millan71

Trådstartare
Jag undrar vad ni brukar ha för lindor på hästen när ni tränar? Funderar på att köpa ett par träningslindor från hööks, men min fråga är om ni har padd under eller kör utan? Vad tycker ni är bäst? Jag har aldrig ridit med lindor på min föregående hästar, men har samtidigt inte tränat så mycket med dem mest luffat i skogen och då brukar jag inte linda.

Sv: Lindor

jag har antingen elastiska+ paddar eller sånna som är hälften fleece och hälften elastiska eller så har jag bara paddar och fleecelindor.
Tänk på att ta hjälp om du inte vet hur man ska linda, sitter de fel gör lindorna mer skada än nytta ;)
Lycka till

Jag har lindor på vid dressyrridning. I mitt tycke ska man alltid ha paddar under lindorna, så att det blir slätt och tryckfördelat. Jag använder oftast elastiska med Eskadron ridpaddar under, och ibland även fleece (även då med paddar).

Jag rider med eskadrons climatex ridpaddar + benlindor i lycra.

Tycker absolut att du ska satsa på benlindor i lycra, de är lättare att linda med + att de inte är lika elastiska som vanliga elastiska.

Jag använder lindor vid all slags ridning. Detta pga att min häst slår sig så högt upp på bakbenen och jag har inte lyckats hitta några benskydd än som passar henne och som går så högt upp.

Jag använder bara paddar och elastiska lindor. Jag köpte ett fyrpack av dom där med fleece+elastik men jag gillade dom inte. Det kändes helt enkelt inte bra att inte använda paddar. Jag håller med plym att det är bäst med paddar pga tryckfördelningen mm.

Lycka till! :)

Elastiska ger bättre stöd än fleece, men glöm inte underlägg. Jag brukar använda neoprene underlägg.

Jag använder alltid, alltid och återigen alltid paddar när jag lindar, oavsett om jag lindar med fleece eller elastiska!

Det är inte värt risken att få en senskada, helt enkelt. Och det spelar inte så stor roll hur skicklig du är på att linda, är olyckan framme och hästen trampar på en linda eller fastnar i något så kan lindan dras åt runt senan och skada den.

Jag använder elastiska lindor med en tunnare padd när jag rider och fleecelindor med tjocka paddar (eller snabbandage) som stallbandage.

alltid paddar. brukade ha såna där vita paddar + bomullslindor när jag red hästar som skulle lindas.

Jag lindar inte så jätteofta, men har alltid padd under alla lindor. Vid ridning brukar jag använda lite kraftigare o "grövre" halvelastiska lindor, typ Equiline o Eskadron har bra såna. Tycker inte om de små superelastiska lindorna. Eller så har jag fleecelindor.

Jag har elastiska lindor med paddar under, tycker inte om att linda med fleecelindor :)

Har antingen:

- Padd + fleece el. annan linda typ acryl
- Padd + elastisk
- Hälften fleece/ hälften elastisk

Dock använder jag hellre de två övre varianterna, då de ger betydligt bättre stöd. De andra använder jag bara någon gång då och då och enbart för syns skull. Haha men de med padd är ändå faktiskt mycket snyggare. :D :D

Jag lindar inte varje dag, två-tre ggr i veckan max!

Jag brukar linda med flecce lindor och jag har det bara för att det är snyggt och för att det skyddar benen lite.

Håller med man ska alltid använda padd under ett bandage vare sig det är ett arbetsbandage eller en fleecelinda .

Jag lindar när jag rider dressyr, tömkör, longerar & om jag rider på sviktande underlag ex. ridhus.
Använder alltid fleecelindor med tunna paddar fram & lite tjockare bak .

Har en uppsättning elastiska (4-pack) som bara ligger & blir dammiga . :D

Bill skrev:
Lindor????? varför????

Oftast som stöd eller slagskydd . Det är väldigt påfrestande för hästens leder & böjsenor att gå på sviktande (mjukt) underlag.
Vissa har det mest för syns skull oxå .

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 853
Senast: Silje
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 139
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat