Sv: licenser??
Allt i Snurrfians svar om licenser stämmer inte riktigt men jag håller med om att det är bäst att börja som hästskötare, sedan när man har tillräcklig körvana kan man bli lärling. Lärling i travsammanhang betyder just att man har körlicens och jobbar med hästar, inte samma sak som lärling i allmän mening. Jag tänkte inte så i mina tidigare svar. Man blir lätt lite hemmablind.
För att ha lärlingslicens måste man vara anställd hos en tränare och ha hästar som huvudsaklig sysselsättning. Licensen är ens egen och gör att man får köra lopp. Vilken häst man kör spelar ingen roll, däremot kan det spela roll hur många lopp man kört och hur många man vunnit för om man är behörig eller ej. Det finns två olika lärlingslicenser. E, som är vanlig lärlingslicens och C som är förstelärling. Skillnaden består i att E-licensinnehavaren får avstängning vid bestraffning, C-licensinnehavaren får böter och eventuellt avstängning vid grövre förseelser. Numer får lärlingar köra mot sin arbetsgivare med häst tränad av annan för att ge lärlingar fler chanser att köra lopp.
Man kan ju även ha amatörkörlicens (D). Denna gör att man får köra lopp. Vilka lopp man får köra bestäms av hur många lopp man kört och hur många man har vunnit. I viss mån även vem som äger hästen (nära anhörig eller inte). Priserna per år för de olika licenserna är enligt nedan:
A-licens 2.000:-
B-licens 800:-
C-licens 100:-
D-licens 700:-
E-licens 100:-/+ moms.