Linfrökaka?

U

Ubbe R

Hej vi ger våra hästar linfrökaka, för magen men även för proteinet.

Läste nyligen att proteinet skulle vara lågvärdigt och svårt för hästarna att tillgodogöra sig.

Undrar nu, hur får man reda på sådant? Vilken typ av protein som olika fodermedel innehåller, samt vilka typer som hästarna lätt kan tillgodogöra sig?

Ena hästen, ett gammalt fullblod som har svårt att hålla hullet får både lusernhack och linfrökaka och är fin och med hans mått mätt i relativt bra hull. Han måste få ett rejält proteinöverskott för att hålla hullet, vet vi efter flera års "experimenterande". Energiöverskott gör honom "galen" :bump:

Tacksam för svar från er som vet! ;)

Sv: Linfrökaka?

står tex. i hästens näringsbehov och utfodring. Allt protein är ju uppbyggt av olika aminosyror, hästen bryter ner proteinet till aminosyror och bygger sedan upp sina "häst proteiner". den aminosyra man ska hålla koll på är lysin (brukar anges på en del fodersäckar) för det är den aminosyra som det är vanligast att det är brist på, så om det finns tillräckligt med lysin så finns det tillräckligt av de andra aminosyrorna oxå. Det finns 20 st olika aminosyror och vissa producerar hästen själv genom kväve och energi. Men andra de essentiella aminosyrorna måste tillföras för de kan inte hästen tillverka. Hästen måste ha tillgång till alla aminosyror för fattas en aminosyra till ett protein kan inte proteinet "byggas" kart även om det finns överskott av andra aminosyror.
Gräs innehåller bra mängd med aminosyror för hästar och finns det tillräckligt med protein i grovfodret täcks i regel behovet av de essentiella aminosyrorna.

Tack! Vet du om linfrökaka innehåller Lysin eller vilken typ av protein det innehåller?

Har sett en uppgift om att linfrökaka bara innehåller 2,5 gr lysin / kg foder, jämfört med tex sojaskrå 22 gram.

I den här gamla tråden finns exempel för flera fodermedel!
LÄNK

Här är siffror för några vanliga fodermedel % av råproteinet!
Gräs 4,4-5,4
Havrekärna 3,8
Kornkärna 3,5
Lusern 4,5
Potatisprotein 8,1
Rapsexpeller 5,1
Sojamjöl 6,1

Jag kommer då fram till att linfrökaka inte innehåller mer lysin än ca 1% av råproteinet!
Jag skulle i alla fall byta till ett annat proteinfodermedel för att få bättre kvalité på proteinet och så kanske ge lite linfröolja också!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 352
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar