Jag tycker också att du ska ta ett till samtal med din chef. Tillsammans med facket om du tycker att det är jobbigt eller obehagligt. Försök att förbereda dig med de frågor du vill ha svar på. Fråga rakt ut hur arbetsgivaren motiverar den stora löneskillnaden, varför hen anser att det utökade ansvaret ska rymmas under din nuvarande lön samt vad du kan göra för att påverka din lön. Det är frågor som en arbetsgivare ska kunna sakligt, tydligt och väl motiverat redovisa för, annars är lönesättningen inte korrekt och då kommer facket att vakna.
Sen, en inflikning som arbetsgivare - jag tycker att många växlar ihop lika lön för likvärdig arbetsprestation och lika lön för lika arbetsuppgifter. Stor skillnad på de två tycker jag. Två personer kan göra exakt samma arbetsuppgifter men ge otroligt olika utdelning för företaget, vilket också motiverar olika lönesättning (tycker jag). Tycker inte heller att lön enbart ska vara kopplat till erfarenhet eller anställningstid, utan en individuell lönesättning tycker jag alltid är att föredra. Sen ska den vara väl grundad och de anställda ska få klart för sig vad dom kan göra för att påverka sin lön. Det behöver ju långt ifrån alltid vara att producera mer, det kan lika gärna vara att ge mer service både internt och externt, vara bättre på att passa tider, ställa upp och ta extrapass om det kniper osv osv. Ett anställningsförhållande ska vara gynnsamt för båda parter och ge en positiv känsla för båda, annars är det inte bra. Precis som vilken relation som helst.

Sen det där med att dom som är duktiga på att prata för sig får högre löner - jag tror också tyvärr att det i många organisationer fungerar så, men precis som någon var inne på så är det bara dåliga arbetsgivare som inte ser igenom det.