Linför/friaföljet

peace

Trådstartare
Har lite problem när vi ska starta, märk väl bara FÖRSTA starten i fria följet då jag har svårt att få hans uppmärksamhet. Alltså när vi väl är igång och går och gör halter o.s.v är han uppmärksam. Så det är bara första starten då han gärna "tjyvar" och tittar ner lite för att sen komma på javisst ja jag ska gå fot och titta på matte. Har ni ngr tips? Hoppas ni fattar vad jag menar!!

Sv: Linför/friaföljet

Arbetstecken.

Någonting som talar om för hunden att "Nu åker vi". Själv slår jag ihop händerna och gnuggar dem mot varandra, samtidigt som jag säger "Ska vi jobba?" Jag tror inte orden betyder ett dyft, det är mer för mig själv, men min rörelse med händerna får min hund att genast gå igång.

Min kompis byter halsband, iden är annars den samma.

Jag hade samma problem ett tag. Hade bra kontakt i vid sidan innan start, men efter ett halvt steg bar blicken nån annan stans:grin:

Gjorde så att jag tränade bara kortkorta bitar (½-2 steg) och sedan superbelöning vid bra kontakt. Tittade han ner gick jag ur position och började om.

Tog ett par veckor men sedan har det suttit. Visst kan han fortfarande tappa fokus, framför allt om jag är ofokuserad, då bryter vi och gör om..

Ja just precis så gör han:idea:har full kontakt med honom, men så fort jag säger fot så går han förbi med nos nere c:a 1/2-1m innan han kommer på liksom vad det var nu fot betydde!!

Tycker att jag förberett honom på att jobba,men får kanske peppa honom ännu mera:confused:

Tycker att jag förberett honom på att jobba,men får kanske peppa honom ännu mera:confused:

Egentligen är det inte peppa det handlar om, jag har tex själv en hund som måste dämpas en del för att inte bli "kängru" i fri följet. Men jag har alltid ett tecken som byter början på arbete och slut på arbete.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 806
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka