U

urfokus

Någon som har erfarenhet av denna typ av bettlöst?

Min häst är inte alls glad för bett och har aldrig varit, det enda som funkar någorlunda är rakt tränsbett, annars har jag mest ridit med hackamore, då ponnyhacket. Även ridit en del i repgrimma men då inget seriöst eftersom jag själv har lite svårt för detta, utan mest när man skrittat ut eller så.

Söker ett annat alternativ då jag inte tycker att hacket funkar hela tiden längre eftersom han ibland bara lägger hela sitt huvud i det och blir jättetung att rida.
Det sitter rätt på honom och jag har testat att sänka och lyfta det ett hål då&då för att de inte ska sitta på samma ställe hela tiden.

Jag är inte intresserad av sidepull eller sådant träns som har remmar i kors under huvudet.

Har testat vanligt hack någon enskild gång (ett med långa skänklar alltså) men det va jag inte alls bekväm med, tror visserligen inte att de satt riktigt som de skulle heller men jag blir lite osäker när skänklarna är så långa, är rädd att effekten ska bli alldeles för skarp på min häst.

Men tillbaka till min fråga då, någon som har erfarenhet av lg bridle? Allt jag läst om den verkar väldigt bra och jag skulle verkligen vilja prova den, men verkar inte vara många som har den så i sådana fall skulle jag behöva köpa den och om den inte är så bra som den verkar känns det som bortkastade pengar :)

Kanske har ni något annat jättebra bettlöst alternativ?

Sv: Lg Bridle

Jag har ett hemgjort sidepull i samma modell som LG.
Fungerar bra, åtminstone på min häst som är van vid bettlöst.

Jag är förlovad med en verktygsmakare :D Han pysslade ihop ett par såna ringar till mig på jobbet av restmetall. Blev super!

Livar upp tråden. Måste fråga dig ,som hade gjort ett eget LG bridle hur du gjorde? Kan du lägga upp bild:D? Och vet du eller någon annan hur Stor själva ringen är? Tacksam för svar:)

Jag är som sagt förlovad med en verktygsmakare, så han tillverkade ringarna på jobbet. Vet faktiskt inte hur han gjorde, men snyggt blev det! Ser ut precis som originalet. Sen tog jag två vanliga lädercurbs.

Jahaa okeej. Svetsade han ihop det eller? Har du någon bild på det:)?
Jag är som sagt förlovad med en verktygsmakare, så han tillverkade ringarna på jobbet. Vet faktiskt inte hur han gjorde, men snyggt blev det! Ser ut precis som originalet. Sen tog jag två vanliga lädercurbs.

Nä, svarvade på något sätt. Tänkte svetsa först, men det gjorde han inte. Kan ta lite bilder ikväll.

Är också intresserad utav bilder!!
Hittat info om LG och tror det kan passa mig och mina hästar väldigt bra!

KL

Har själv just köpt LG Bridle, har bara från marken tränat med mitt sto hittills och det verkar fungera bra, hon verkar vara ok med det (det första hon märkte med det var att hon kan äta utan att gräset fastnar i bettet...:grin:) ska imorgon första gången och pröva det från hästryggen...:laugh: Man kan ''ställa in'' det på tre olika sätt, den lite strängare varianten och tydligen enligt broschyren normala sättet är så att hjulen fungerar lite som en hävstång, då man tar i tygeln, snurrar hjulet lite bort från ryttaren liksom och kedjan under hästens haka spänns (man kan byta ut kedjan mot en läderrem om man vill, ingår dock inte i köpet). Sedan kan man ha det som ett sidepullträns, då har kedjan ingen inverkan, utan endast nosremmen trycker på nosryggen vid förhållning. Så har jag det nu, får se om det fungerar...:p Det tredje sättet var om nosgrimman ville falla ner hela tiden så kunde man sätta ringarna på nåt sätt. I alla varianter fungerar svängandet så att ringarna på sidorna om hästens huvud trycker på samma sätt och samma ställen som en repgrimma. Googla så hittar ni bra bilder! ;)

Kan ju lägga in bilder på Lg-inspirerade som min snälle sambo gjort till mej

DSC_0085.jpg

Som ni ser ser det ut som originalet. Gjort i ett stycke (alltså inte svetsat) och sitter ihop med curbstraps.

Men så smart att svarva istället för att svetsa!! Ska genast höra med min kära man om han kan gör ett till mig:) Tusen tack för tipset!!!

Mvh anaby:)

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V