Men hur vet jag hur sliten eggen är ? :)

Idag testade jag igen, var noga med att slipa ordentligt först, säkert en 30 drag per sida med brynstålet.
...
Problem uppstår när man ska slå segt ängsgräs, jag har Inga problem att tex slå lättare sly, brännässlor, tistlar etc, de går av direct.
Du ska inte slipa bägge sidor. Slipa bara ena sidan och när du är nöjd drar du ETT tag på den andra för att dra bort - vad i helvete heter det nu igen? - det som vik sig dit.

Hur vet du att den är vass nog? Jo du testar med nageln. Dra försiktigt eggen mot ovansidan av nageln. Fastnar den är lien skarp nog.

Ju vassare lie desto finare gräs slår den. Ängsgräset böjer sig för att lien inte är vass

Intressant! Men är de nya liarna man köper då alltså knackeliar och ska inte slipas på slipsten ?
Båda sorterna finns att köpa de som har ett brett blad är knackliar, och de med smalt skall man slipa som jag förstått det.

Sliplie (Karlstad redskap)
19702.jpg

Ok. Min nya är nog en knackelie, ser så ut, den är bred och ser liksom hamrad ut. Det är den Fiskarsmodellen de hade på Jula. Då får man lära sig knacka lite då.

Ok. Min nya är nog en knackelie, ser så ut, den är bred och ser liksom hamrad ut. Det är den Fiskarsmodellen de hade på Jula. Då får man lära sig knacka lite då.
Ja herregud, precis när man lärt sig slipa sin lie så upptäcker man att den måste hamras vass. Innan den här tråden hade jag ingen aning ens om att det fanns sådana liar som inte skulle slipas :)

Inte jag heller haha. Och jag visste inte att man bara skulle slipa på en sida som tanten sa. Men jag såg en instruktionsvideo med en som använde en liesticka och han körde på båda sidor? beror kanske på vad man slipar med.

Båda sorterna finns att köpa de som har ett brett blad är knackliar, och de med smalt skall man slipa som jag förstått det.

Sliplie (Karlstad redskap)
19702.jpg
Aha!

Då har jag alltså skaffat mig en knacklie :banghead: :banghead: - jag som investerade i Fiskars breda konstiga modell.

Ser INTE fram emot trial and error för att få den vass så småningom....

Nu var jag också tvungen att gå på liejakt - och det fanns en i ett av förråden.

Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jul 12, 2015 kl. 7:04 PDT

Hittade två eventuella brynen, en ljus och en mörk. Går det att använda någon av dem?

Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jul 12, 2015 kl. 7:05 PDT
Heja!

Du kan nog använda bägge två. Ta den som känns bäst.

Och så kollar du noga på vinkeln du bryner i. Samt kommer ihåg VATTEN när du bryner

Aha!

Då har jag alltså skaffat mig en knacklie :banghead: :banghead: - jag som investerade i Fiskars breda konstiga modell.

Ser INTE fram emot trial and error för att få den vass så småningom....
Jag känner lite samma sak. Är vi helt säkra på att Fiskars breda blad är en knackelie? jag försökte kolla på Fiskars hemsida, men det stod inte mycket alls, inget om hur den var tillverkad.

Jag skickade en fråga till Fiskars nyss :)
Det blir mer och mer invecklat det här med lien, men det känns ändå som vi kommit en bit på väg i förståelsen här i tråden :)

Hittade ett blad till som tar upp knacklien, i den står att Fiskars har knackliar men jag vet inte om det är alla modeller, finns nog äldre lager med slipliar också. Det stod att knacklien är bättre :)

http://www.lansstyrelsen.se/varmlan...ublikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf

Senast ändrad:
Det blir mer och mer invecklat det här med lien, men det känns ändå som vi kommit en bit på väg i förståelsen här i tråden :)

Hittade ett blad till som tar upp knacklien, i den står att Fiskars har knackliar men jag vet inte om det är alla modeller, finns nog äldre lager med slipliar också. Det stod att knacklien är bättre :)

http://www.lansstyrelsen.se/varmlan...ublikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf
Det var kul att läsa :) men en sak förstod jag inte, vilken sida ska man knacka lien på egentligen? läste det ett par gånger men blev ändå tveksam? på bilden ser det ut som om han knackar undersidan ?

Hur snart behöver man göra det här efter att man précis köpt den?
Jag provade att vässa min lite nu ikväll bara på ena sidan och den blev faktiskt väldigt vass! Jag tog och slog ner lite ogräs typ tistlar och nässlor och annat smått sly i vinterhagen och jag behövde inte anstränga mig alls, gick hur lätt som helst. Testade med nageln innan och enligt mig var skärpan bra.

Det var kul att läsa :) men en sak förstod jag inte, vilken sida ska man knacka lien på egentligen? läste det ett par gånger men blev ändå tveksam? på bilden ser det ut som om han knackar undersidan ?

Hur snart behöver man göra det här efter att man précis köpt den?
Jag provade att vässa min lite nu ikväll bara på ena sidan och den blev faktiskt väldigt vass! Jag tog och slog ner lite ogräs typ tistlar och nässlor och annat smått sly i vinterhagen och jag behövde inte anstränga mig alls, gick hur lätt som helst. Testade med nageln innan och enligt mig var skärpan bra.
Jag blev heller inte riktigt klar över om det var under eller översidan som skulle knackas på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka