Nej!
Det ska inte vara torrt. Det ska vara fuktigt för att man ska kunna slå snyggt. Fuktigt gräs har lite friktion och är lätt att slå men torrt gräs bara glider på eggen.
Försöker man slå en gräsmatta som vuxit upptill 15 cm och det är torrt blir det hur fult som helst. Morgondagg däremot gör det lätt. Det blir snyggare än med gräsklippare!
Håller med om att det är mycket lättare när det är fuktigt, torrt gräs så glider bara lien över.
En sån rolig tråd, har précis läst igenom den, tack
@Pilot för tipset.
Jag har haft lite huvudbry angående liar och dess användning nu I sommar, har läst en del på alternativ men vad roligt att det finns bukare som också använder lie
Jag har använt lien en del, fått ihop några hässjor med hö av ängsgräs/gammal vall som jag tänkte ha som foder till hästarna I vinter. Det kommer inte räcka så jag köper hösilage också. Och anledningen att det inte räcker är att det är så himla svårt att slå av gräset, mitt gräs ger min sann inte med sig av en smekande lie, misstänker att jag gör helt fel.
Började med farfars gamla lie, stålorv men bra tycker jag, ganska kort. Långt smalt blad. Efter någon vecka körde jag lien I jorden och lien bröts. Köpte då den billiga på Jula för 269 kr och den höll I 10 dagar sen gjorde jag samma pinsamma grej med den, bröt av bladet. In på Jula och för tillgodokvittot köpte jag istället Fiskarsbladet som kostade 299. Använder det gamla stålorvet som jag tycker är ok. Bättre än Julas billiga I alla fall. Handtagen är fasta men de känns rätt för mig.
Det här bladet (de hade bara en modell) är kraftigare och kortare än det gamla liebladet men jag såg en instruktionsvideo på nätet där man förklarade att de här långa smala egentligen är att slå spannmål med, och de lite kortare är till gräs?
Jag har böjt till själva bladet så att jordläggningen är rätt för mig, tror jag I alla fall, men ändå är det skitsvårt att verkligen få av gräset, jag får nog av hälften, resten lägger sig bara ner och sen när man ska räfsa så är det lite jobbigt eftersom inte alla stråna är av. Känner att jag hade behövt gå en kurs I det här.