Leva i Vilda western.

Gordon

Trådstartare
När jag bodde i CA så bodde jag på ett ställe som heter Santa Ynez
Där var de mkt rancher, ett år hjälpte jag till i tre dar att driva hem 2000st nötdjur.
De var helt underbart roligt. de var ett gäng mer exakt 7st cowboys som kom ner från Montana och gjorde detta.Vi blev erbjudna att hjälpa till, första dagen var vi runt 20 pers som red iväg kl 5 på morgonen och vi red hela dagen och fick hem alla djuren.:love:
Jag tror jag skulle lätt kunna leva detta livet.
Vi satt i sadeln på samma häst i ca 16 tim. Givetvis stannade vi och käka osv och då fickhästarna vila. De är igentligen inte så jobbigt för hästarna då de mest handlar om skritt lite lätt trav ibland. Men de var ju ena jäkla berg som vi red upp och ner för.
De andra hjälpte bara till första dan men jag tyckte de var sååå super kul så jag hjälpte till in i det sista. och dom undrade om jag jobbat med sånt här förut. De var så roligt att höra att dom tyckte man var duktig.:angel:
Dom var riktigt trevliga män i sin bästa ålder:smirk:, jag var ju bara 25 så jag var ju ung och rask.:p
En dag vore de roligt att åka till Colorado el Idaho el likn och rida igen.
Men nått jag verkligen vill göra de är att åka på ridresa och rida igenom alla indianstammar.:love: den resan går på ca 35 000kr sen ingår inte mat och flygbiljett.:eek:
Vad har ni gjort och har ni några sånna drömmar?:)

Sv: Leva i Vilda western.

När jag bodde i CA så bodde jag på ett ställe som heter Santa Ynez
Där var de mkt rancher, ett år hjälpte jag till i tre dar att driva hem 2000st nötdjur.
Men nått jag verkligen vill göra de är att åka på ridresa och rida igenom alla indianstammar.:love: den resan går på ca 35 000kr sen ingår inte mat och flygbiljett.:eek:
Vad har ni gjort och har ni några sånna drömmar?:)

Det är precis en sådan här resa som jag och sambon skulle vilja göra! Att få uppleva ranchlivet på riktigt. Att dessutom ta del av indianernas fantastiska kultur vore underbart. Viserligen sätter ju ekonomin sina hinder men det hade väl gott att lösa med svångremmen MEN jag är så himla flygrädd (vi pratar panik!).:cry: Jag säger att han kan åka själv så att åtminstone en av oss får uppleva det men han tycker vi ska åka båda. Får se om jag får iväg honom ändå...men gud vad jag kommer att lääääääängta efter att fått vara med.:crazy:

Jag har vatt där, Montana o Wyoming, ridit o föst kossor så jag vet hur det livet är mer än väl. Nåt jag saknar här i Sverige ( o det som drar i mej nu att återvända) är dessa undarbara Rocky Mountain Oysters till frukostpannkakorna o stekta ägg.

Åh... vad härligt det låter!!! Det vill jag också! Något av en dröm... som blivit mer och mer efterlängtad genom åren, min mor pratade om det först... Men nu när jag verkligen har lust, så har hon diskbrock i ryggen och får inte rida längre :(

Och sonen är bara 3 år... kanske får lära han att rida först så han kan följa med och vara cowboy... Han älskar ju cowboys redan nu ;)

Rocky Mountain Oysters ( ostron från klippiga Bergen) skulle platsa på varje svenskt julbord : man tar kalvtestiklarna och sköljer dom i kallt vatten, rullar dem sedan i vetemjöl och steker dem sedan gyllenbruna i en het stekpanna med smör. Mums ! American pancaces, Lönnsirap, stekta ägg o sen toppar man med en slev R M Oysters till frukost kl 0530. Sen kan man rida en hel dag!

Låter döhärligt!!

Det har nog varit min dröm precis det du beskriver men men det där me pengarna som sätter lite käppar i hjulet.

Varit iväg på en kortare sväng till tjeckien men det va mer träning än upplevelse o jobb.
Sen så skulle man ju vara nervös för o inte palla med hela trippen, ont i arslet, göra fel så hela hjorden skenar el nåt:angel:
Nån gång i livet kanske man kommer iväg:rofl:

Jättehäftigt o få höra om såna som Du som varit iväg på en sån häftig resa.

Låter döhärligt!!

Det har nog varit min dröm precis det du beskriver men men det där me pengarna som sätter lite käppar i hjulet.

Varit iväg på en kortare sväng till tjeckien men det va mer träning än upplevelse o jobb.
Sen så skulle man ju vara nervös för o inte palla med hela trippen, ont i arslet, göra fel så hela hjorden skenar el nåt:angel:
Nån gång i livet kanske man kommer iväg:rofl:

Jättehäftigt o få höra om såna som Du som varit iväg på en sån häftig resa.
Tjeckien är verkligen ett dåligt surrogat för The real west :rofl: Som att kika på film!

kolla in Ursprungskällan tror den kallas. där har dom reser.
Jag vill göra, kanske nån annan som är sugen oxå.:love:

sen har ni ju stället i colorado som är stor intervju i en hästtidning nu. Har en vän som varit där i några månader och jobbat. Men de är nog mkt bättre att vara gäst där enligt henne.

Rocky Mountain Oysters ( ostron från klippiga Bergen) skulle platsa på varje svenskt julbord : man tar kalvtestiklarna och sköljer dom i kallt vatten, rullar dem sedan i vetemjöl och steker dem sedan gyllenbruna i en het stekpanna med smör. Mums ! American pancaces, Lönnsirap, stekta ägg o sen toppar man med en slev R M Oysters till frukost kl 0530. Sen kan man rida en hel dag!

Nej fy vad läbbigt den frullen skulle jag skippa. Pannkakorna går an men mina pannikisar är mkt mkt godare. de tyckte dom i amerikat (:rofl:) oxå.

Nej fy vad läbbigt den frullen skulle jag skippa. Pannkakorna går an men mina pannikisar är mkt mkt godare. de tyckte dom i amerikat (:rofl:) oxå.
Man får ta seden dit man kommer, eller som flickan sa: man får ta säden dit den kommer. Det går ju inte att börja slingra sej vid frukostbordet o vara pjåskig för då blir man ju en tenderfoot direkt bland grabbarna.
Jodå mina svenska pannkakor var också populära i jämförelse med de amerikanska "tuggmotstånden" med bakpulver i:idea:. Fast det är ju trots allt inne i huvudet man kan få för sej att det skulle vara äckligt med panerade testiklar, för de smakade faktiskt bra efter några morgnars tillvänjning. Sen får man ju äta kött så att man blir nöjd o det var en höjdare att få riktig beef. Konstaterade att rasen Black Angus står i en klass för sej både vad gäller gott kött och dåligt humör. Låg riktigt risigt till en gång när en Black Angus tjur fick för sej att han skulle döda mej och hästen. Han blev skjuten då det inte fanns nån annan möjlighet att hantera honom - stor o svart som ett gammalt ånglok. Sen var ranchhästarna en upplevelse, inget man hittar på en tävling i westernridning mer än på ropingarenan, för en del mornar kunda starta med en rejäl rodeo den första kvarten,men de blev bättre o bättre ju längre dagen led. ( å dom gick INTE i rätt form! :D )

Senast ändrad av en moderator:

Trots att jag fött upp tjurar är det bland det mest otäcka jag vet:o...Så, när jag väl får möjlighet att åka till det stora landet i väst siktar jag på en ranch som jobbar tight med BLM och mustangerna. Visst finns det boskap där med men jag lämnar det till de som häktar med det...:cool:

Men Bill,:crazy: visst är de så att dom alla hästarna som står i en fålla och väntar. dom hästar som är mest erfarena dom står lugnt i mitten och med sänkt huvud men de oerfarena hästarna rör sig och tittar omkring så när man kommer med repet så ska man hämta en häst inifrån gruppen och inte ropa en häst som är i de yttre. Eller har du erfarat detta?:crazy:

Trots att jag fött upp tjurar är det bland det mest otäcka jag vet:o...Så, när jag väl får möjlighet att åka till det stora landet i väst siktar jag på en ranch som jobbar tight med BLM och mustangerna. Visst finns det boskap där med men jag lämnar det till de som häktar med det...:cool:

Jag älskar longhorn och de skulle vara så roligt att ha några men då de är förbjudet att imp sånna så får man köpa embryon och sätta in i en vanlig kossa och snällt vänta och hoppas de ska gå bra. De finns nån i Danmark som gör detta.

Men Bill,:crazy: visst är de så att dom alla hästarna som står i en fålla och väntar. dom hästar som är mest erfarena dom står lugnt i mitten och med sänkt huvud men de oerfarena hästarna rör sig och tittar omkring så när man kommer med repet så ska man hämta en häst inifrån gruppen och inte ropa en häst som är i de yttre. Eller har du erfarat detta?:crazy:
Wranglern hämtade hem flocken från betet på morgonen, föste in dom i en stor roundpen o alla hästar ställde sej med huvudet mot staketet , sen gick "chefen" som kallas "Jiggerboss",o kastade en snara på den häst han valt ut o så fick man hämta den med grimma o grimskaft, sen tog han nästa o s v tills alla fått sin häst, sen jagade man ut dom som blev över tillbaka till betet. Det var god disciplin i flocken o alla ställde sej med huvudet utåt o fick snaran bakifrån med ett "Houlihan" kast ( backhand), same procedure every day.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 373
Senast: alazzi
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 064
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 301
Senast: lilstar
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten. Jag var då 20...
Svar
6
· Visningar
2 130
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023