Jag blir så förbannad!

Sv: Jag blir så förbannad!

Fler borde lära sig att ta ansvar för sina djur, oavsett om det handlar om en sk. "bondkatt" man fått gratis av grannen eller en fin utställningskatt man köpt för dyra pengar. Är inte deras liv lika mycket värda? Många har det bra, men jag önskar att alla fick ha det så.

Heulwen: :bow: :bow: :bow:

Det finns fullt av duktiga stallkatter som är utmärkta jägare, de är inte alls så sällsynta. I mitt stall har vi två kastrerade katter och inte en råtta har skymtats, faktum är att alla stall jag vistats i (6-7 st i längre perioder) har varit råttfria och de har haft katter. Har bara sett en liten mus på min ridskola en gång. De hade dock en 25-årig hankatt och en ganska lat hona.

Tintilar här på forumet missade när sin katt löpte, den fick ungar när den var runt 6 månader om jag minns rätt.
Du vet vilka grannkatterna är ja, men det kan vilken dag som helst ströva in en okastrerad katt.

håller me helt fattar inte hur man kan överge nå så fint som en katt ... Dom e ju helt underbara :love: tycker katthemmen e toppen men tycker oxå att de borde finnas nån förening som i stället för att försöka hitta nya ägare åt alla katter kanske skulle fara runt å avliva alla dessa hemlösa katter så dom slipper lida. Inte för att dom inte kan få ett bättre liv , missförstå mig inte. Utan mer för att minska ner kattbeståndet här i sverige å få dom katter som har de bra att stiga i värde . å se till så de bli billigt att kastrera så fler gör de ... martinique ( som själv ha fyra bortskämda :angel: kastrerade bondkatter:love: som e både id märkta å försäkrade å två är desutom hitte katter )

De är 8 mån och visar inga tecken på att löpa.
Enl de flesta jag talat med och även läst här så missar man inte en löpning. Jag är inte med de ute men de rör sig inte långt och jag vet vad mina grannar har för katter.

ang kattungarnas väl och ve känns det som en annan diskussion.

Katter KAN löpa utan att det märks. Det är inte alla honkatter som för oljud kring sig när de löper. Dessutom är de i 8 månaders ålder könsmogna, och bör kastreras.

Det finns tusentals katter som inte har något hem, och som aldrig får något. Därför är det onödigt att sätta kattungar till världen för att man inte själv har tagit sitt ansvar. Låt de hemmen som dina kattungar i så dall skulle få, gå till de som redan finns och verkligen behöver ett hem.

Är det inte skumt att ingen av de låter eller visar några tecken?

Ang ungar så anser jag det vara samma sak oavsett det är bond eller raskatter. Och nej, alla hade inte valt en katthemskatt.
Jag kan tex inte tänka mig att ta en vuxen, osocial katt som levt vilt i hela sitt liv.

Ang ungar så anser jag det vara samma sak oavsett det är bond eller raskatter. Och nej, alla hade inte valt en katthemskatt.
Jag kan tex inte tänka mig att ta en vuxen, osocial katt som levt vilt i hela sitt liv.

Ah, fördommar. :) Alla katter från katthem är inte asociala katter som levt vilda hela sina liv. Många av dem har faktiskt levt i helt vanliga svensson-hem ända tills matte/husse inte "kunde" ha kvar dem. Då hamnade de på katthemmet.

Skrev att alla dvs. en del, inte visar något tecken när de löper.. Och alla löper inte heller efter att de fött ungar..
Och ja, bonkatter och raskatter har samma värde, men bondkatterna idag har ett väldigt överlägset antal när men jämför antalet kattägare samt antalet katter. Därför bör man tänka sig för när man låter "hobby avel" pågå..

För övrigt är inte alla katthemskatter varken vilda eller gamla, utan det kan lika gärna vara kattungar som har fötts av hemlösa tama kattmammor, och som i sin tur har fått komma in i värmen tack vare folk som bryr sig. Det finns även tama ungkatter, vuxna katter, eller som du säger; vilda skyggisar som kanske är lite svårare att öppna sitt hem till. Men varför annars inte ta emot en äldre katt? Vad har det för betydelse? Kattungar varar inte för evigt, och visst är de söta, men även de växer upp..

Ha ha, det är kattstopp här hemma, åtminstone så länge vi inte bor större ;) Annars skulle jag nog ha en eller två med mig hem varje gång jag hälsar på på katthemmet. :p

=) Kattstopp här också.. samma här, hade jag inte haft förnuft så hade nog även jag blivit en tokig kattsamlare, som gör mer skada än nytta... =P

På alla kattsidor jag besökt har det stått "väldigt skygg, född vild" osv osv.

Dessutom har de flesta katthem regler som jag inte ställer upp på, såsom att katterna inte får gå ut.

Jag tycker det är jättebra att omplacerade katter får nya hem men vildkatter/kolonier anser jag snarare borde avlivas.

Dessutom har de flesta katthem regler som jag inte ställer upp på, såsom att katterna inte får gå ut.

Jag tycker det är jättebra att omplacerade katter får nya hem men vildkatter/kolonier anser jag snarare borde avlivas.

Varför borde vildkatter avlivas? I både norge och holland förespråkar de en metod som går ut på att staten tar ansvar för dessa vilda katter, och därför betalar kastrering m.m. för att undvika förökning. Att skjuta kattkolonier ger föga resultat, för en kattkoloni kan växa ut ifrån en katt. Denna katt är för det mesta även en utslängd tamkatt..

Dessutom... inte hälften av de katter som finns på katthemmen är vilda eller skygga.. OCH det är ABSOLUT inte alla som inte placerar en katt i ett hem där den får utevistelse, snarare är det så att man eftersträvar att rätt katt hamnar hos rätt människa, och rätt människa hos rätt katt.. Jag har flera katter som kommer från katthem, eller stödhem inom katthem, och de flesta har tillgång till utevistlese..
Att sitta och klaga på saker och ting som man inte är inläst på är bara rent dumt.. Och att du vänt dig till kanske ett eller två katthem, säkert i någn storstad, som bara placerar innekatter, är väl inte övriga katthems fel?

Jag har självklart bara läst på de i min stad och jag bor i en storstad.

Jag tror det är för stor stress för en förvildad katt att fångas in och tämjas.

Och hur kan en kattkoloni växa från EN katt? Jungfrufödsel?

Väldigt, väldigt lustigt.... Jag kollar på Stockholms katthems hemsida varje dag och det är ett fåtal katter som är på det sättet. Flera stycken är väldigt gosiga där.

I bildbeskrivningen till min nu avlidna huskatt står det:

Född VILD av VILD MAMMA, på en gård utanför xx...
Det tog oss en hel eftermiddag och kväll innan han var infångad.

Honom åkte jag sen runt i många år med på kattutställningar både i sverige och norge...
5085507.jpg

Han försökte ALDRIG ta sej ut från någon lägenhet jag bott i, trots i bland helt öppen dörr... han VISSTE hur det var där ute ;)

Eller tycker du att en av grannarna här i byn har bättre katthållning... deras kattungen har sen den hämtades vid 7 veckors ålder i somras blivit utslängd vid 5-tiden på morgonen och har fått varit ute utan mat och vatten eller skydd hela dagarna oavsett vädret tills efter 21... 7 dagar i veckan :eek:

vildkatter/kolonier anser jag snarare borde avlivas

:crazy: Det är bättre att avliva kolonierna än att bara låta dem vara och bli större och större, om det nu inte finns möjlighet att fånga in dem och skaffa hem åt dem, men att stödja uttalandet på det här argumentet förstår jag inte hur du kan göra:

Jag tror det är för stor stress för en förvildad katt att fångas in och tämjas.

Du tror utan erfarenhet och du tror dessutom helt fel. Visst finns det katter som inte kan "tämjas" men det gäller ju långt ifrån alla. De allra flesta jag känner till blir mycket tama och trevliga sällskapsdjur.

Och hur kan en kattkoloni växa från EN katt? Jungfrufödsel?
Om det vore så att det fanns EN okastrerad katt ute i Sverige så skulle det givetvis inte kunna bli några kolonier, men med de mängder av hemlösa katter som finns så förökar de sig givetvis. Det behövs inte mer än en hona för att skapa enorma kolonier.

Katter lever inte i par. En hona kan paras av en utomstående hane. Hennes ungar kanske stannar och blir parade/paras av dom i kolonin eller utomstående på genomresa. Osv. Eller så är det flera hemlösa som sluter upp och bildar en koloni, blandat honor och hanar så ökar dom i antal väldigt fort.

Folk är hjärtlösa helt enkelt. Man borde göra likadant med alla dem som släpper ut katterna (läs struntar i dem), som de gör mot de stackars djuren.

Katter kan vara vilda/halvvilda och ändå må bra, men då är det ju viktigt att de har tygga platser att äta och sova på.
Vi har 4 (3?) st "vildkatter" i stallet, men de mår alldeles utmärkt. Den ena kommer fram av sig självt till nästan alla (Inte när det är mycket folk), och de andra går att klappa om man tar det försiktigt.

Där jag jobbar finns också endel halvvilda katter men de mår också bra. Den ena av dem går även att klappa, bara det att han slåss lite ibland.. :angel:

Men ja. Jag tycker verkligen detta borde uppmärksammas och att en stor del av dessa 'vildkatter' borde avlivas. Det kommer inte finnas hem till alla! Visst är det bra om så många som möjligt får ett nytt bra hem, men långt ifrån alla kommer kunna tas hand om. Tyvärr.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Freydis
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar