Linement efter träning, tävling?

I

Isa

Hur brukar ni bukefalosar göra med era hästar efter en hoppträning eller tävling, duschar ni alltid av dem och smörjer dem med typ linement eller vad gör ni med dem?:rofl:
Jag brukar smörja in ryggen samt frambenen efter hård träning.:banana:

Sv: Linement efter träning, tävling?

Alltid benen + bakknät. Ryggen om jag kommer åt :angel: Han tycker det blir för kallt och gillar det inte alls :D

jag brukar oftast linda med BoT, men nu gör ja med att efter hårda pass antingen spolar av benen med kalt kalt vatten så dom kyler eller smörjer in med nått som kyler och lindar senare till natten, eller har på kyllera
smörjer även in ryggen

Lindar med BoT, och linimentar ryggen, eftersom min häst har haft ryggproblem.

Lindar endast på med BoT runt om..
Ibland händer det att vi lägger en stor BoT padd uppe på ryggen under ett täcke.

Använder BoT för det mesta. Det går åt väldigt mycket Blue Lotion här med. ;)

Antingen lindar jag med BoT eller så har jag Arnika och sen Veredus magnetskydd övre. Brukar massera ryggen med arnika på den ena som är känslig över ryggen.

Spolar alltid av benen & smörjer in med racing linement. Arnika linement på ryggen.

jag duschar om det är varmt ute, inte om det är kallt. då svampar jag bara av där sadeln suttit och borstar bort där svetten redan torkat in.

jag linimentar ryggen med arnika och masserar in det noooga... alternativt värmelera, men det är så svårhanterligt.

benen lindar jag med back on track, alla fyra. den ena hästen hade dock en period då han drog av sig alla lindor, så då fick han inte ha dyra back on trackpaddar :p då brukade jag ta stora billiga börjespaddar (som är sjukt bra faktiskt :p) och arnika under dem.

kyler alltid om dem åkt på en smäll...

Använder Radital liniment till min häst. Duschar först om han blivit svett annars fuktar överallt där linimenten ska på. Rygg, kors, och ben, och masserar in det. Täcke på sedan.
Stallbandage när han är inne.

Det verkar som om de flesta använder BoT, är de så bra som det verkar?
Det är kanske dax att inskaffa sådana:)
Men vad är Arnika?

Ja, BoT är kalas. Äger inga själv, (än) :D men en kompis har och hon är supernöjd med paddarna. De andra som har dom verkar supernöjda med.
Arnika är en sorts liniment finns även som gel. :)

Och jag har gått från liniment över till backontrack och sedan hittat något som funkar ytterligare ännu bättre och det är magneter. Klart det absolut mest suveräna jag använt på med magnetskydd på benen en nack magnet på grimman och magnetpadd på ryggen och hästen är helt mjuk i musklerna dagen efter och kanonfin i benen.
Killen som gärna blir spänd i ryggoch gumpmuskler dagen efter hårdare hoppning iom att han använder så mkt rygg dallrar som gele i musklerna efter en omgång med magetpaddar på ryggen över natten. Kan verkligen rekommendera er att prova själv är jag helt såld nu och kommer aldrig att gå tillbaka till något annat.

Och jag har gått från liniment över till backontrack och sedan hittat något som funkar ytterligare ännu bättre och det är magneter. Klart det absolut mest suveräna jag använt på med magnetskydd på benen en nack magnet på grimman och magnetpadd på ryggen och hästen är helt mjuk i musklerna dagen efter och kanonfin i benen.
Killen som gärna blir spänd i ryggoch gumpmuskler dagen efter hårdare hoppning iom att han använder så mkt rygg dallrar som gele i musklerna efter en omgång med magetpaddar på ryggen över natten. Kan verkligen rekommendera er att prova själv är jag helt såld nu och kommer aldrig att gå tillbaka till något annat.

Vart köper man dom magneterna?

Kyllera eller stallbandage. Altenativt kyller först och stallbandage sen. Funderar på att köpa BoT men vet inte när jag får råd.

Har det vart ett hårt hoppass eller tävling så kyler ja efter passet och nästa dag så lindar jag.

Senast ändrad:

Mina benskydd och magnetplattor kommer härifrån www.magnethealth.se

Nackmagneten som sitter på grimman kommer från www.uncab.se de har även en typ av benmagneter som jag funderat på att köpa men ännu inte gjort.

Jag linimentar ganska omgående, sen på natten står hon med stallbandage, vanliga paddar fram, och BoT bak.

Rygg, framben (knäet och neråt), bakknän och bakben (hasen och neråt. Smörjer alltid när jag hoppat och lindar med BoT till natten.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 073
Senast: Sesca
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka