licenser??

D

dr.pepper

jag är ny inomtravsporten och undrar vad det krävs för att bli lärling. kan man vara det både hos proffs och amatör? vad är det för fördelar nackdelar? jag menar man kan ju ta egen körlicens eller vara lärling vad rekomenderas berätta gärna för och nackdelar för bägge. vad kostar dom olika licenserna?

tacksamförsvar

Sv: licenser??

För att var lärling måste man vara anställd hos en A-(proffs) eller B-(amatör)tränare, ha hästar som huvudsaklig sysselsättning och dessutom ha egen körlicens. Är du helt ny i travsporten rekomenderar jag att du kör häst ofta under ganska lång tid (flera år) innan du funderar på att ta körlicens. Vid körlicensutbildningen är det förkunskapskrav på att ha mycket god vana vid att köra snabbjobb.

du måste alltså först ta körlicens för att kunna bli lärling? men vad är det då fär ide att vara lärling? vill gärna bara veta skillnaderna.. att man är anställd hos a b tränare förstår jag men ??

Lärlingslicens; Du är anställd hos någon tränare och får köra dennes hästar i lopp, lite beroende på hur mycket lopp du har kört. Vanliga "skitlopp" på små banor får alla köra men sen måste man har kört ett visst antal lopp för att få köra på storbanor och rikstävlingar. Det finns även två olika lärlingslicenser (tror jag fortfarande) en som är till för nästan proffs och en för "vanliga" dödliga. Du får även köra andras hästar om inte din chef har med några hästar i samma lopp.

För att ha en egen körlicens måste du ha en egen häst som du har tränar själv och alltså har en tränar licens oxå. Du får då köra den i lopp och andras hästar (tror jag åter igen, det var för länge sedan jag pluggade reglemente) och beornde på antal lopp du har kört får du köra på olika banor.
Men det enklaste om man vill bli duktig är att ta anställning hos en tränare som hästskötare och arbeta sig upp där ifrån.

vad är normalt att man får i lön som hästskötare?

Ja du... Det är väldigt beroende på var du är och vilka förmåner du har... Och hur mycket du kan, men den är inte särskilt hög. Hos de större travtränarna går man ofta efter fackets rekomendationer. Jag är inte så inläst på vad de ligger på numera. Men ofta när man jobbar så har man kanske sin egen häst installad, eller bostad osv.

Allt i Snurrfians svar om licenser stämmer inte riktigt men jag håller med om att det är bäst att börja som hästskötare, sedan när man har tillräcklig körvana kan man bli lärling. Lärling i travsammanhang betyder just att man har körlicens och jobbar med hästar, inte samma sak som lärling i allmän mening. Jag tänkte inte så i mina tidigare svar. Man blir lätt lite hemmablind.

För att ha lärlingslicens måste man vara anställd hos en tränare och ha hästar som huvudsaklig sysselsättning. Licensen är ens egen och gör att man får köra lopp. Vilken häst man kör spelar ingen roll, däremot kan det spela roll hur många lopp man kört och hur många man vunnit för om man är behörig eller ej. Det finns två olika lärlingslicenser. E, som är vanlig lärlingslicens och C som är förstelärling. Skillnaden består i att E-licensinnehavaren får avstängning vid bestraffning, C-licensinnehavaren får böter och eventuellt avstängning vid grövre förseelser. Numer får lärlingar köra mot sin arbetsgivare med häst tränad av annan för att ge lärlingar fler chanser att köra lopp.

Man kan ju även ha amatörkörlicens (D). Denna gör att man får köra lopp. Vilka lopp man får köra bestäms av hur många lopp man kört och hur många man har vunnit. I viss mån även vem som äger hästen (nära anhörig eller inte). Priserna per år för de olika licenserna är enligt nedan:

A-licens 2.000:-
B-licens 800:-
C-licens 100:-
D-licens 700:-
E-licens 100:-/+ moms.

så om jag förstår dej rätt undrar ju abra i största allmänhet om jag är hästskötare hos en tränare kan jag få ta lärlingslicens behöver jag ha tagit egen körlicens före? måste jag avra vitt anställd eller kan jag bara vara hästskötare som inte får något betalt utan bara praktiserar eller hjälper till gratis? måste tränare n stå för kostnaden eller står man själv för det?

Jobbar du hos en tränare och tar körlicens kan du inte få annat än lärlingslicens. Lärlinglicensen ÄR körlicens, någon annan sorts lärlingslicens finns inte. Jobbar du inte med travhästar kan du bara ha amatörkörlicens.

Körlicensutbildningen är samma oavsett vilken sorts körlicens du väljer att söka.

För att kunna ha lärlingslicens måste du vara vitt anställd, alltså vara med på avlöningslistan.

okej tack då vet jag. :) det är ju lite svårt att veta allt sånt här, vi får se i framtiden om det blir något :) min pappa har haft flera framgångsrika travare genom åren och jag är itresserad av att gå i hans fotspår men jag ahr mest sysslat med ridhästar.. tack än en gång :)

PiperGarden skrev:
Jag får ut ca 10 000:- i månaden efter skatt. inte särskilt mycket, men man överlever. :p

SHIT POMMES FRITES!jag fick nästan betala för att slita ihjäl mej! :mad: och där jag jobbar nu som INTE är som hästskötare 6 dagar i veckan får jag menllan 7-8.000 :mad: :mad: JAG MÅSTE FLYTTA haha var bor du? och vem jobbar du för? heheh
:angel:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym