När jag slår har jag ett bryne i fickan eller alldeles invid. Slipar stup i ett, en lie ska vara rakbladsvass - då är det skitkul att slå (om lien i övrigt är ok då)

Du hade rätt, lieskrället är inte av samma skrot och korn som vår gamla 80-tals lie på landet. Den verkar vara i kolstål eller ngt som rostar och blir slött snabbt. Mjukt och böjer sig lite. Så med bryning (eh ok vårt stålbryne för köksknivarna) gick det plötsligt strålande.

Tittar nu fundersamt på slyn mittemot och undrar över om jag vågar ta dem med denna lien eller om den helt enkelt blir helt ledsen av det. Har tagit ett sly och inte är det som landets direkt där man knappt märker det. Sekatör finns ju.

Vidare funderar jag på att gå lös på landets lie också med ngt slags bryne, den har nog inte slipats sedan någon lämnade in den i järnhandeln för tio år sedan. Tror jag, eller är det ens möjligt.

Attans, har små buskar med en diameter om 2 cm jag hade velat ta. Men då får jag fortsätta med yxan.
Hade velat velat slå ratorna i hagen och mocka ur ordentligt. Det borde väl funka?

De hade åkt med vår kortbladiga lie från 80-talet.

Yxa verkar faktiskt lite väl krångligt de är ju så böjliga. En rejäl avbitarsax, vad de nu heter för 120 kr tar dem lätt tror jag. Jag har nog fått ned 3 cm sly med sådan och mindre trädgrenar. Ah, grensax heter de lägligt nog. De är helt underbara och fantastiska. För två år sedan klippte jag av små träd/sly som var flera meter höga med en sådan.

(ja vi har väldigt mycket sly på landet och små buskar och allting, däremot inga gräsmattor. Man får ta en speciell högtgående gräsklippare, trimmer och lie och grensax och gnaga sig igenom någon del av, hm trädgård är ett starkt ord men -omgivande natur passar kanske, varje år.)

Senast ändrad:
Vidare funderar jag på att gå lös på landets lie också med ngt slags bryne, den har nog inte slipats sedan någon lämnade in den i järnhandeln för tio år sedan. Tror jag, eller är det ens möjligt.
Allt av metall går att skärpa upp! :D

Är eggen riktigt rund kanske du får gå loss med en fil först innan du går över på bryne?
,

Det blir mer och mer invecklat det här med lien, men det känns ändå som vi kommit en bit på väg i förståelsen här i tråden :)

Hittade ett blad till som tar upp knacklien, i den står att Fiskars har knackliar men jag vet inte om det är alla modeller, finns nog äldre lager med slipliar också. Det stod att knacklien är bättre :)

http://www.lansstyrelsen.se/varmlan...ublikationer/SlatterbladetNummer12009webb.pdf

Mycket bra intervju :D

"Är det någon skillnad i hållbarheten om man råkar slå hårt mot berg?

Staffan: Att slå hårt i berg är det sämsta man kan gör eftersom man kan väcka trollen, vilket kan ha oöverskådliga verkningar och följas av olyckliga. Det spelar nog ingen roll hur lien ser ut, eftersom jag tror att trollen inte kan avgöra vilken slag av lie som används då det väcktes.

Skadorna på själva lien kan däremot se lite annorlunda ut. Den hamrade liens tunna egg gör den ju extra känslig, varför skadorna på lien blir större. Samtidigt ger den penade lien en fördel på det visat att den med medhavda verktyg – hammare, städ eller ett enkelt stål – kan repareras ute på vall och äng. En deformerad egg kan tryckas rak med ett enkelt stål, en stukad egg kan hamras ut med hammare och städ. "

Verkar som att jag måste skaffa en hammare, suck. Men städ det är bara för mycket, undrans om man kan ha lite vadsomhelst till underlag.
Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. :) Eller på loppisar

Knackeliar är inte speciellt vanliga här i landet.
Fick också svar från Fiskars idag. De säljer inga knackeliar. Bara slip-dito
@AndersB

Städ finns i närmaste bondgård. Det brukar finnas ett gäng så man kan få köpa loss ett. :) Eller på loppisar

@AndersB

Nu blev det ännu mera komplicerat för det svar Fiskars gav var ju tvärtemot det som står i Slåtterbladet jag länkade till.

Nu blev det ännu mera komplicerat för det svar Fiskars gav var ju tvärtemot det som står i Slåtterbladet jag länkade till.
Såhär svarade Fiskars (som väl borde veta vad de själva säljer):

Hej
Har fått följande svar från en av våra Garden säljare:

Vi har inga knackliar vår modell måste slipas, en knacklie slipas genom att man knacker med typ hammare så den blir vass

Hoppas det hjälper.

Vänliga hälsningar, Maria
Kundservice

Fiskars Sweden AB
Box 12249, 102 26 Stockholm

Web: www.fiskarshome.com

Fiskars Sweden is part of the international Fiskars Group with a strong portfolio of brands!

De borde veta, men å andra sidan var det väl Fiskars som sålde liar som inte var jordlagda? Jag tror Gardensäljaren har fel.

@AndersB

Nåja jag är ju en sådan där weird person som härjar i mitt kedjehusområde med lien :D för att jag gillar liar och råkar ha lite allmänning utanför som jag anfaller. Så bondgårdar är far and few between (finns iofs två hästgårdar i krokarna men jag tror de håller på städen.).

Sommarstället ligger nära en del städ men på ett avstånd, 5 timmar, som gör det orimligt att packa städet och stubben i bilen istället för man och barns packning. (Drömmen vore ju att vässa lien så jag kan ta treveckorsgräset efter semestern med den, eftersom vi envisas med handjagare. Men hittills håller vi oss till höfthögt gräs.)

Jag har kommit på att hammaren jag gjorde i slöjden och den trasiga järngrytan kan få experimenteras med. Lien var billig...

Somarställets lie är en sliplie och jag vet att vi hade en slipsten för inte så länge sedan, en stor en, med vev (och mossa...) och kar under för vatten. Så jag ska rota bakom vedboden.

Senast ändrad:
Eftersom jag får orvet först i augusti kommer jag att skaffa Fiskars lie och orv nu i dagarna. På Granngårdens hemsida står att lien är jordlagd och orvet får jag väl försöka få att funka.

Rapport kommer.

Äsch att jag inte såg det här tidigare. Vi har ett stort antal gamla liar och med säkerhet en som orven passat dig. Sen kanske bladet inte passat ändå? Låt oss säga att befintliga blad inte är mycket att slå med *vissel*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka