Lilla snurren ??

M

Missy och Vera

Kan man göra den påp en o uppvärmd häst??? fick i uppgift av min tränar eatt göra den i början av varje ridpass. Men glömmde å fråga henne om hästen måtse vara "igång skrittad" ..och nu kan jag inte få tag på henne via telefon.
Snälla Upplys mig!!!

:)
 
Sv: Lilla snurren ??

Självklart måste den vara igångskrittad i fri form innan du försöker påverka den. Det är väldigt populärt att strunta i uppvärmningen och här på barrocksidan verkar det tom vara status att träna korta pass.
De första 20 minuterna går ut på att få arbetstemperatur i kroppen, få ledvätskan tjockare och mer stötdämpande, musklerna mjuka o.s.v.
Nästa 20 minuter gör man vad man ska (ibland behöver man inet hålla på så länge men längre är inte att rekommendera).

Sista 20 minuterna går ut på att varva ner, får slaggprodukter att gå ut i systemet, stretcha ut, lugna ner.
 
Sv: Lilla snurren ??

Det är en vikande övning (som inte har nått med böjning att göra)går ut på att man går med hästens huvud på en väldigt liten volt, typ en meter eller så medan resten av kroppen går på en lite större volt, gissningsvis 3-4 meter.
Otroligt lösgörande om man gör rätt, otroligt spänningsframkallande om man gör fel.
 
Sv: Lilla snurren ??

Jag har hört lilla snurren i mening med att leda hästen på en ganska liten volt och låta inre bak träda in under hästen? Åt båda varven- brukar visa bra vilket bakben som vill "bära " minst...
 
Sv: Lilla snurren ??

Så huvudet ska vara 2 meter innanför kroppen på volten?
En övning för giraffer...?
 
Sv: Lilla snurren ??

pannkakssmet skrev:
Så huvudet ska vara 2 meter innanför kroppen på volten?
En övning för giraffer...?

Det låter inte riktigt som Djurjouren gör rätt eller har uppfattat övningen rätt..

De skickliga handarbetare *jag* har sätt utföra "lilla snurren" har en häst som är böjd genom hela kroppen och vars inre bakben träder in under tyngdpunkten och bär.

Hästen är avslappnad i sin överlinje, lång och låg och handarbetaren drar inte i kapsonen, utan hästen ska kunna hålla böjningen själv.

"Lilla snurren" är sedan grund till vidare handarbete.
Med bibehållen böjningen kan man gå ur snurren och göra en öppna på ett rakt spår. Med hjälp av en vägg (i början) och ffa av handarbetarens kroppsposition kan man göra en sluta. Skolövergångar, bakdelsvändningar och piaff är ytterligare sådant en duktig och lyhörd handarbetare kan pyssla med.

Men då får man ju inte ha fastnat i felaktigheter som att hästen viker sig i halsen, bogen trillar ut och bakdelen sladdar.. Och det är inte så lätt alltid!
 
Sv: Lilla snurren ??

Enligt min tränare ska bogen ut när jag gör den här övningen!!...för att min häst ska få upp balansen i bägge sidorna. Hon är 8-år men ska tränas på samma nivå som en unghäst..:confused:
 
Sv: Lilla snurren ??

Coolt!!! Jag trodde inte att det var fysiskt möjligt att vara så böjd, du måste ha en helt unik häst som klarar det, får man se en bild på bedriften?:cool:
 
Sv: Lilla snurren ??

Nu tror jag att jag börjar förstå. :idea:
Den är ganska stretchande antar jag, om hästen ska vara böjd i hela kroppen?
 
Sv: Lilla snurren ??

Rätt, den är väldigt stretchande men det handlar inte om böjning, , ytterbogen ska ut, man stretchar bl.a. inner lårs baksida och halsens/mankens utsida OM man är duktig. Hästar fuskar ofta i denna övning genom att lägga huvudet på snedden och då stretchas ingenting alls.
En del hästar (läs de flesta) lägger sig gärna på innerbogen och även då uteblir stretcheffekten. Innerbogen ska upp och all vikt ska läggas på ytter fram.Det är här de flesta gör fel, de låter hästen hänga på innerbogen och då ser det ut som böjning men då blir rörelsen bara nånting som är otroligt ohälsosamt.
 
Sv: Lilla snurren ??

Den övningen har jag ridit mycket inom den vanliga dressyren, Jag hade ingen aning om att den kallas "lilla snurren" nu har jag lärt mig det.
 
Sv: Lilla snurren ??

Polly_Mulle skrev:
Jag måste hålla med sjurjouren lite här, hur superrörlig är din häst om den kan böja sig så?

Vad var det i mitt inlägg som uppfattades som "superrörligt"?

Djurjouren, kan du *rida* din häst böjd?
 
Sv: Lilla snurren ??

Klart att det går att böjja en häst från marken, men snurren och böjja är inte samma sak...

Hur jag rider den böjd? Tjaaa, ska jag nämna en av 100 tals hjälper så är ytterskänkel bakåttänkande och aktiv, yttersittben placerad väldigt nära ryggraden. Innerskänkel är passiv och avslappnad, öppen, inner sittben tänker neråt.
Min navel tänker mot hästens ytteröra..

Ja, ungefär så plus hur mkt som helt till.
 
Sv: Lilla snurren ??

Ja det är sant, den är inte alls "barrockig" utan en gammal klassiker som används inom de flesta grenar.
 
Sv: Lilla snurren ??

Djurjouren skrev:
Klart att det går att böjja en häst från marken, men snurren och böjja är inte samma sak...
Ja men då så!

Kalla övningen vad du vill då - men de skickliga handarbetare jag pratar om kan utan bekymer ha sina hästar *böjda* på en volt (och utifrån detta sedan göra diverse skolor och annat spännande)!

Jag uppfattade det som du inte klarat av att böja en häst från marken, bara att 'vika' den, och inte trodde på att det gick!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 353
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp