• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 462
V

veronican

Vilka använder ni till vilket syfte?
Jag behöver lära mig mer om lindor har jag irriterande nog upptäckt :o

Så, vilka lindor använder ni och när?
Vilka lindor tycker ni att alla bör ha hemma?
Vad borde "grunduppsättningen" vara?

Får nog ge mig ut och köpa lite lindor för jag har bara 3 uppsättningar :crazy: 4 st fleecelindor korta, 4 st stallindor långa och 4 st elastiska med 2 små paddar (rid) och 4 stora (stall), bara den enkla billiga varianten som man kan klippa och som är lite "luddiga"...

Nu tänker jag främst på stallbandage, men nyfiken på allt.
När man går i affären blir man bara förvirrad och jag märker att jag inte vet riktigt vilka man ska ha till vad.

Behöver köpa ett par nya stallindor och ett par nya paddar misstänker jag, har en konvalescent fröken nu som behöver lite värme och stöd :p

/Veronica som avskyr när hon känner sig okunnig och vill sluka massa kunskaper NU!

Sök på tidigare trådar om lindor tror det finns ganska många. :D
Är själv inte så jätteinsatt när det gäller det här med lindor men vad jag förstått så ska man inte rida med fleecelindor utan de ska bara brukas som stallbandage. Har för mig att det var för att de är väldigt stumma och inte ger lika bra stöd som ridlindor.
Men som sagt jag är inte så jätteinsatt i detta så jag vet inte om du ska lyssna på mig eller bara iognera detta inlägget ;)

jaaa.. har någon gång ridit med elastiska lindor med pad under. ponnyn hatar det (hon hatar allt man sätter på bakbenen, kittlig tror ja) så hon sparkar typ sönder en när man ska sätta på där bak så det har inte blivit så ofta.

Du kan rida med fleecelindor om du vill, men man får under inga omständigheter dra åt dem för hårt, de är ju stumma. Fleece värmer och skyddar, men ger inget stöd. Det gör däremot riktigt bra s.k. löpbandage. De är elastiska åt båda hållen, jag gillar dem med kardborreknäppning bäst, de UTAN "dra tillbaka ögla" endast med rejält kardborrband. Då kan de användas under skydd, utan pad under...annars är pad att föredra under, om man bara lägger bandage.

Mina favvislindor, är de s.k. sandown bandagen, med hälften fleece, hälften elastiska. Fleecen funkar då som en pad. Man måste ha lite teknik för att få till de bra, för de går inte att linda som vanliga bandag utan man börjar högst uppe på skenbenet, inte mitt på som vanligast är. Detta för att få ett jämnt lager fleece som täcker skenbenet. På vägen "upp" igen, täcker man fleecen med den elastiska delen. De finns att köpa på Granngården bl.a.....tillverkas av Eurostar bl.a.
:banana:

Jag använder fleecelindor och paddar som stallbandage över natten. Rekommendation av veterinären pga att hon precis är friskförklarad efter en hov- och kotledsinflammation. Stallbandage är bra att lägga under natten perionder när de inte rör sig så mycket, t ex vid sjukhagevistelse, eftersom de då har en tendens att bli galliga. Det är bra att ha 2 uppsättningar lindor och underlägg för stallbandage eftersom det är viktigt att man tvättar dem ganska ofta.

När jag rider i ridhuset använder jag mig antingen av elastigsk linda + padd ELLER lindor där hälften är fleece (=padd) och andra hälften är elastisk. I ridhuset är det ju lite mjukare underlag och ett bra ridbandage ger bättre stöd för kotorna än vanliga benskydd.

Jag rider aldrig med fleeclindor. Behövs det bara skydd på för slag så sätter jag hellre på damaskerna.

Ska jag bara skritta ut på vanligt väg eller dylikt så är jag inga skydd alls.

Innan pållan blev skadad så använde jag stallbandage över natten enbart efter hårdare träningspass.

Hoppas du blir lite klokare :D

En effekt av lindor är att de hämmar blodtillförseln till hovarna. Man behöver inte vara speciellt intelligent för att förstå att detta inte är bra. Hovarna är livsviktiga för en häst! Köp något vettigt för pengarna istället för trams!

råder delade meningar om de här, men själv så har jag fleecelindor med padd på min häst på natten (riktigt tjocka fleeclindor är det)

rider oftast med aerbornlindor.
jag rider nästan aldrig med padd under, inte under elastiska heller.
rider då med lindor i bomull, inte dessa (vad dom nu heter) som det är liksom gummitrådar i. kostar typ 170 på hööks, vet inte om du vet vilka jag menar då, men.

lindor på natten = mot gallor
rider med lindor fram = hon kan trampa sig med bakbenen på frambenen ibland

Som stalllindor brukar jag ha tjocka paddar och gamla fleecelindor för värmens skull. Har lindorna så hårda att de sitter kvar men ändå lösa.

Rider även med fleecelindor utan padd. Visst är fleece stumma men de blir bara så hårda som jag drar åt de. Elastiska blir så hårda du drar åt de + den bit de vill dra tillbaka sig. De är som gummiband, kommer alltid försöka åka tillbaka till stumt läge. Testa ett elastiskt bandage på dig själv får du se vad jag menar. I början känns det kanon, efter ett tag har du blodstoppning.

Ska man rida med elastiska eller aerborn anser jag att man ska ha paddar under.

Visst erbjuder lindor ett visst stöd men främst hjälper de till med värmen. Att hovarna skulle bli dåliga efter ridning med lindor i 1 timme är löjligt. Då anser jag att hovarna är felaktiga från början.

Så ett par fleccelindor klarar man sig bra på. Men man kan ha olika paddar för olika syften. Tjocka i stall, tunna vid ridning om man vill. Rekommenderar bomullspaddar som är lätta att linda med och tvätta.

man lindar ju hästbenen lite olika efter vilket resultat man vill ha....
Så här gör jag.
Ridning använder jag elastiska lindor med en lite tunnare padd under. Köper padd som egentligen är till stallbandage på B****s och klipper till rätt storlek. (vita)
En av hästarna stryker sig på hela skenbenet bak. Han lindas med enbart fleece bandage på bakbenen och fram se ovan.
Som stallbandage använder jag riktigt tjocka varma paddar samt fleccelindor/stallbandage
Kan även rekomendera sandownbandagen(stavning?)

Men vad konstigt att hästen ALLTID är varmare i sina hovar när den har lindor än när den är utan..... :smirk: Varm hov=en hov med bra cirkulation. Har du inte fått med dig det?? :confused:

Dessutom, hur HÅRT lindar man om man lyckas strypa cirkulationen till hoven??!!!?? Det har aldrig jag lyckats med iaf. :crazy:

Jättehöga tjocka paddar och 5m lindor från Equiline i stallet.

Elastiska lindor med pad under vid ridning.

I hagen används oelastiska lindor, med paddar.

Rider hellre med lindor än med skydd.
Ger ett bättre stöd.

tok!
värme ökar blodcirkulationen. när man lindar ---> värme!

det är om man lyckas linda för hårt som blodet kan stoppas aning på sin väg runt.

till ridning bör elastiska lindor användas, dom "följer" benet bättre under rörelser och som någon sa dom är inte stumma som tex fleece.

I stallet används fleecelindor + paddar.

Benlindor är egentligen inte till för att stödja benet, hästen ska kunna göra det själv. Men dom är bra till lättare form av skydd mot strykningar.

Sen undrar jag varför man använder ridlindor för värme, hästen blir ju varm av att springa!?

Hur skulle lindor kunna hämma blodtillförseln till hoven? :confused:

Om man använder stallbandage längre perioder kan blodförsörjningen till hela benet bli sämmre, men varför just till hoven?

Håller med Centaur om Equilines paddar till stallbandage, dom går från kronranden upp till över knäet och är helt underbart tjocka och gosiga. Man får liksom lite värme över hov- & knäled oxå, även fast man inte lindar däröver. De funkar också jättebra vid transport ihop med ett par bra boots. Gillar långa yllelindor till stallbandage, fastnar inte lika mycker skit i dom som i fleece. Men huvudsaken är ju att dom är oelastiska och att man inte drar åt för hårt.
Är allergisk mot elastiska lindor, känns svårt att avgöra hur hårt man egentligen har dragit åt. Elastiska utan paddar-ryyyys... Vid ridning gillar jag tunnare paddar och lite kortare (3-3.5m) fleece, ylle el bomullslindor.

Använder bara fleecelindor.
Använder på meeting över natten efter dagens klasser utan paddar.
Använder på nya hästen som är lite gallig ibland med back on trackpaddar på över natten. Funkar bra. :)
Upplevde förr när jag lindade med elastiska lindor och padd vid ridning att hästen blev gallig. Kanske bara inbillnnig. Men därför använder jag aldrig lindor utan bara gamascher. ;)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
10 441
Senast: Enya
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Fiorano
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 903
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka