösas upp förren i själva tarmen och inte i magen. Blötlade det när jag började med linfrö men det blev så kladdigt i hinkarna plus att jag fick veta att man inte skulle gära det så jag slutade.

Om du köper linfrön i vanliga affären så måste de blötläggas över natten eller kokas. Det är då den geleaktiga konsistensen bildas som är så bra. Tror också att det är helt olämpligt att ge dem utan blötläggning eller kokning men det var så länge sen jag använde linfrön (20 år sen) så jag minns inte vad orsaken var. Säkert någon annan som är mera uppdaterad än jag.

Om man inte kokar linfrön så bildas ett gift (kommer inte ihåg vilket). Det är därför det är smidigast att ge linfrökaka/pellets.

Jag ger vanliga linfrön, men stöper dessa när jag kommer till stallet. Jag kokar alltså upp vatten och häller över linfröna och låter det sedan svalna innan hästen får dessa. Det är direkt olämpligt att ge linfrön utan att tillreda de genom att tex stöpa. Vill man slippa det får man som ovanstående säger, ge kaka eller pellets som är färdigbehandlat.

Man kan blötlägga över natten också om man inte har kokmöjlighet i stallet. Resultatet blir likadant.

Köp linfrö som är gjorda för häst i hästaffären, den är pelleterad och behöver inte blötläggas bara att lägga i krubban. Linfrö gjer hästen en fin blank päls och är bra för tarmarna.

Okej, tack för alla svaren. Blev lite fundersam då hon köpte linfrön från affären & gav hästen. men då verkar det inte vara någon fara:)

Har själv bpörjat ge linfrö.
köper i vanliga affären och gör i ordning med kokande vatten
dagen innan och sen får han det på morgonen.

En i stallet tyckte att det gav bättre resultat än pelletsen.
Kan det vara mer ihoppressat ¨junk¨i det?
alltså restprodukter och dyligt, eller är det bara ihoppressade
linfrön?

Nej det är ingen fara men det är säkert inte så ekonomiskt...

Jag har hittills köpt mina på Lantmännen i 10 kg-kartonger men hittade en annan foderbutik som säljer samma mängd nästan 60 kr billigare förra veckan! :idea:

På det nya stället jag hittade 90 kr inkl. moms!

Vanliga stället: 254 kr inkl. moms.

ok.. Tack!

Vad var det för annan butik du hade hittat?
Är det någon specialbutik hos er?

Ja det är en lokal foder- och stallinredningsbutik som helt enkelt heter Stallbutiken.

Att koka linfrö ger bättre resultat än att ge linfrökaka. Linfrökakan är ju det som blir kvar efter att man har utvunnit linfröolja (?) ur linfröna. Några av de nyttiga ämnena har alltså försvunnit och det är restprodukterna (skal m.m.) som blir kvar som pressar ihop till linfrökaka (tror däremot inte att det är en massa annat "junk" i, som det är i vanliga pellets!).

Jag ger vanliga linfrön, men stöper dessa när jag kommer till stallet. Jag kokar alltså upp vatten och häller över linfröna och låter det sedan svalna innan hästen får dessa.

Gör precis samma sak! Pållan har fin mage och pälsen har hela vintern varit skinande blank :banana:

Själv köpte jag en låda med linfrö av livsmedelskvalitet på GG, tror det var 5 kg för ca 150 kr. Räcker länge =)

Mvh Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hundhälsa Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen...
Svar
4
· Visningar
1 067
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka