Ligamentskador

orion_x

Trådstartare
Hur lång konvalecens har ni haft på era hästar när ni råkat ut för ligamentskador? Känns inte som om det hänt något varken bättre eller sämre senaste månaden:( Skrittar fortfarande och har gjort det i 2 månader nu och springer hon några varv i hagen så svullnar hasen upp.

Sv: Ligamentskador

2 månader är nog tyvärr inte så lång tid om det är ligamentskada. För min häst (ligamentskador i kotled fram) så tog det ca 9 månader från skada tills vi började trava, och därefter trav och galopp på raka spår (lååångsam ökning, började med 1 min i taget) i ca 7 månader. Därefter fick vi börja med volter och sidvärtsrörelser. Vi hade mångder av återbesök, det blev ett återfall under travperioden där vi fick skritta en månad och sedan börja med traven igen.

Vårt äldre sto stod efter skadan i sjukhage 2 mån och gick sedan i vanlig hage 6 mån utan att bli bra, sedan behandlade vi på klinik efter det (hon gick med föl så därför ingen behandling innan) eftersom hon fortfarande inte var fräsch och då tog det ca 3 månader innan hon var återställd. Efter 5-6 mån tävlade jag dressyr. Hästen är idag 24 år och var då 19 år. Hon rids normalt fortfarande men kommer alltid vara lite stelare i den kotan.

Hästen friskförklarades för ca ett år sedan, och har hållt sedan dess. Tränas och rids normalt, hoppningen började jag med för ett halvår sedan, har hoppat några 90-banor och ridit lite programridningar.

Jag tror det var tuppcam och cortison som de sprutade.. Men minns inte 100% faktiskt. Det var som sagt några år sedan...

Mitt fullblod fick en sådan skada i ena bakkotan. Han visade ingen som helst förbättring på 6 månader och efter tre behandlingar så jag valde att ta bort honom. Men i hans fall så var det annat som spelade in också, en gammal bäckenskada och med ligamentskadan så blev det liksom droppen.

Mitt fullblod fick också en sådan skada i januari. I slutändan och efter diverse komplikationer i form av bandagebränning och kolik så blev det 3 månaders stallvila. Sen skulle vi starta med korta, lugna promenader men det gick helt enkelt inte. Hästen gick inte att hålla ens med maxdos lugnande i kroppen. Gick i sjukhage några veckor och sen fick han gå i "vinterhagen" med vår andra häst när de andra släpptes på bete. Vinterhagen är typ 3 ha så det var inte så synd om dem. Satte igång honom lite lugnt i augusti, och peppar, peppar. Han verkar hålla ihop.

Tack för alla svar. Bara att ställa in sig då på att det kommer ta superlång tid. Lite trist. Hon skadade sig i aug. Skrittas efter veterinärs inrådan uppsuttet nästan var dag.
Provade idag att ge henne lugnande innan ridning då hon har alldeles för mycket energi:crazy:

Jag tror att det oftast krävs att de håller sig någorlunda på mattan om de ska läka, brallar de runt flera gånger per dag så tror jag tyvärr prognosen är sämre, så lugnande kan vara nödvändigt ont. Min häst svarade hyfsat på Tryptofan, finns i Tryptovit (hos ATG-kliniker) och Good as Gold t ex. Det tar udden av den värsta stressen på honom, men jag vet att det varierar mellan hästar om de påverkas eller inte av Tryptofan.

Min häst var oftast lugnare att leda, så då gjorde vi det ofta, med mycket ledarskapasövnignar för mental sysselsättning. Tömkörning kan man också växla om med, om hästen är lugn där. För min häst gällde box i stort stall där det hände mycket, och en liten rasthage. Men hagen låg så att han såg många andra hästar, och allt som hände i stallet, så att han fick mental stimulans. Grenar att gnaga på och mycket grovfoder (hö/halm) är också ideer som funkade för min häst.

Min hästs ligamentskada läkte på ca 2 månader med hjälp av chockvågsbehandling.

Tyvärr svarade hans senskada inte lika bra på behandling och han betar nu på de evigt gröna ängarna.

Efter 12 mån brukar man vara tillbaka på ungefär samma träning som man var på när skadan inträffade. Får hästen rätt träning/behandling under konvalecensen och inte drar upp skadan så fungerar det flesta ridhästar utan problem efter det.

Det tar alltså ett år ungefär. Det har forskats mycket på att snabba upp tiden med allt ifrån stamcellsinjektioner till laser och chockwave men det verkar ta sin tid ändå för de flesta.

Skritta på och lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård