Linement efter träning, tävling?

Sv: Linement efter träning, tävling?

Och jag har gått från liniment över till backontrack och sedan hittat något som funkar ytterligare ännu bättre och det är magneter. Klart det absolut mest suveräna jag använt på med magnetskydd på benen en nack magnet på grimman och magnetpadd på ryggen och hästen är helt mjuk i musklerna dagen efter och kanonfin i benen.
Killen som gärna blir spänd i ryggoch gumpmuskler dagen efter hårdare hoppning iom att han använder så mkt rygg dallrar som gele i musklerna efter en omgång med magetpaddar på ryggen över natten. Kan verkligen rekommendera er att prova själv är jag helt såld nu och kommer aldrig att gå tillbaka till något annat.

Det enda som är synd är ju att det är karens på dem, har också paddar med magneter som funkar super!

Idag ska jag beställa BoT!
Får skaka madrassen ordentligt så kanske det trillar ut nå slantar;)

Och jag har gått från liniment över till backontrack och sedan hittat något som funkar ytterligare ännu bättre och det är magneter. Klart det absolut mest suveräna jag använt på med magnetskydd på benen en nack magnet på grimman och magnetpadd på ryggen och hästen är helt mjuk i musklerna dagen efter och kanonfin i benen.
Killen som gärna blir spänd i ryggoch gumpmuskler dagen efter hårdare hoppning iom att han använder så mkt rygg dallrar som gele i musklerna efter en omgång med magetpaddar på ryggen över natten. Kan verkligen rekommendera er att prova själv är jag helt såld nu och kommer aldrig att gå tillbaka till något annat.

Vart köper du dina? Priser? :)

jag använder speed way linement och sen lindar ifall hästarna gått hårt.
annars arnika och lindar :)

Det enda som är synd är ju att det är karens på dem, har också paddar med magneter som funkar super!

Nope, det är ingen karens alls på magneter längre tror det var förra året de plockades bort, precis som massage med maskin gjordes.
Jag hade också för mig det tidigare och letade som en galning på dopinglistorna men hittade dem ingenstans och fick sedan reda på det av en insatt person att karensen var borttagen.

Det är lite olika, men hon får alltid en dusch. Smörjer in ryggen med arnika gel. Vill kyla benen först för att sedan värma. Vid ett riktigt hårt träningspass kyler jag med isbalsam, väntar 20 min och lindar sedan med nattpaddar och fleecelindor. Smörjer ända upp över knä och haser, samt använder vulcan hasskydd.

På tävlingar smörjs hon även in med värmande svagt liniment som ex blue lotion som hon får stå med över natten.

Nope, det är ingen karens alls på magneter längre tror det var förra året de plockades bort, precis som massage med maskin gjordes.
Jag hade också för mig det tidigare och letade som en galning på dopinglistorna men hittade dem ingenstans och fick sedan reda på det av en insatt person att karensen var borttagen.

Åh vad bra, vad glad jag blev nu!! :) Tack :bow:

smörjer in benen m kyllera, innan det spolar jag av i kallt vatten.
smörjer in ryggen m linement/arnika och alternativt lindar benen m blöta/torra paddar om jag inte använder kyllera.
min ponny har haft skador i bakben+rygg så jag är extra noga !

Hur brukar ni bukefalosar göra med era hästar efter en hoppträning eller tävling, duschar ni alltid av dem och smörjer dem med typ linement eller vad gör ni med dem?:rofl:
Jag brukar smörja in ryggen samt frambenen efter hård träning.:banana:

Dagen innan träning eller tävling lindar jag alltid benen med Back on track, plus lägger Back on Track täcker på. För att förbereda musklerna och för att hästen inte skall vara stel.

Är det varmt efter en träning ser jag till att spola av hästen och spola länge på samtliga ben, därefter lägger jag lite linement (arnika gel) och lindar sedan med Back on Track. Har dock inte ett linement som ger blistringskador eller som inte rekommenderas med lindor. ´

Masserar hästen både innan och efter hårt träningspass. Är väldigt noga med att strecha oxå, vi kan limnda hur mycket som helst men både strchning, bra av skrittning och kylning är viktigt!

Just nu använder jag mig av Veredus magnetskydd eftersom att hästen är skadad och det sägs göra susen för blodcirkulationen i leder etc..

Finns hur mycket varianter som helst. Min brukar fiungera bra. Har nästan aldrig haft en setl häst efter en hård träings eller tävlingsdag"!

Är det någon här som använt vulkanpaddar?
Har ett par hemma som jag anv efter ett hårt träningspass, eller som stöd vid uteritt på hårdare underlag.

Är det varmt efter en träning ser jag till att spola av hästen och spola länge på samtliga ben, därefter lägger jag lite linement (arnika gel) och lindar sedan med Back on Track. Har dock inte ett linement som ger blistringskador eller som inte rekommenderas med lindor. ´

Inte alls för att vara viktigpetter:angel: men på lappen jag fick med mina BoT paddar står det tydligt att de inte ens får sättas på blöta ben pga blistringsrisken o absolut inte med ngt liniment under!

Jag stretchar alltid överlinjen och sidorna och bakbenen. Här jag ridit ett hårdare pass där benen är ansträngda o risk för gallor så lindar jag benen och stoppar in en vattenslang i lindan för att kyla benet och låter den stå så i ca 5-10 min/ben, gillar inte att använda linement, mina hästar brukar ofta få utslag av dem så det här är det bästa sättet för oss :)

Jaha! För jag frågade dem när jag köpte den. Om man kunde använda typ Arnica gel under och de sade att man självklart kunde göra det. Men säger du så ska jag genast sluta med det.. Konstigt att de säger att man kan göra det. Har alltid litat på vad dem har sagt! Har i och för sig aldrig haft några problem, men det är dumt att riskera något!<Tack för informationen!

Jaha! För jag frågade dem när jag köpte den. Om man kunde använda typ Arnica gel under och de sade att man självklart kunde göra det. Men säger du så ska jag genast sluta med det.. Konstigt att de säger att man kan göra det. Har alltid litat på vad dem har sagt! Har i och för sig aldrig haft några problem, men det är dumt att riskera något!<Tack för informationen!

Vad konstigt :crazy: Men har du vanliga paddar? jag har de med neopren runt, kanske bara med dem man inte ska ha ngt under? För om du frågat dem så stämmer ju det med all säkerhet!! :)

Man skall aldrig linda backontrack ens på våta ben utan benen skall vara helt torra, och inget linement under någon av deras produkter gäller även tex ryggpaddar och dylikt.
Med de vanliga paddorna kan man slarva lite med att de är fuktiga under men inte med de nya "stallskydden" de riktigt kokar under om de är våta.

Jag har inte dem med Neopren utan de andra. Men i vilket fall soim helst skall jag sluta med det. Tycker det är jäkligt oseriöst att säga en sak och att sedan en annan gäller. Bara rena turen att de inte hänt något då :S

Man skall aldrig linda backontrack ens på våta ben utan benen skall vara helt torra, och inget linement under någon av deras produkter gäller även tex ryggpaddar och dylikt.
Med de vanliga paddorna kan man slarva lite med att de är fuktiga under men inte med de nya "stallskydden" de riktigt kokar under om de är våta.

Okej! Tack för hjälpen. Känns lite konstigt att ni vet bättre än vad Back on Track vet själva. Har själv tyckt att de varit lite underligt att man kunde ha linement under. Men man frågasätter ju inte vad expertisen säger. Tack för hjälpen i alla fall! Numera kommer paddorna att lindas på torra ben UTAN linement. Vad det gäller täcker så läggs det alltid på torr häst utan linement på kroppen. Tur att man gjort något rätt :P

Vad tror du om att lägga fleece täcket då på en blöt häst? Blir det samma sak eller? :confused:(Har inget själv, funderade bara...)

Okej! Tack för hjälpen. Känns lite konstigt att ni vet bättre än vad Back on Track vet själva. Har själv tyckt att de varit lite underligt att man kunde ha linement under. Men man frågasätter ju inte vad expertisen säger. Tack för hjälpen i alla fall! Numera kommer paddorna att lindas på torra ben UTAN linement. Vad det gäller täcker så läggs det alltid på torr häst utan linement på kroppen. Tur att man gjort något rätt :P

Precis som Baroya så har jag fått infon om detta just från backontrack, det har helt enkelt följt med informationsblad från företaget med sakerna jag köpt och där står det noggrant skrivet att man skall tänka på det, så den infon kommer från företaget direkt. Så det verkar ju då mer som om du träffat på en oinsatt återförsäljare som inte skickat med den infon som skall medfölja produkterna just för att inget skall hända för att man använder dem fel.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 073
Senast: Sesca
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka