Liggande eller stående brädor i boxar?

Sissa

Trådstartare
Ska bygga ett par boxar till i stallet, och undrar vad som blir bäst när man bygger själv med brädor. Att ha dem lodrätt eller liggande på varandra i tex u-järn? Vilka för- och nackdelar finns med respektive variant?

Sv: Liggande eller stående brädor i boxar?

Liggande i U-profiler, då kan du fylla på eller lyfta bort brädor beroende på vilka hästar som står där. Lätt att byta trasiga också.

Ibland behöver vissa hästar slippa se varandra och då kan man fylla högt, nästa boxgäst är en ponny som vill kunna se över kanten.

Har man alltså höga u-profiler? Är det ingen risk att hästarna gör sig illa på den bit som sticker upp ovanför brädorna?

Nä, det har inte jag upplevt det som - de är ju inte vassa, bara hårda (och det är det ju mycket som är).

Vi har så i det stall jag står nu och de U-profilerna har väl ett djup på ca 5 cm (kanske lite mer) och är målade utvändigt för att se snygga ut. Går hela vägen upp till taket, med undantag av den bit som behövs för att trä i eller ur brädor.

Vet fler som gjort på precis samma sätt just för flexibiliteten med boxväggarnas höjd. Förutsätter att du inte ska ha galler ovanför förstås.

Jag har mina brädor liggande, och precis som fredag säger kan man då lätt ändra, eller byta ut någon planka om det behövs.

Jag har inte u - järn utan har lagt mindre bräder som en list istället. Brädan är kanske 5 cm bred och lika hög som boxväggen och sen ligger de lodrätt längs med de stolparna som går upp i taket. De är väldigt enkla att både spika upp och plocka ner.

Väldigt svårt att förklara märkte jag men hoppas du förstår! Minimal risk att någon skadar sig på det och dessutom, vill du ha högre/lägre boxvägg så sågar du bara av eller byter till en längre list. Man måste såklart ha en till var sida om de vågräta plankorna för att hålla de på plats. Och sen beror det nog på hur stallet i övrigt är utformat. Jag har ekstolpar som går upp i taket och det är i den som jag fäster listerna.

Låter som en billigare lösning! :) (Bara inte hästarna gillar trä...)

De boxar jag redan har består både av liggande och stående brädor. De liggande brädorna är staplande som Sassibal beskriver mellan trälister. När jag tänker efter är det nog bra att fortsätta med samma lösning. Ser kanske för plottrigt ut om de nya boxarna får u-profiler i järn. Annars tycker jag det ser väldigt prydligt och proffsigt ut med järnlister.

Vi (min bror, som är snickare:D) har hjälpt mig med en liknande lösning. Han fasade ut en "ränna" i brädor på båda sidor i boxväggen så att de liggande brädorna kunde vila i denna ränna. Fungerar jättebra. Men jag har en klurig häst som började förstå hur man kunde plocka ner brädorna, så jag fick spika fast översta brädan inne hos henne till slut...

jag har stående "bräder" (ganska grova, hyvlade bräder med spånt) som står i uprofil... har galler ovanför...

gallret är gjort så att det går lätt att skruva bort om det behövs bytas bräder...

Liggande i u-profiler har vi. I ett par boxar har vi istället för u-profiler utan "bräder" men det rekommenderas inte till trädknaprare :devil:.

Personligen tycker jag att liggande brädor är mycket snyggare.
och som sagt man kan plocka bort dom lättare om man vill förändra boxens storlek.

Däremot stående, är det bättre när man rengör, då skitvattnet rinner neråt som det ska och är lättare att torka av om man vill.
Dessutom är stående mycket lättare om man ska måla med vanlig pensel.

liggande bräder har en stor fördel - när den nedersta blir dålig av fukt så är det lätt att ta bort den och fylla på en ny ovanifrån. har man stående plank med kortändan neråt sugs det upp fukt i alla bräder. Nackdelen är att bräderna blir långa och därmed svagare i bäringen. Jag föredrar eg. liggande plank, men då jag köpt boxar blev det stående, dock med bra förmålning i ändarna och i profiler som skyddar....

Liggande brädor som ligger i en "u-profil" av grova trekantslister är bra tycker jag. Om en häst sparkar ner en vägg går inte brädorna sönder. Det blir inga vassa trasiga brädor som hästarna kan göra sej illa på. Det som går sönder är trekantlisterna som, dels sitter i hörnet = mindre skaderisk, dels betydligt billigare att ersätta.
Plus flera andra fördelar som tagits upp i tidigare svar.

En varning för liggande bräder!
Har varit med om att hästar har sparkat så hårt i väggen att planken bågnat. Då har hästen sedan lyckats få in benet i kläm i väggen. Så är det långa väggar är det att föredra stående plank. Se gärna på de som säljer färdiga inredningar där tillverkaren skulle kunna bli ansvarig om hästen skadar sig på inredningen. har alla stående plank eller hela skivor.

Går nog att undvika med tillräckligt tjocka plank.

Enligt Att bygga häststall- en idéhandbok, av Ventrop och Michanek, bör en 450-650 kg´s häst ha minst 38 mm tjock furuplank om de är högst 150 cm långa, och upp till 50 mm vid längre spännvidder. Just spontingen är viktig eftersom sponten och noten hjälper till att ta upp kraften från hästsparken.

Ska bygga ett par boxar till i stallet, och undrar vad som blir bäst när man bygger själv med brädor. Att ha dem lodrätt eller liggande på varandra i tex u-järn? Vilka för- och nackdelar finns med respektive variant?

När vi renoverade vårt stall för 8 år sedan valde vi spontat, stående plank som vi limmade ihop och monterade i en ram av U-balkar (svetsat på plats)
Hållbart som tusan, lätt att hålla rent och framför allt, snyggt. Nackdelen är kanske fukt, men det har inte vi märkt någonting alls på dessa år. U-profilen i nederkant ligger inte heller helt på golvet, utan är upphöjd på en murad kant (ca 10 cm över golv) och sedan sitter den ytterligare någon/några cm över denna mur mha distanser. Vi har borrat hål i botten på den nedre profilen för att ev fukt lättare ska torka ut.

De är ca 4x10cm (vet inte vad det blir i tum)
Kan ta bild i helgen om du vill se (om jag kommer ihåg...)

Gärna! (Men jag kommer bli avis eftersom jag varken kan svetsa eller gjuta :p)

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar