Det är något speciellt med den här tråden, jag måste gå in och läsa nya inlägg fastän jag
  1. Bor i stan
  2. Aldrig använt lie
  3. Känner ingen där jag kan få prova slå
Så har ingen nytta av det jag läser i tråden men måste ändå läsa för det är intressant! :up:

:):D:D
Tack @tanten jag ska prova igen :) Behöver verkligen tips om hur man använder det här redskapet.

Vad är det för bryne du har med dig ? vad ska man ha? jag har en jättegammal pinne som är I något slags metall, den är ca 30 cm lång, rund och ganska smal, jämn, inga räfflor. Enligt pappa så använde min morfar den till att slipa någon slaktarkniv med. Vet inte ens om den är till lie men den använder jag i alla fall.

Oj. Tänkte inte ens på att förklara vad ett bryne är eftersom jag levt med sådana hela livet. Hur klarar man att leva livet utan lämpliga grejor att vässa saker med :D

Ett brynstål som man vässa knivar med är nog tämligen värdelöst att skärpa en lie med. Den ska du ha i köket! Borde gå att googla kock + slipa knivar :)

Ett bryne är en sten. För att vässa en lie använder man ett smalt och inte alltför klumpigt. 25-30 cm långt, halvannan cm tjock och kanske 3 cm brett?

Det finns liestickor också. Det är en pinne med sandpapper på.

Med brynstål är det nog ingen större vits?

(var lycklig om du har ett bra brynstål! Lägg det i kökslådan)

@tanten
Fasiken, du verkar ju grym på det här!
Använder man ett sådant bryne till yxan också?
Njae.
En yxa har en annan sorts skärpa och ska inte bli vass på samma sätt.
Jämför ett rakblad och en sax. bägge ska vara vassa men inte på samma sätt. Yxan slipar jag kanske en gång per år max, en lie många gånger varje gång jag använder den. Jag har yxor jag aldrig vässat....

en yxa slipar jag nog först med en fil och sedan med en grövre bryne.

Hittade en bild på det bryne jag använder till lien
5952225.jpg

Jag har läst här alldeles för mycket så jag var tvungen att ut med en av liarna :o

Min teknik suger (jag har inte liat sedan jag var tonåring) men gudars vad roligt det var :up: perfekt till lupin:devil: också.

Jag har ett diamantbryne för knivar i fickmodell som fungerade riktigt bra, det har en platt sida och en rundad.

Funderar på om inte min gräsmatta ska få stifta bekantskap med lien, fast då får jag stänga in varulven först om det inte ska sluta i blodbad, han är på tok för trädgårdsintresserad för att låta mig använda redskap utan hjälp. :meh:

Funderar på om inte min gräsmatta ska få stifta bekantskap med lien, fast då får jag stänga in varulven först om det inte ska sluta i blodbad, han är på tok för trädgårdsintresserad för att låta mig använda redskap utan hjälp. :meh:

Jo, det där är något jag alltid är orolig för. Jag arbetar inte speciellt snabbt så att jag ska hinna se katterna (inte bara mina, alla grannarna där det är lämpligt att lia har katter plus att några har hund).

Hittade en bild på det bryne jag använder till lien
5952225.jpg
Var har du köpt det?

Jag frågade på alternativ.nu tror jag det var om man skulle ha en liesticka som har någon slags beläggning på sig, men fick då till svar att det skulle vara en helt slät sticka? Finns det olika läror? Såg liesticker på harald nyborg men köpte ingen.

Senast ändrad:
Var har du köpt det?

Jag frågade på alternativ.nu tror jag det var om man skulle ha en liesticka som har någon slags beläggning på sig, men fick då till svar att det skulle vara en helt slät sticka? Finns det olika läror? Såg liesticker på harald nyborg men köpte ingen.

Slipsten, bryne, liesticka har olika funktion och används beroende på hur sliten eggen är.

Slöa yxor är lika kassa att använda som slöa lieblad eller knivar tycker jag :)

Slipsten, bryne, liesticka har olika funktion och används beroende på hur sliten eggen är.

Slöa yxor är lika kassa att använda som slöa lieblad eller knivar tycker jag :)
Men hur vet jag hur sliten eggen är ? :)

Idag testade jag igen, var noga med att slipa ordentligt först, säkert en 30 drag per sida med brynstålet. Ska skaffa ett annat bryne. Men I alla fall var det lättare att få av gräset idag. Så ett stort problem för mig är nog att få tillräcklig skärpa. Angående tekniken så har jag gjort som tanten skrev , på ett ungefär, jag har inte tagit I för kung o fosterland, men inte heller låtit lien bara glida över. Problem uppstår när man ska slå segt ängsgräs, jag har Inga problem att tex slå lättare sly, brännässlor, tistlar etc, de går av direct.

Nää, tror du det... :confused: :confused:

:rofl: Beroende på teknik tror jag att det nog är risk för blodvite UTAN vin! :cautious:
Säkerhetsavstånd till andra deltagare = 10 m, samt hockeymålvaktsskydd, inklusive visir, på den som slår. ;)
Men hur vet jag hur sliten eggen är ? :)

Idag testade jag igen, var noga med att slipa ordentligt först, säkert en 30 drag per sida med brynstålet. Ska skaffa ett annat bryne. Men I alla fall var det lättare att få av gräset idag. Så ett stort problem för mig är nog att få tillräcklig skärpa. Angående tekniken så har jag gjort som tanten skrev , på ett ungefär, jag har inte tagit I för kung o fosterland, men inte heller låtit lien bara glida över. Problem uppstår när man ska slå segt ängsgräs, jag har Inga problem att tex slå lättare sly, brännässlor, tistlar etc, de går av direct.
Tänkt på vinkeln när du slipar? För att få ett rakbladsvasst resultat får inte vinkeln vara för tvär så bladet blir vasst men med kort egg, om du förstår hur jag menar. Även om man kan få en egg vass med en tvär vinkel så vill du ju få en tunn och vass egg som skär av strået, till skillnad mot vinkeln på en yxa som ska tåla en hårdare användning och därför är tvärare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka