Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack @tanten jag ska prova igen Behöver verkligen tips om hur man använder det här redskapet.
Vad är det för bryne du har med dig ? vad ska man ha? jag har en jättegammal pinne som är I något slags metall, den är ca 30 cm lång, rund och ganska smal, jämn, inga räfflor. Enligt pappa så använde min morfar den till att slipa någon slaktarkniv med. Vet inte ens om den är till lie men den använder jag i alla fall.
Njae.
Alla är så välkomna hem till mig med sina liar.*ser framför mig en Buketräff där alla tar med sig sin lie*
Funderar på om inte min gräsmatta ska få stifta bekantskap med lien, fast då får jag stänga in varulven först om det inte ska sluta i blodbad, han är på tok för trädgårdsintresserad för att låta mig använda redskap utan hjälp.
Alla är så välkomna hem till mig med sina liar.
Var har du köpt det?Hittade en bild på det bryne jag använder till lien
Lie först, vin sen, tror omvänd ordning är även den förenad med livsfara och blodbad.Bara du står för vinet!
Lie först, vin sen, tror omvänd ordning är även den förenad med livsfara och blodbad.
Ingen aning? Det är minst 20 år gammalt och ersatte ett jag råkade slå sönder.Var har du köpt det?
Var har du köpt det?
Jag frågade på alternativ.nu tror jag det var om man skulle ha en liesticka som har någon slags beläggning på sig, men fick då till svar att det skulle vara en helt slät sticka? Finns det olika läror? Såg liesticker på harald nyborg men köpte ingen.
Men hur vet jag hur sliten eggen är ?Slipsten, bryne, liesticka har olika funktion och används beroende på hur sliten eggen är.
Slöa yxor är lika kassa att använda som slöa lieblad eller knivar tycker jag
Säkerhetsavstånd till andra deltagare = 10 m, samt hockeymålvaktsskydd, inklusive visir, på den som slår.Nää, tror du det...
Beroende på teknik tror jag att det nog är risk för blodvite UTAN vin!
Tänkt på vinkeln när du slipar? För att få ett rakbladsvasst resultat får inte vinkeln vara för tvär så bladet blir vasst men med kort egg, om du förstår hur jag menar. Även om man kan få en egg vass med en tvär vinkel så vill du ju få en tunn och vass egg som skär av strået, till skillnad mot vinkeln på en yxa som ska tåla en hårdare användning och därför är tvärare.Men hur vet jag hur sliten eggen är ?
Idag testade jag igen, var noga med att slipa ordentligt först, säkert en 30 drag per sida med brynstålet. Ska skaffa ett annat bryne. Men I alla fall var det lättare att få av gräset idag. Så ett stort problem för mig är nog att få tillräcklig skärpa. Angående tekniken så har jag gjort som tanten skrev , på ett ungefär, jag har inte tagit I för kung o fosterland, men inte heller låtit lien bara glida över. Problem uppstår när man ska slå segt ängsgräs, jag har Inga problem att tex slå lättare sly, brännässlor, tistlar etc, de går av direct.
Jag fattade först när jag fick prova en riktig vass hur slö min var, samma med knivar, yxor, stämjärn Helt plötsligt kunde jag tälja och göra massor med saker som aldrig gått så bra förut.Men hur vet jag hur sliten eggen är ?