Jag blir så förbannad!

Sv: Jag blir så förbannad!

Katter kan vara vilda/halvvilda och ändå må bra, men då är det ju viktigt att de har tygga platser att äta och sova på.

Visst kan de det!
Men ett gäng okastrerade katter blir mångdubblade väldigt fort och därför kan man inte bara låta dem vara, även om de har det "bra".

På alla kattsidor jag besökt har det stått "väldigt skygg, född vild" osv osv.

Dessutom har de flesta katthem regler som jag inte ställer upp på, såsom att katterna inte får gå ut.

Men gud vad du överdriver. Åt alla håll, bara det passar ditt eget ställningstagande.

Det finns MÄNGDER av katter som beskrivs som keliga, sociala, trygga osv på katthemmens hemsidor. På dig låter det som om katthemmen VARNAR folk från att köpa deras katter. Hur tror du det skulle funka?:confused: Mitt intryck är snarare att de ibland förskönar sina beskrivningar, man kan ana en katt med problem i en gullig beskrivning.

Dessutom finns det mängder av katter utannonserade hos katthemmen där det står "vill ha möjlighet att gå ut". Alla måste inte alls vara inne.

:bow:
Heder åt människor som dej :love:

Från en som har alla 6 katter kastrerade och i sängen.
en av mina hittade jag frusen i ett dike för 2 år sedan, ett litet ynk var hon. (avföringen bestod av skalbaggsrester, det va va hon lyckats "fånga")

Vet du, jag tycker det samma om er.

Det är bara ert sätt som är det rätta, allt annat är grymt.
Alla ska köpa en katthemskatt men inte ni, för ni ska ha fiiina raskatter.

Era katter är minsann toppnöjda trots att de bor i en liten etta.
Övervikt kallas "rastypiskt" och "maffigt".

Och ja, jag tycker katthem är USLA på att marknadsföra sina katter.

1, vatten finns överallt i naturen
2, hur vet du att den inte får mat? dessutom kanske den jagar
3, finns massor av skydd i naturen men visst, burar är det säkert ont om.

Senast jag kollade hade mandalaki inga raskatter.

Jag för min del har aldrig sagt att alla borde skaffa katthemskatter, däremot är det en vanlig och felaktig uppfattning att katthemskatter är rädda, aggressiva och/eller asociala vilket är helt fel. Det finns tom. katthem som VÄGRAR befatta sig med förvildade katter utan som bara tar hand om välfungerande katter som av något skäl behöver nytt hem.

På alla kattsidor jag besökt har det stått "väldigt skygg, född vild" osv osv.

Dessutom har de flesta katthem regler som jag inte ställer upp på, såsom att katterna inte får gå ut.

Jag tittade in på vårat katthems hemsida nu och av det tiotal katter som fanns med där var det inte en enda som var "väldigt skygg" eller "född vild". Allt som fanns var en som inte hade vant sig till ett liv inomhus.

Enda regeln vårt katthem har är att du ska skicka ett informationskort till kattregistret.

jag skulle aldrig säga åt någon annan att de måste skaffa antingen raskatter eller katthemskatter, ingen av min familjs bondkatter kommer från ett katthem. Däremot om man skall skaffa djur så måste man se till att de har de bra. Det betyder att de skall kunna få skydd från vädret, hålla koll så att de inte förökar sig hej vilt, få god omvårdnad och mat.

Jag har inget emot katter som får gå ut och in som de vill, bor man tryggt tycker jag det är det bästa sättet att hålla katt, men bor man inne i stan är det inte tryggt för katter att gå ut. Innan var jag emot innekatter helt, men nu när jag lever med två ser jag att de har det himla bra. Nä nu skall jag gå ut och gå i det fina vädret, med mina katter ;)

Vänligen! Säg inte ni till mig. Jag har bondkatter, omplaceringskatter via KKS. Har aldrig haft raskatt. Har aldrig bott med katt i en etta. Har bantat mina överviktiga katter.

Var det nåt mer?

*kl*
Situationen för sveriges katter MÅSTE ändras och det drastiskt. Jag förstår inte varför det fortfarande inte händer något? Jag blir faktiskt mest bara frustrerad. Så länge det ansas okej att katter ränner runt vind för våg, så länge det anses okej att de lever halvvilda och förökar sig hejvilt i kolonier med inavel och sjukdomar kommer kattens låga status i samhället kvarstå.
Jag blir så otroligt frustrerad och arg, att folk inte förstår vikten av detta!

Jag undrar i mitt stilla sinne vad som skulle hända med den människa som "producerade" en vild hästkoloni baserad på inavel utan någon som helst vård eller tillsyn..

Jag har ingen raskatt.
Vad är det som är uselt på Stockholms katthem i deras sätt att marknadsföra sina katter? De vill säkert ha synpunkter.

Visst kan de det!
Men ett gäng okastrerade katter blir mångdubblade väldigt fort och därför kan man inte bara låta dem vara, även om de har det "bra".

Ja, det är fruktansvärt dumt.
De 'vildkatter' jag syftar på är till största delen kastrerade, så att det inte ska komma ännu fler vilda katter.

Jag sa ni för att slippa skriva
1, du som har si katt sån mat
2, du som har så katt si mat

jag generaliserar er eftersom ni gör det mot mig.

jag tycker det är mycket "du får inte", känns inte som att någon riktigt duger för de.

Min syster och hennes sambo har tagit hand om en del övergivna katter, tyvärr så kan man ju inte ta hand om alla...
Dessutom så är det första man får göra är att ta dem till veterinären för att fixa diverse sjukdommar på de stackarn.
Tycker det är fruktansvärt att se alla dess ensamma utslängda katter.

Som kattägare tycker jag att det är ens ansvar att kastrera sina katter om man ska låta dem gå ute, om man nu inte vill kastrera dem av diverse anledingar så får man se till att ge honan p-piller. Så lipper Sverige svämma över av en massa stackars hemlösa katter.

Min hankatt och mammas hankatt blev kastrerade så fort de blev könsmogna.
Min 6 månaders kise (hona) ska med bli "fixad" innan hon släpps ut.

Det enda vattnet som finns är dom regnvattenpölar som bildas när det regnar...

Och den kan definitivt INTE jaga.... den lyckas inte ens fånga en skalbagge...
Mat ger min granne under oss då katten annars smiter han in genom vädringsfönstret in till hans katt och äter upp hans mat...

Skydd tar den genom att krypa ihop vid betongtrappan eller genom att ligga under någon parkerad bil...

Men jag anser fortfarande att det inte är godkänd djurhållning...

Mina katter är iaf mina bäbisar här i huset. å jag har både hästar å hundar till det. Men katterna är bäbisarna!! =)

Generaliserar "vi" dig på vilket sätt?

Katthemmet har f.ö aldrig skrivit på enda kattpresentation att "du får inte".
De skriver däremot ofta att vissa katter bör ha en kattkompis men de brukar inte ha mycket mer krav än det.
Det finns även katter där som inte gillar ett liv inomhus och som får komma till hem där de får gå ut.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Freydis
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar