Levande föda till ormar och reptiler?!

Seabaz

Trådstartare
Nyheterna nu hörde jag nyss att det är numera förbjudet att ge levande föda till sina ormar.
Tex möss, dom dör på ett plågsamt sätt, därför har det nu förbjudits...

Vad säger ni ormägare? Ger ni levande föda? Varför/Varför inte?

Vad tycker ni om denna nya (?) lag och där reportaget avslutades med "det går att lära dessa djur att äta redan död mat i fångenskap".

Sv: Levande föda till ormar och reptiler?!

Vad blir nästa steg?
Lag mot all jakt för våra rovdjur? Deras bytesdjur plågas väl.

Tror lagen tillkommit för att "skydda" alla blödiga människor.

Nä, fram för lag mot bromsar, blinningar, myggor, knott m fl. Deras "bytesförtärande" är verkligen en plåga! :)

LIA

Jag ser inga problem med det. Jag har matat med möss som visat sig vara aggressiva som fan, och det har slutat med att jag har fått plockat ut musen och ha ihjäl den för att ormen och musen blivit så stressade. I natuuuuuuuuren så är varken ormen eller musen i ett inglasat litet terrarium.
Jag kan inte se varför man nödvändigtvis ska ha levande föda, det spelar väl fasiken ingen roll.

Senast ändrad:

vissa reptiler behöver "jakten" för att gå igång och äta.
De vill helt enkelt ha maten färsk.

Jag är ju lite nyfiken på vilka djur som i så fall inte kommer få ges levande. Hur blir det med insekter som syrsor, gräshoppor och liknande?

Har gett både levande och dött (möss) och helt ärligt tror jag att kor, hästar och grisar hinner bli mer uppstressade och "plågade" i slakttransporter än vad en foderdjuret till ormen hinner bli. Det går fort (och är ju trots allt fullt naturligt).
Privatpersoner med t.ex. stora ormar som får stora byten ger, enligt min uppfattning, nästan enbart dött eftersom stora foderdjur ofta utgör stor skaderisk på ormen.

Risken med en lagstiftning om att förbjuda utfodring med levande föda tror jag är att foderdjuren börja avlivas på mindre humana vis, som kanske är mer stressande och plågsamma än om reptilen dödar på egen hand.

*Kl*

Hur är det med giftormar? Är det inte så att giftet en del arter sprutar in i bytet hjälper till att bryta ned detta?
Hur blir det då med redan dött byte? Sprutar ormen ändå in gift i det eller blir matsmältningen försämrad?

Vad gäller för ovanstående vår svenska huggorm?

LIA

vissa reptiler behöver "jakten" för att gå igång och äta.
De vill helt enkelt ha maten färsk.

Tja, min ville inte ta dött i början, men när jag dinglade med musen från en korvtång så var det inga problem.

Tror lagen tillkommit för att "skydda" alla blödiga människor.

Det är dels ingen ny lag, och dels tror jag inte det handlar om blödiga människor utan snarare om det ansvar vi människor har för de djur vi väljer att hålla i fångenskap. De ska skyddas från lidande.

Man kan inte jämföra domesticerade djur med vilda.

Okej ingen ny lag, jag lyssnade kanske inte med hela örat, men hursom, något åt det hållet... djuraffärer som säljer möss som föda till djur skulle inte få göra det längre osv...

Det hindrar ju ingen från att ha en egen liten musodling i smyg om man säger så....

Jag har inga ormar själv men reagerade på det Reykur skrev... Är ormar och reptiler domesticerade?

Är det skillnad på boaorm och boaorm? Är dom så smarta att dom kan "vänja" sig...

Hoppas ni förstår hur jag tänker, gröngöling som jag är... Men jag tycker det var en intressant fråga..

Fungerar i de flesta fall, men inte alltid. finns ju alltid undantag från regler du vet:D

Jag har inga ormar själv men reagerade på det Reykur skrev... Är ormar och reptiler domesticerade?

Är det skillnad på boaorm och boaorm? Är dom så smarta att dom kan "vänja" sig...

Tja, det måste vara någon skillnad med tanke på att många av de viltfångade reptiler som kommer ut på marknaden sällan anpassar sig till livet i terrarie och har en märkbart förkortad livslängd.

En orm kan vänja sig vid hantering precis som våra andra husdjur, men jag tvivlar på att de blir annat än handtama. De tyr sig till värme och mat, inte människan som någons sorts flockmedlem (det är i alla fall vad jag tror).

Vad jag har förstått så ger seriösa ormägare inte levandeföda till sina djur ändå. Bytesdjuren kan skada ormen ordentligt, råttor är till exempel inte att leka med.

Det är djurplågeri hursomhelst. Bara för att det går till så i naturen betyder inte det att det är något som vi ska utsätta djur vi har ansvar för. Kan man inte undkomma att ha levandeföda på menyn bör man inte ha reptilen i fångenskap från början.

Tja, det måste vara någon skillnad med tanke på att många av de viltfångade reptiler som kommer ut på marknaden sällan anpassar sig till livet i terrarie och har en märkbart förkortad livslängd.

En orm kan vänja sig vid hantering precis som våra andra husdjur, men jag tvivlar på att de blir annat än handtama. De tyr sig till värme och mat, inte människan som någons sorts flockmedlem (det är i alla fall vad jag tror).

Nu var det ett tag sedan, men jag läste en studie där de hade visat att ormar känner igen sina ägare :)

Här finns ett bra dokument om det hela, som jag dock bara skummat igenom själv...
http://hem.bredband.net/jonaborl1/31-6812-10.pdf

Ormar (och andra reptiler) inte är domesticerade djur utan det är en ren hobby, ska man ha den hobbyn ska det inte gå ut över välfärden för något annat djur.

Och visst kan man göra det ändå hemma, men det är inte lagligt att göra. Men folk gör ju allt möjligt olagligt hela tiden. Det är upp till ens egna samvete och moral om man vill följa våra lagar eller inte.

Ryggradslösa djur omfattas inte av djurskyddslagstiftningen.

Och det är även reglerat vem som får avliva och hur. Det är också något som tas upp i dokumentet jag länkade till nyss.

Fast det har inte med domesticering att göra, utan troligtvis bara att de som är födda i fångenskap inte vet något annat.

Nu är det späckhuggare och delfiner jag är bäst på, så jag drar en parallell till dem. När de fångas från de vilda är dödligheten så hög under främst de första 60 dagarna, men även hela första året, att vissa forskare menar att den perioden inte ska räknas med när man räknar på hur gamla dessa djur blir i fångenskap. De behöver oftast tvångsmatas i början eftersom de (precis som många ormar säkert) inte förstår att död kall fisk är mat. Men efter en periods tvångsmatning brukar det lösa sig.

De som är födda i fångenskap är det helt annorlunda med, de vet att död kall fisk är föda osv. Men de är inte domesticerade för det, utan det är en betydligt mer komplicerad process som tar många många generationer.

Lagen fanns då i alla fall när jag började på gymnasiet 2004 så ny är den inte.

Tillägg: Och finns både för att skydda bytesdjuret från stress, skydda ormen från mus(eller liknande)bett och skydda ormen från att hugga sig själv när den ska ta musen.

Är rätt säker på att giftormar sprutar in giftet i alla fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 381
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 312
Senast: LindgrenV
·
Övr. Katt Ja, jag behöver avreagera mig lite. Hästar ges den bästa foderstaten och hålls efter och man kallar på veterinär på en gång om de blir...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 029
Senast: Heulwen
·
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama