Har du hunnit testa?

Jag köpte också ett nytt Fiskars lieblad på granngården, får hem det imorgon.
Igår kväll testade jag Fiskars lie och orv.

Jag är skapligt nöjd.

det är rätt ...annorlunda? Lien - bladet alltså - är stort, tungt och klumpigt. Inte som de smidiga smala tungor jag är van vid. Men den funkar. Jag har fått flytta handtagen ett par gånger för att få det rätt och fastsättningen av handtagen krånglar till det. Det är små bultar och de är för långa och river mig på låret! Funderade på att vända bulten men då river jag mig på armen tror jag.

Arbetsställningen blir OK men bladet är alltså tungt och klumpigt.

Dessutom höll det skärpan väldigt bra. Jag slog en bra stund och även en del grova stänglar. Men skärpan höll.

Fiskars har många olika modeller på lieblad, jag köpte ett relativt kort och kraftigt blad för röjning men tyckte det var för tungt och klumpigt så jag kommer byta det mot ett lite smäckrare.

Igår kväll testade jag Fiskars lie och orv.

Jag är skapligt nöjd.

det är rätt ...annorlunda? Lien - bladet alltså - är stort, tungt och klumpigt. Inte som de smidiga smala tungor jag är van vid. Men den funkar. Jag har fått flytta handtagen ett par gånger för att få det rätt och fastsättningen av handtagen krånglar till det. Det är små bultar och de är för långa och river mig på låret! Funderade på att vända bulten men då river jag mig på armen tror jag.

Arbetsställningen blir OK men bladet är alltså tungt och klumpigt.

Dessutom höll det skärpan väldigt bra. Jag slog en bra stund och även en del grova stänglar. Men skärpan höll.

Nu blir jag lite sugen på Fiskars också. Min hemma är en jättebillig lie från Bauhaus som är från Schweiz och är hopfällbar där bladet sitter med en skruvmickel, som alltid går upp. Den är usel att hugga med, extremt slö eller ngt, kanske borde testa att skärpa den. Var på landet nu precis och testade vår gamla järnhandelslie som jag tyckt varit dålig i jämförelse med den ännu äldre i trä, men den är helt awesome jämfört med min billiga, och har kortare lieblad.

Älskar att röja med lie, alla småträd och buskar far åt alla håll och kanter :), utom med min hemma då. Den tar inte ens gräs.

Min hemma är en jättebillig lie från Bauhaus som är från Schweiz och är hopfällbar där bladet sitter med en skruvmickel, som alltid går upp. Den är usel att hugga med, extremt slö eller ngt, kanske borde testa att skärpa den.
När jag slår har jag ett bryne i fickan eller alldeles invid. Slipar stup i ett, en lie ska vara rakbladsvass - då är det skitkul att slå (om lien i övrigt är ok då)

Testar ikväll, tror jag har ett mördarsnigelhaven utanför trädgården där jag har högt gräs och ängsblommor (jättefint tycker jag, grannarna kör sina med gräsklippare, men jag gillar inte effekten, tror de tror att jag är lat mest) tror det måste ned av ren självbevarelsedrift.

Alltså nu blev jag supersugen på att testa. Inbillar mig att på vissa delar av hagarna hade jag kunnat ta med en lie.
Vad går gränsen för vad man kan slå?

Några tips inför första inköpet av en lie?

Nu ska jag ta och läsa länkarna som postats i tråden.

Alltså nu blev jag supersugen på att testa. Inbillar mig att på vissa delar av hagarna hade jag kunnat ta med en lie.
Vad går gränsen för vad man kan slå?

Några tips inför första inköpet av en lie?

Nu ska jag ta och läsa länkarna som postats i tråden.

En riktigt vass lie tar pytteklent sly. Å allt därunder. Men det ska vara torrt när man slår för annars är det hopplöst.

En riktigt vass lie tar pytteklent sly. Å allt därunder. Men det ska vara torrt när man slår för annars är det hopplöst.
Attans, har små buskar med en diameter om 2 cm jag hade velat ta. Men då får jag fortsätta med yxan.
Hade velat velat slå ratorna i hagen och mocka ur ordentligt. Det borde väl funka?

Attans, har små buskar med en diameter om 2 cm jag hade velat ta. Men då får jag fortsätta med yxan.
Hade velat velat slå ratorna i hagen och mocka ur ordentligt. Det borde väl funka?
Finns kortare och kraftigare lieblad som är speciellt för att röja med och de tar klenare sly (lite beroende på trädslag), fiskars har några modeller - sök på röjlie. Finns alltifrån riktigt kraftiga till de som är mellanting mellan valig och röjlie.

Kan lägga till att en röjlie förstås är sämre att slå gräs med, så det kan vara bra att ha två lieblad.
Tack för svar!
Där jag tänker slå är det rator, så börjar nog med ett blad och kompletterar med ett till. (Men är bra att veta!)
Funderar faktiskt på Fiskars orven då jag är så pass kort att jag tror att längdmässigt kan funka bra. Sedan är det de med vikten, tycker överlag att Fiskars har en del tunga redskap och är förvånansvärt oergonomiska ibland.

Nej!
Det ska inte vara torrt. Det ska vara fuktigt för att man ska kunna slå snyggt. Fuktigt gräs har lite friktion och är lätt att slå men torrt gräs bara glider på eggen.

Försöker man slå en gräsmatta som vuxit upptill 15 cm och det är torrt blir det hur fult som helst. Morgondagg däremot gör det lätt. Det blir snyggare än med gräsklippare! :)

Nej!
Det ska inte vara torrt. Det ska vara fuktigt för att man ska kunna slå snyggt. Fuktigt gräs har lite friktion och är lätt att slå men torrt gräs bara glider på eggen.

Försöker man slå en gräsmatta som vuxit upptill 15 cm och det är torrt blir det hur fult som helst. Morgondagg däremot gör det lätt. Det blir snyggare än med gräsklippare! :)
Håller med om att det är mycket lättare när det är fuktigt, torrt gräs så glider bara lien över.

En sån rolig tråd, har précis läst igenom den, tack @Pilot för tipset.

Jag har haft lite huvudbry angående liar och dess användning nu I sommar, har läst en del på alternativ men vad roligt att det finns bukare som också använder lie :)

Jag har använt lien en del, fått ihop några hässjor med hö av ängsgräs/gammal vall som jag tänkte ha som foder till hästarna I vinter. Det kommer inte räcka så jag köper hösilage också. Och anledningen att det inte räcker är att det är så himla svårt att slå av gräset, mitt gräs ger min sann inte med sig av en smekande lie, misstänker att jag gör helt fel.

Började med farfars gamla lie, stålorv men bra tycker jag, ganska kort. Långt smalt blad. Efter någon vecka körde jag lien I jorden och lien bröts. Köpte då den billiga på Jula för 269 kr och den höll I 10 dagar sen gjorde jag samma pinsamma grej med den, bröt av bladet. In på Jula och för tillgodokvittot köpte jag istället Fiskarsbladet som kostade 299. Använder det gamla stålorvet som jag tycker är ok. Bättre än Julas billiga I alla fall. Handtagen är fasta men de känns rätt för mig.

Det här bladet (de hade bara en modell) är kraftigare och kortare än det gamla liebladet men jag såg en instruktionsvideo på nätet där man förklarade att de här långa smala egentligen är att slå spannmål med, och de lite kortare är till gräs?

Jag har böjt till själva bladet så att jordläggningen är rätt för mig, tror jag I alla fall, men ändå är det skitsvårt att verkligen få av gräset, jag får nog av hälften, resten lägger sig bara ner och sen när man ska räfsa så är det lite jobbigt eftersom inte alla stråna är av. Känner att jag hade behövt gå en kurs I det här.

Jag har böjt till själva bladet så att jordläggningen är rätt för mig, tror jag I alla fall, men ändå är det skitsvårt att verkligen få av gräset, jag får nog av hälften, resten lägger sig bara ner och sen när man ska räfsa så är det lite jobbigt eftersom inte alla stråna är av. Känner att jag hade behövt gå en kurs I det här.
För det första ska du inte hugga eller "slå". Du sveper lien längs med marken i en lång båge.
Stå bredbent. Lägg änden av skaftet - där bladet är fäst - mot marken med bladet lite uppvinklat. Svep ett långt drag åt sidan. För tillbaka lien i samma båge du slog tillbaka till utgångspunkten. Du lägger samtidigt eventuellt felriktade grässtrån åt rätt håll.
Svep igen i ett lugnt drag.

Ta inte för mycket gräs åt gången. Max 10 cm nytt gräs jämfört med det du nyss slog. Dvs att den båge du slog av utökas med en liten smal sträng.

Långa lugna tag. Noga med att skaftet når marken men att spetsen på bladet är riktad lite uppåt (så drar du inte i spetsen i marken)

Du ska inte ta i för kung och fosterland i varje drag. Bara svepa lien längs med marken och följa den förra strängen. Samma kraft åt bägge hållen.

Lägger till...

Lien måste vara vass! En bra bryne och lite vatten är perfekt att ha med hela tiden.
Slår man när det är daggigt räcker daggen för att få fukt till brynet.

En lite ska vara så vass det bara går. Som ett rakblad.

Edit: tvåa på bollen ser jag

Tack @tanten jag ska prova igen :) Behöver verkligen tips om hur man använder det här redskapet.

Vad är det för bryne du har med dig ? vad ska man ha? jag har en jättegammal pinne som är I något slags metall, den är ca 30 cm lång, rund och ganska smal, jämn, inga räfflor. Enligt pappa så använde min morfar den till att slipa någon slaktarkniv med. Vet inte ens om den är till lie men den använder jag i alla fall.

Jag gör mitt bästa för att slipa lien men vet inte riktigt om jag gör rätt. Har sett en del instruktionsfilmer på nätet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka