På den här filmen ser det ut som undersidanJag blev heller inte riktigt klar över om det var under eller översidan som skulle knackas på.
http://www.liemats.se/docs/Knacka.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På den här filmen ser det ut som undersidanJag blev heller inte riktigt klar över om det var under eller översidan som skulle knackas på.
När jag slår har jag ett bryne i fickan eller alldeles invid. Slipar stup i ett, en lie ska vara rakbladsvass - då är det skitkul att slå (om lien i övrigt är ok då)
Attans, har små buskar med en diameter om 2 cm jag hade velat ta. Men då får jag fortsätta med yxan.
Hade velat velat slå ratorna i hagen och mocka ur ordentligt. Det borde väl funka?
Allt av metall går att skärpa upp!Vidare funderar jag på att gå lös på landets lie också med ngt slags bryne, den har nog inte slipats sedan någon lämnade in den i järnhandeln för tio år sedan. Tror jag, eller är det ens möjligt.
De hade åkt med vår kortbladiga lie från 80-talet.
Det blir mer och mer invecklat det här med lien, men det känns ändå som vi kommit en bit på väg i förståelsen här i tråden
Hittade ett blad till som tar upp knacklien, i den står att Fiskars har knackliar men jag vet inte om det är alla modeller, finns nog äldre lager med slipliar också. Det stod att knacklien är bättre
http://www.lansstyrelsen.se/varmlan...ublikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf
Verkar som att jag måste skaffa en hammare, suck. Men städ det är bara för mycket, undrans om man kan ha lite vadsomhelst till underlag.Allt av metall går att skärpa upp!
Är eggen riktigt rund kanske du får gå loss med en fil först innan du går över på bryne?
,
Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. Eller på loppisarVerkar som att jag måste skaffa en hammare, suck. Men städ det är bara för mycket, undrans om man kan ha lite vadsomhelst till underlag.
Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. Eller på loppisar
Knackeliar är inte speciellt vanliga här i landet.
Fick också svar från Fiskars idag. De säljer inga knackeliar. Bara slip-dito
@AndersB
Såhär svarade Fiskars (som väl borde veta vad de själva säljer):Nu blev det ännu mera komplicerat för det svar Fiskars gav var ju tvärtemot det som står i Slåtterbladet jag länkade till.
Jaså, då är det slipliar vi har ändå?Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. Eller på loppisar
@AndersB
Ja, ska man tro Fiskars själva så är det så.Jaså, då är det slipliar vi har ändå?
Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. Eller på loppisar
@AndersB
Jag kommer ha den vackraste lien.*ser framför mig en Buketräff där alla tar med sig sin lie*
Meeeh.Jag kommer ha den vackraste lien.
Ligger i säng i fäboden, och bukesurfar. Hittar denna glädjande tråd.Meeeh.
Det kan vi nog bli två om.
Ligger i säng i fäboden, och bukesurfar. Hittar denna glädjande tråd.
Här finns gott om liar, bara med hemmagjorda orv.
Men min lie är hemma i lägenheten.
Eftersom jag får orvet först i augusti kommer jag att skaffa Fiskars lie och orv nu i dagarna. På Granngårdens hemsida står att lien är jordlagd och orvet får jag väl försöka få att funka.
Rapport kommer.