Linement efter träning, tävling?

Sv: Linement efter träning, tävling?

De där med karens på tex magneter o om man använder nån aparat när masserar... De är väl ingen som märker om man använt det? Eller går de att kolla.
Tror de e karenns på de inom travet där ja hör hemma.

Ja, eller hur? Man vill ju kunna använda dem även på en svettig eller blöt häst..

Var inne på länkarna till sidorna med magnetsakerna.
Kikade bland annan på täcken på dom båda ställena. Lite skillnader i pris.....

Jag fick en A-ha upplevelse efter första gången jag använde kyllera!!
Spola alla benen under ca 15 min sätt sedan på kyllera.
Jag såg skillnad efter ett par timmar på hästens ben....:bow:

kyllera... kladdigt!!!! men ja har de ibland. Hästen ser för rolig ut när den kliar sig.
Har provat sätta lindor över nån gång med tidningspapper under.

Jag e dålig på det där med liniment, sköljer man bort det nån gång eller sitter de på hela tiden? sen undrar jag om man kan ta på liniment på benen utan att sätta på lindor å paddar över?

Är hästarna svettiga så spolas de av i ljummet vatten. Vid vanlig träning är det bara Arnika Gel på ryggen och Blue Lotion på alla benen från knät/hasen neråt.

Efter träningar, hoppträningar då när det är lite mer intensiva med högre hinder och liknande så är det samma som över, men även Arnika Gel på bogen [ står liksom framför hästen och drar händerna längst bogen med linimentet ], korset och insidan av bakbenen, vid knät osv.

Sen står de lindade på natten.

rider jag bara vanligt hemma har jag liniment på benen. vid hårdare ansträngning lindar jag med back on track runt om. ibland arnika på ryggen oxå.

Precis som Baroya så har jag fått infon om detta just från backontrack, det har helt enkelt följt med informationsblad från företaget med sakerna jag köpt och där står det noggrant skrivet att man skall tänka på det, så den infon kommer från företaget direkt. Så det verkar ju då mer som om du träffat på en oinsatt återförsäljare som inte skickat med den infon som skall medfölja produkterna just för att inget skall hända för att man använder dem fel.

Jag fick varken info om det eller ett informationsblad. Jag tog för givet att de säljaren sade var korrekt. Därför lade jag inga större resurser på att leta info om det.. Ibland är man lite väl lätt lurand.

Det är bara tur att hästen inte har reagerat. Hade inte varit lika kul då.. Har en väldigt tålig häst. Men från och med nu är det ingen linemnet under eller några fuktiva/svettiga ben eller kropp.

Tack för upplysen. Vad skulle man göra utan Buke? Det man inte vet får man veta här! :d

Efter hårdare pass (träning, tävling) spolar jag alltid av hela hästen om han är svettig. Sedan så masserar jag Arnikagel på hela ryggen och har Arnikaliniment på benen. Ska han in i boxen sedan så lindar jag även stallbandage ovanpå det. (Stallbandage i form av paddar + lindor alltså). :)

*typ kl*

Jag är lite nyfiken på vad det där Arnikagel är för ngt? Jag har aldrig hört om det.

Typ vanligaste linimentet, eller vanliga Arnika är nog populärast, men jag tycker mest om gelen, den är hanterbar så att säga, den vanliga flyger iväg åt alla håll och kanter typ! :rofl:

arnika_gel.jpg

Tack:bow:

Kanske ska ta o köpa det. Har kyllera nu som jag tar efter hoppning eller hårdare markarbetspass men vill ha ngt som jag kan andvända efter "halvhårda" pass och det är så jobbigt att kleta med leran varje dag :angel:
Funderade på vanlig kylgel, men detta kanske är bättre?

Den där är värmande, pröva Blue Lotion istället? Varning för lukten! :D

Precis som Sorbe säger så kyler Arnikagelen ingenting - tvärtom. Den är utmärkt att använda tillsammans med massage och ja, den är väldigt smidig och luktar inte så farligt :p. Den är främst till hästens muskler alltså, till leder & senor så är Arnikas liniment bättre.

Funkar finfint till massage, så länge man inte har en kompis som överdriver och misshandlar en! :crazy:

Haha, det låter inte så trevligt nej :p

Kan bara instämma. Dessutom är den inte lika stark. Tycker att dem flytande har tendens till att blistra ibland. Min förra häst kunde jag inte använda det på. Hon fick stora sår på bena, fast jag inte lindade och tog för mycket!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 073
Senast: Sesca
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka