Ja, alltså - jag hoppas innerligt att det kommer någon form av renässans eller kunskapsökning generellt för liar.

De där med metallorv som var de enda som såldes under väldigt många är, de är ju komplett värdelösa. Om man ställde orvet rakt upp så var eggen också rakt upp. Hade de tänkt att man skulle krypa runt på knä och slå?

Lovar att bistå med bild när orvet blir klart (troligen i augusti när skolorna börjat igen)
:) kul (jag tror det håller på att bli mer populärt, en granndam muttrade lite om att hon skulle vilja lära sig och det känns så taget ur luften om det inte var på g att folk skulle tänka på det bara sådär.)

Ja, alltså - jag hoppas innerligt att det kommer någon form av renässans eller kunskapsökning generellt för liar.

De där med metallorv som var de enda som såldes under väldigt många är, de är ju komplett värdelösa. Om man ställde orvet rakt upp så var eggen också rakt upp. Hade de tänkt att man skulle krypa runt på knä och slå?

Lovar att bistå med bild när orvet blir klart (troligen i augusti när skolorna börjat igen)

Jag har ett sådant, tror det är Fiskars som tillverkade dem, och har funderat mycket över det med vinkeln på liebladet. Det känns ju mest naturligt att eggen löper parallellt med marken men som du skriver skulle man ju behöva krypa på knä för att uppnå det. Kanske finns det en poäng med att ha eggen i vinkel, kanske skär den bättre då?

För hur kan Fiskars som har så lång erfarenhet av att göra kvalitetsredskap helt missat en så viktig detalj som vinkeln på liebladet och som dessutom lätt kan ändras om de velat?

Det förklarar ju varför morfars gamla lie var så lätt att slå med och den med metallorv som följde med huset är helt hopplös. Så hopplös att trots vasst blad åkte den in i garaget igen utan närmare undersökning. :meh:

Jag har ett sådant, tror det är Fiskars som tillverkade dem, och har funderat mycket över det med vinkeln på liebladet. Det känns ju mest naturligt att eggen löper parallellt med marken men som du skriver skulle man ju behöva krypa på knä för att uppnå det. Kanske finns det en poäng med att ha eggen i vinkel, kanske skär den bättre då?

För hur kan Fiskars som har så lång erfarenhet av att göra kvalitetsredskap helt missat en så viktig detalj som vinkeln på liebladet och som dessutom lätt kan ändras om de velat?
Nej det finns INGEN poäng i att ha bladet så. Tro mig. jag har tillbringar många timmar med att försöka slå vettigt med enådan. det GÅR inte. Man slår inte. Man hugger av gräset.
En bra lie ska smeka marken och lägga gräset slätt och fint. Med
"min" lie kan jag slå så att det blir snyggare än med gräsklipparen. Inte för att jag är duktig utan för att lien är bra.

jag begriper över huvud taget inte alls varför liar har sett ut på det där galna sättet så länge.

Jag har som sagt länge funderat på det och på att prova att ändra bladets vinkel men det har inte blivit av för jag tänkt att tillverkaren borde veta bäst. Nu tänker jag testa :)

När jag googlade liar förra året fick jag en känsla av att det är meningen att man ska vrida liebladet så att det ligger parallellt med marken så att det passar en själv. Men har ingen aning om hur (det är ju inte som att gemene fru har en smedja). Tror att lien på landet har ett blad som inte är så parallell med marken och det går ju att använda den (jag lärde mig på den).

Det där med att få bladet parallellt med marken kallas för "jordlagd lie". Hur man åstadkommer det, får man lära sig på slåtterkurser. Där kan man också lära sig en bra teknik för att "smeka" av gräset...

Tanten och några till här vet precis vad jag babblar om.

Hm, jag har bestämt för mig att orvet på lien uppe i stugan är ett Fiskars, men det går att ställa vinkeln på.
Måste kolla, återkommer efter midsommar. :)

Jag trodde jag kunde åtminstone lite om liar, men som alltid ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan. Tycker också tråden varit inspirerande och hinner jag med kommer jag köpa ett nytt lite kraftigare lieblad och själv (försöka :)) göra en orv till det.
Det finns smeder som gör dem som du vill ha dem. Som tex de här som hittas på lienätverket
http://www.lienatverket.se/entreprenad.htm#L
Lienätverket finns på facebook också.

Jag provade att böja infästningen på mitt lieblad så att det blev "jordlagt" och det funkade klart bättre :) men mitt orv är för kort och liebladet har sett sina bästa dar så det blir nog nytt ändå.

Eftersom jag får orvet först i augusti kommer jag att skaffa Fiskars lie och orv nu i dagarna. På Granngårdens hemsida står att lien är jordlagd och orvet får jag väl försöka få att funka.

Rapport kommer.

Eftersom jag får orvet först i augusti kommer jag att skaffa Fiskars lie och orv nu i dagarna. På Granngårdens hemsida står att lien är jordlagd och orvet får jag väl försöka få att funka.

Rapport kommer.
Bor du nära ett Jula varuhus har de extrapris på Fiskars lieblad och orv :) Infästningen på mitt lieblad var inte härdad, vilket jag trodde, så det gick enkelt att böja till den vinkel som passar.

Bor du nära ett Jula varuhus har de extrapris på Fiskars lieblad och orv :) Infästningen på mitt lieblad var inte härdad, vilket jag trodde, så det gick enkelt att böja till den vinkel som passar.
Njae.
En timme bort, så resan torde äta upp rabatten.

Ett besök på granngården och jag är en ny lie rikare.

Det var lite meck att få dit lien på orvet eftersom det inte precis var någon strålande tillpassning. Jag fick stoppa den i skruvstycket och pressa ihop för att kunna fästa lien.

Handtagen var monterade åt fel håll så jag fick ta loss och vända på dem.
Men nåväl, mer ska man kanske inte begära för närmare 800 spänn....

Liebladet är brett, klumpigt och tungt men det skär bra och vinkeln är helt OK.

Hinner inte göra något större arbete med den ikväll eftersom jag strax ska iväg och jobba men rapporterar vidare sen.

Ett besök på granngården och jag är en ny lie rikare.

Det var lite meck att få dit lien på orvet eftersom det inte precis var någon strålande tillpassning. Jag fick stoppa den i skruvstycket och pressa ihop för att kunna fästa lien.

Handtagen var monterade åt fel håll så jag fick ta loss och vända på dem.
Men nåväl, mer ska man kanske inte begära för närmare 800 spänn....

Liebladet är brett, klumpigt och tungt men det skär bra och vinkeln är helt OK.

Hinner inte göra något större arbete med den ikväll eftersom jag strax ska iväg och jobba men rapporterar vidare sen.
Har du hunnit testa?

Jag köpte också ett nytt Fiskars lieblad på granngården, får hem det imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka