Ligament skador

H

Hoppryttaren

Var kan Ligamentskador sitta och hur får hästarna det?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Ligament skador

de kan sitta överallt hästen har ligament.
min häst har haft en i stort sett obetydlig ligamentskada i höftområdet som en massör kunde rätta till. Men nu har hon dock råkat ut för en kraftig vrickning och skadat ett innerligamnet i hoven ganska ordentligt. en ganska allvarlig skada som kan ta mellan 0,5-2 år att läka, om det överhuvudtaget blir bra..

Sv: Ligament skador

Som du redan fått som svar - överallt där det finns ligament.

Min fölis skadade en ligamentsinfästning vid kronbenet när hon var 6 månader. Exakt vad hon gjorde vet jag inte men det var efter en skentur och vurpa i hagen. Dessutom fått en kraftig smäll mot kronbenet och fått en blödning i det, och som sagt skadat ligamentsinfästningarna. Skrittvila i hage (eller tja, hagvila då, försök förmå ett halvårsgammalt föl att hålla sig till skritt) var rekommendationen efter 2 röntgen och 2 ultraljud med 14 dagars mellanrum. Beräknad avläkningstid minst tre månader, troligen sex men kunde ta upp till ett år. Mig kvittade det rätt bra vilket iom att prognosen var bra och hon var så ung. Vet inte exakt när det var läkt men hon fick pga svullnad vid infästningen en konturstörning vid kronleden, och DEN tog cirkus fyra månader innan den gick ner. Hon uppföljningskollades dock inte förrän över ett år senare och har inte minsta lilla problem kvar.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 284
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur