Leva eller dö?

Ray

Trådstartare
Vad är bäst egentligen?
Hund 10 år, ägaren död. Uppväxt själv med husse ensligt på landet. Snäll och folkkär jakthund. Van att springa lös. Inte van att lämnas.
Är det bäst att ta bort hunden när den inte kan vara kvar i sin invanda miljö?
Eller försöka se hur den klarar ett vanligt villakvarter tillsammans med familj han känner väl och 1 hundkompis?

Lider samvetskval :-(

prova!
Hur gammal blir rasen normalt?

Den kanske tycker det är jättekul å träffa nytt folk och göra andra saker, eller så tycker den det inte å då får man ta nya beslut! :) ge det hela en chans säger jag.

Hundar är miljömässigt anpassningsbara, ni får träna på att lämna hunden ensam precis som man gör med valpar. Men skadar inte att pröva. Kanske finns det någon inhägnad hundgård i närheten som ni kan släppa hunden i?

Hundar är miljömässigt anpassningsbara, ni får träna på att lämna hunden ensam precis som man gör med valpar. Men skadar inte att pröva. Kanske finns det någon inhägnad hundgård i närheten som ni kan släppa hunden i?
Jo det gör det. Ridhus oxå:D
prova!

Den kanske tycker det är jättekul å träffa nytt folk och göra andra saker, eller så tycker den det inte å då får man ta nya beslut! :) ge det hela en chans säger jag.

Hunden tycker nog det är kul. Väldigt social. Men oxå mycket jaktinstinkt...
Kan tillägga att jag behöver frakta hunden genom landet 150 mil först.

Mitt största bekymmer är nog att lösa vardagen med en lite bökig och stor kramvarg. .. Tror ni har rätt i att hunden nog skulle anpassa sig...

Vad är bäst egentligen?
Hund 10 år, ägaren död. Uppväxt själv med husse ensligt på landet. Snäll och folkkär jakthund. Van att springa lös. Inte van att lämnas.
Är det bäst att ta bort hunden när den inte kan vara kvar i sin invanda miljö?
Eller försöka se hur den klarar ett vanligt villakvarter tillsammans med familj han känner väl och 1 hundkompis?

Lider samvetskval :-(
Ägaren till en hund jag fött upp blev sjuk. Han omplacerade hunden innan han gick bort. hunden var då 11 år. Fungerade hur bra som helst. Hunden lever fortfarande 13 år gammal och på väg mot 14. :)

De flesta normalt funtade hundar utan hemskheter i bagaget anpassar sig snabbt till ett nytt hem/ny ägare. (Faktiskt läskigt snabbt ibland!)
Ur hundens synpunkt tror jag därför inte att det är några större problem.
Frågan är om ni kan och vill göra de omställningar i vardagen som behövs för att hunden skall må bra i er familj?
Är hunden frisk och "fräsch" för sin ålder? 10 år på en hund kan ju vara lastgammalt medan en annan hund knappt är medelålders.
I vilket fall, se till att få ordentliga papper (överlåtelseavtal) på hunden såvida det inte är du/ni som ärvt hela dödsboet.

De flesta normalt funtade hundar utan hemskheter i bagaget anpassar sig snabbt till ett nytt hem/ny ägare. (Faktiskt läskigt snabbt ibland!)
Ur hundens synpunkt tror jag därför inte att det är några större problem.
Frågan är om ni kan och vill göra de omställningar i vardagen som behövs för att hunden skall må bra i er familj?
Är hunden frisk och "fräsch" för sin ålder? 10 år på en hund kan ju vara lastgammalt medan en annan hund knappt är medelålders.
I vilket fall, se till att få ordentliga papper (överlåtelseavtal) på hunden såvida det inte är du/ni som ärvt hela dödsboet.
Jag har hand om hunden just nu och han bor med min familj i vår stuga och han brukar bo i huset bredvid. Han är helt inflyttad och anpassad...
Men just att klämma in honom i ett vanligt villakvarter när han är van att springa över stora ytor. Gå ut och in som han vill. Aldrig gått i koppel direkt. Aldrig varit i ett samhälle... Är lite orolig över hur mycket jobb det blir att ha en sådan hund. Den är stor, klättrar upp på bord och tittar ut genom fönster, klöser på dörren när han vill ut...
Hunden är jättefrisk.

Jag har hand om hunden just nu och han bor med min familj i vår stuga och han brukar bo i huset bredvid. Han är helt inflyttad och anpassad...
Men just att klämma in honom i ett vanligt villakvarter när han är van att springa över stora ytor. Gå ut och in som han vill. Aldrig gått i koppel direkt. Aldrig varit i ett samhälle... Är lite orolig över hur mycket jobb det blir att ha en sådan hund. Den är stor, klättrar upp på bord och tittar ut genom fönster, klöser på dörren när han vill ut...
Hunden är jättefrisk.
Börja redan nu med koppelprommenader och se hur det går? Aktivera hunden mentalt med problemlösning, spår borde ju vara självklart när det är en gammal jakthund?

Bearbetar sambon.
Hans problem just nu är vem som ska passa denna hund om vi åker bort och om han kommer förstöra huset om man lämnar honom.
Jag känner lite att man kan prova. Han är hur nöjd som helst nu. Kanske är det på annan plats oxå. Vi vet ju inte...

Om ni inte väljer att ha kvar hunden kan nu ju höra om intresse finns för någon jägare att överta hunden? Det finns en aktiv grupp som heter Jakthundar säljes/köpes på Facebook där någon kanske är intresserad?

Det kan ju vara någon människa som gärna skulle ta hand om en äldre hund och som vet vad rasen innebär.

Peppad av er inställning åkte jag idag in till samhället med både grå vargen och finnen. Vargen överlycklig över att åka bil. Jätteglad att komma in till min mamma och få godis och ännu lyckligare över att upptäcka att bakdörren var öppen...
Några rundor runt grannhusen men sen startade jag bilen igen och då hoppade han glatt in i den. Puh:angel:
Sen blev det koppelprommenix och miljöcheck och det gick över förväntan. Därefter lite vänt i hundgård medan jag handlade för att kolla skäll nivån. Tror finnen var mest förolämpad och missnöjd över detta:p. Voffandet var väl på normal nivå jämfört med övriga hundgårdshundar i grannhusen. Väldigt glada vovvar som fick komma ut och in i bilen och hem till gården igen. Vargen är trött och pallar inte ens skälla på bil som kört förbi...
Allt som allt lyckat experiment!

prova!

Rasen normalt är en gatukorsning. Gudarna vet hur gamla dom blir... De jakthundar jag känt har blivit 12-13 max men.
Det är jämthund, hälleforsare, stövare, finsk spets i honom. Tror jag. ..

Skulle inte ens fundera på avlivning, de flesta hundar klarar en omplacering utmärkt !!
Har man redan en familj dessutom är det väl toppen.
Har själv tagit flera omplaceringar och efter en två månader kan jag säga att hunden totalt glömt av sitt gamla även om man träffar de gamla ägarna.

Skulle inte ens fundera på avlivning, de flesta hundar klarar en omplacering utmärkt !!
Har man redan en familj dessutom är det väl toppen.
Har själv tagit flera omplaceringar och efter en två månader kan jag säga att hunden totalt glömt av sitt gamla även om man träffar de gamla ägarna.
Mitt dilemma är att ingen vill ta sig an hunden och jag bor 150 mil bort. Vi är alltså enda alternativet. Ingen jägare och ingen annan heller i närheten är intresserad utan tycker det är bäst att ta bort hunden.
Jag har känt mig osäker på om vi vill/orkar ta oss an hunden...Den har varit sjövild!
Men vi har bestämt att försöka. Hunden är ju gammal nu och går att ha i möblerade rum och gå hyfsat i koppel. Och jag har haft för mycket död detta året för att kunna besluta att han ska dö- även om han är en hund.

Mitt dilemma är att ingen vill ta sig an hunden och jag bor 150 mil bort. Vi är alltså enda alternativet. Ingen jägare och ingen annan heller i närheten är intresserad utan tycker det är bäst att ta bort hunden.
Jag har känt mig osäker på om vi vill/orkar ta oss an hunden...Den har varit sjövild!
Men vi har bestämt att försöka. Hunden är ju gammal nu och går att ha i möblerade rum och gå hyfsat i koppel. Och jag har haft för mycket död detta året för att kunna besluta att han ska dö- även om han är en hund.
Även om han är en hund , låter inte så smakligt i mina öron =/
Men angående hunden , är det en stabil hund så klarar den en flytt utan problem, tio år är ingen ålder för många hundar.
Angående dina känslor om att ta hunden kan inte jag svara på, men hunden borde klara den flytten :)

Jag tycker det låter som om hunden skulle få ett nytt, jätteroligt liv och vara jätteglad över det! Med sin gamla husse kanske livet inte alltid var SÅ spännande, omän trevligt och bra på alla sätt och vis. Den kanske varit sjövild för att den haft tråkigt och äntligen fått lite liv i luckan? Låter som en kul hund, tycker jag :-) Jagar ni själva eftersom ni har Finnspets? Eller Finnstövare eller vad det nu är?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 030
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka