Lilla snurren ??

Sv: Lilla snurren ??

;Måste inte hästen ha en större cirkel för att inte behöva trampa över, såvida hästen inte är en ½ M. kort?
Den måste ju trampa inåt -framåt för att åstadkomma detta.

De jag har sett som utfört detta får ingen böjning utan bara sidvärts med bakdelen.
De kan heller inte rida en volt eller ens en hörnpassering med formad bål, utan att hästen "sladdar".
 
Sv: Lilla snurren ??

axel skrev:
;Måste inte hästen ha en större cirkel för att inte behöva trampa över
Jag har inte angett ngn storlek på cirkeln och har lite svårt att uppskatta hur stor volten eg brukar vara. (iaf större än de måtten Djurjouren raljerande nämnde..!)

Men huvudsaken att man uppnår sitt syfte med övningen!
 
Sv: Lilla snurren ??

Djurjouren skrev:
då snackar vi alltså inte snurren?

Snurren för dig och mig har kanske inte samma innebörd helt enkelt?

Snurren för mig, kortfattat: Grunden för de handarbetade skolorna där hästen förs *böjd* på en volt och bär med innerbak!
 
Sv: Lilla snurren ??

Ni verkar ha olika uppfattning om vad lilla snurren ÄR och hur det utförs. Det är väl inte konstigare?
 
Sv: Lilla snurren ??

Föeslår att man INTE gör den övningen om man inte vet hur det går till. Hästens muskler belastas väldigt. En god idé kanske är att kontakta tränaren innan. Vi "råkade" ut för en sån träning och det slutade med en ledsen häst men skakande muskler...
 
Sv: Lilla snurren ??

Hallå trådstarten här!Det här är vad jag kallar för lilla snurren...men jag kanske har fel ???!!!:smirk:

Är hästen balanserad i båda sidorna? min ridtravare var väldigt stressad i traven (gick super i skritt).
Hade turen att få rida för en super duktig tränare. Hon sa att mitt sto var obalanserat och så hade hon en förkortad vänster sida (pga träningen inför travet, då dom oftast jobbar i samma varv) och proncip ingen överlinje i huvdtaget ( oxså beronde av träningen från travet, springer högt med huvudet och högafram knän)
Ficke en övning med henne spm man även gör när man rider in unghästar. MAn börjar från marken och tar innertygel mot ytter bog så att hästen "förböjer" halsen och kommer ner djupt. Man ska eftersträva att bogen ska ut och att hästen ska trampa under sig inner bak. hästen kommer att gå på en liten volt och man ska ta i innertygeln tills hästen mjuknar i munnen och får ett lungt steg. Detta gör vi före varje ridpass i ca 15, sedan rider vi lika dant fast på större volt och i trav tills hon släpper och får ett mjukt steg och mjuk i munnen, rider så i ca 15-30 min det är jätte viktigt att man får ignom det ordentligt innan man går hem till stallet. Korta men ofta ridpass. Efter träning , ingen av skrittning utan direkt ut i hagen så hästen får fundera på vad ni har har gjort och ta åt sig informationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 353
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp