Lider min häst?!?

Falkenrally

Trådstartare
i stallet där jag har min häst.
så tycker dom att hon får för mycket mat.
hon får ½ liter lucern morgon och kväll och ½ liter High energy morgon och kväll.
ute delar dom (min + 2 till) en överfull skottkärra med hösilage sen får dom 1-2 balar hö på eftermiddagen.
min får sen 11-12 kg hösilage till natten vilket hon äter upp.

så lider min häst av fodret jag ger henne?
hon lämnar inget efter sig.
hon är 4½ år, är avställd pga (2-3 veckor) skola och jobb men ska sättas igång nu när min syster tar henne på foder. då blir hon riden 5-7 dagar i veckan. med varierad träning.

tacksam för svar.

H julia

Sv: Lider min häst?!?

Är hon överviktig är det för mycket! Annars inte. Behöver hon verkligen kraftfodret nu när hon vilar, hon verkar ju få bra med grovfoder.

hon har normal hull. hon kommer att fara till min syster på måndag kväll eller tisdag. och då sätts hon igång igen.
hon är små stressad men det är pga att hon stått. men de kommer som sagt att ändras nu när hon ska gå 5-7 dagar i veckan.

men hjälp vad trött man blir på folk. Jag tycker inte man ska lägga sig i hur andra sköter sina hästar sålänge de inte far illa eller mår dåligt.
Varför tycker de att det är för mycket?
Jag tycker inte det låter som speciellt mkt foder...
Är hästen normalviktig är det ju uppenbarligen inte för mycket för den.

Det är klart det inte är för mycket om hästen inte blir superduperfet av det (Fast viss viktökning får man ju räkna med om hästen är avställd).

Om hätsen är i normalhull så är det ju bättre att ge för mkt än för lite grovfoder, är förvånad över att folk inte har förstått det än.

Folk i mitt stall har också en förmåga att klaga på att man ger för mkt foder (Bara för att de ger tio kg ensilage om dagen :grin: )

menar du..nå ja nu ska dom sluta klaga iaf.
bara för att jag själv mår psykiskt dåligt och fysiskt så lider min häst av att få den maten hon får.. men jaahaa okey hmm eller så inte

Julia, jag tycker inte du ska bry dig va de säger. Om hon äter upp, ser bra ut i hullet o mår bra förövrigt förstår jag inte va dom har problem med. Fortsätt ge henne de du känner att du vill.

Emson får nog större mängder än sådär. Håller på går över till hösilage efter sommaren nu och han kommer äta nånstans runt 25 - 30kg om dagen när invänjningen är klar...

/Rebecka

va kan en överfull skottkärra med hösilage ta o väga? 10 - 20kg?
o då delar dom på d och dom är 3 st som delar
sen 1-2 balar hö (väger 8-10 kg) som dom delar på och sen 12 kg som min får själv till natten

När jag hade min vbl travare hemma fick han ca 30kg hösilage om dagen o det mådde han bra på. Han har varit ute på foder i 2 år o såldes idag, så min är han ju inte lägre. Men han får massa go mat hos dom nya ägarna oxå (fd fodervärden)

nu vet jag inte vad det är för häst du har men ja det låter som väldigt mycket grovfoder. Hur mycket blir det ungefär per dag i kg?

Men varför klagar dina stallkompisar? Bara på mängden eller på någon följd av fodringen? Är hon stressad och svår att hantera pga överutfodring och för högt energiintag?
Låter konstigt att klaga på att någon ger en häst för mycket mat om den håller sig i normalhull och fungerar precis som vanligt, men det finns ju å andra sidan folk till allt. :crazy:

i stallet där jag har min häst.
så tycker dom att hon får för mycket mat.
hon får ½ liter lucern morgon och kväll och ½ liter High energy morgon och kväll.
ute delar dom (min + 2 till) en överfull skottkärra med hösilage sen får dom 1-2 balar hö på eftermiddagen.
min får sen 11-12 kg hösilage till natten vilket hon äter upp.

så lider min häst av fodret jag ger henne?
hon lämnar inget efter sig.
hon är 4½ år, är avställd pga (2-3 veckor) skola och jobb men ska sättas igång nu när min syster tar henne på foder. då blir hon riden 5-7 dagar i veckan. med varierad träning.

tacksam för svar.

H julia

Vilken ts-halt har du på hösilaget? 11-12 kg till natten kanske låter mycket men låt oss säga att ts-halten ligger på 50 % ca. Dvs hälften är vatten. Då blir det ju bara ca 5.5 - 6 kg som verkligen ÄR foder.

Som en jämförelse kan jag berätta att min häst brukar få ca 7-8 kg på kvällen i boxen.

Den där skottkärran med hösilage likaså - hur mycket (när vattnet är borträknat) är grovfoder?

Vad väger höbalarna? Hur mycket av det som serveras i hagen lyckas din pålle äta?

Det är många frågor som inte kan besvaras förrän man vet lite mer t ex ts-halt, exakt hur mycket är egentligen "en överfull skottkärra" - (den som packar skottkärran måste vara otroligt skicklig om h*n lyckas packa den med lika mycket varje gång utan att väga) , vikten på höbalarna etc etc.

Själv brukar jag bli lite små-mobbad för att jag alltid väger mitt foder men jag gör det för att vara säker på att han får tillräckligt.

Du har en unghäst som växer och som någon sa - är den inte fet så är det Ok. Tänk på sommaren vad en beteshäst trycker i sig per dygn! :)

Jag tycker du ska strunta i vad de tycker -säg som jag brukar säga: Javisst är det mycket men jag är ingen snåljåp ..... hur lite får era förresten? ;)

va kan en överfull skottkärra med hösilage ta o väga? 10 - 20kg?
o då delar dom på d och dom är 3 st som delar
sen 1-2 balar hö (väger 8-10 kg) som dom delar på och sen 12 kg som min får själv till natten

Det beror väl på hur tungt ditt foder är och hur stor skottkärran är :D
Du kan ju alltid testa att väga (Väg i säckar och släng i) en gång så har du ju ett hum om det iaf.
Skulle vi fylla en av våra stora skottkärror med vårat ensilage så skulle det nog gå upp till hundra kg :angel:
Med ridskolans hö(en)silage blir det nog under eller runt 20 kg.

uÄr hästen inte överviktig vilket den inte ska vara så anser jag inte att man kan ge för mycket grovfoder.
Där emot tycker jag att den rids för många dar i veckan för sin ålder men det har inte med fodret att göra :p

Är hästen inte överviktigt är det väl jättebra att den får så mycket grofoder den orkar äta upp, är den dessutom av den stressigare sorten är det ju bättre att den har att göra med govfodret.
Det är kanske så att den inte ens ehöver kraftfodret!, men för att veta de måste du ta redan på hur mycket grovfoder hon faktiskt får.

Grovfoder kan man ju i princip inte ge för mycket av? Hade gärna haft min på fri tillgång om han inte hade blivit så fet av det :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 637
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka