Leva på halva lönen

kolblakkur

Trådstartare
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Om jag inte hade haft barn hade jag kunnat leva väldigt snålt och sätta undan mycket pengar. Jag har inga dyra vanor och en bra lön. Men jag kan inte göra det utan att det skulle gå ut över dem.

Läste frågan igen och fattar inte riktigt - så som frågan är ställd skulle den lika gärna kunna lyda "sparar ni mer än halva er lön"?
 
Vi sparar motsvarande drygt halva min lön sedan jag sålde mina hästar. Herregud vad med pengar det blir över när vi inte har hästar att betala för 😱. Jag hoppas på att köpa ponny till barnet i framtiden, men nu blir det några år utan hästar och då kommer vi kunna spara mycket under tiden.
 
Räknar du in pensionssparandet som går på bruttolönen i sparandet?
Kan absolut leva på halva lönen - tjänar bra och bor billigt - men det är för att hag i många år sparat hårt för en insats vilken jag förmodligen kommer spendera snart.
Så boendekostnader kommer gå upp signifikant då jag får lägenhetslån osv att betala, men i nuläget absolut görbart
 
Jag lever på minimilön och jobbar sju dagar i veckan, skulle tro att det slutar på 140% ungefär och jag sparar nästan ingenting... så att leva på hälften och spara mer känns inte realistiskt för min del.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Jag och min sambo har gemensam ekonomi och hade klarat oss på att spenderat halva inkomsten om vi bara betalde räkningar, hundarna, träning, mat osv, men hade varit ganska trist. Vårt sparmål ligger på 30% istället.
 
Skulle absolut fungera för min del, men är inte värd besväret då kronofogden går in och norpar pengarna på sparkonto efter några månader om beloppet blir för stort. Så i mitt fall är det bättre att använda pengarna och betala lite extra till KF varje månad utöver det KF redan drar från lönen. Kan ju i och för sig ta ut halva lönen på bankomaten och lägga i madrassen, men det blir ju alltid en massa frågor vart pengarna kommer ifrån om man dyker upp i tex en resebyrå och vill betala kontant för en resa.
 
Som ensam i hus och som inte klarar av att jobba mer än 75%, nej. Första "riktiga" lönen denna sommar gav 14k, mindre än vad csn var för mig för några månader sedan...
 
Det hade funkat, men då utan både häst och bil. Och utan bil skulle det vara svårt att ta sig till jobbet. Jobbar på landet med en busstidtabell med några turer per dag
 
Hade inte gått utan att ändra levnadsstandard. Just nu har vi två boenden och det ena skulle behöva säljas. Vilket det iof ska när det är färdigrenoverat. Övrigt så skulle vi behöva planera maten bättre och kanske men visst skulle det gå utan att vi svalt och behövde gå i trasiga kläder. Men vi lever inte speciellt flashigt idag utan bor rätt litet och har inga nya bilar osv utan det är mest djuren och huslånet som kostar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp