Liggsår på hasen

Mer strö, och ev en annan box faktiskt. Vi hade en häst här i vårt stall som fick liggsår, dels på has men även på bärbensknölen ena sida. A och O är strömängden, ju tyngre häst desto mer krävs. Men inte helt ovanligt så kan även ett boxbyte förbättra situationen.

Det som funkade för min ponny när han stod på box var att ha tjock torvbädd, då lyckades han inte komma ner till golvet och såret försvann. Innan dess försökte jag ha tjockare lager med spån i boxen (spån ingick i hyran så jag ville gärna ha kvar det om det gick) men han lyckades alltid få sår ändå.

Nu går han på lösdrift och har inga problem med sår på hasen.

Ha en permanentbädd.

Har redan permanentbädd - en tjock sådan. Så problemet är inte att han kommer ner till golvet, för det finns inte en chans. Mer strö löser med andra ord inte problemet. Tänkte mer om ni hade tips på hur man bäst behandlar såret. Har provat det mest, känns det som.

Har redan permanentbädd - en tjock sådan. Så problemet är inte att han kommer ner till golvet, för det finns inte en chans. Mer strö löser med andra ord inte problemet. Tänkte mer om ni hade tips på hur man bäst behandlar såret. Har provat det mest, känns det som.

Strösort kan också påverka. Spån kan vara frätande t ex.

Nej ökad mängd strö hjälpte inte den häst jag hade i åtanke, men efter att han fått byta box så läkte såren fint. han fick en mer fyrkantig box även om storleken var densamma ytmässigt sett. Men förmodligen fick han använda en annan teknik för att resa sig i den första boxen, som påverkade att sår dök upp.

Är det verkligen liggsår då? Inte att hästen står o vilar mot väggen, reser sig mot väggen på något vis eller kliar sig? Dvs kan det vara väggen som behöver åtgärdas?

Har du provat zinkpasta ? Blir en skyddande yta av det.

Japp, har använt det en hel del och det ger ju ett visst skydd. Problemet är ju bara att det även torkar ut huden, vilket man inte vill. Man vill ha huden så uppmjukad som möjligt eftersom den blir tåligare då. Jag är lite inne på att prova Inotyol, som jag tycker är magisk till det mesta. Nu har jag använt en antibiotikasalva, eftersom jag blev lite desperat, och den funkar klockrent, men jag är övertygad om att såret kommer tillbaka så fort jag slutar med den och man vill ju inte gärna kladda med antibiotika i all oändlighet... Ska nog testa Inotyol, tror jag. :)

Nej ökad mängd strö hjälpte inte den häst jag hade i åtanke, men efter att han fått byta box så läkte såren fint. han fick en mer fyrkantig box även om storleken var densamma ytmässigt sett. Men förmodligen fick han använda en annan teknik för att resa sig i den första boxen, som påverkade att sår dök upp.
Hos oss är alla boxar exakt likadana, så jag tror inte att det hjälper, tyvärr. :(

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 815
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar