Leuns Velds Elegant RP 135 GI

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshacera
  • Startdatum Startdatum
E

Elshacera

Har funderingar på denna hingst till vårat ena sto.
Vet det som står på Askös sida, men undrar nu om någon på buke har en avkomma efter denna hingst.
Om vill veta allt, gärna bild på avkomman.
mvh El

Sv: Leuns Velds Elegant RP 135 GI

Vi väntar 2 föl med Elegant gå in på www.asrp.nu och sedan till hans hemsida kan du i hans fotoalbum se många avkommor till Elegant.

Tackar så mycket för tipset.
Snälla om du vill svara gärna på följande.
Nyfiken vad är det för ras på stona?
Har du lust att lägga in bild på fölen när de kommer?
mvh El

jag har en valack efter honom, han är jätte fin och har mycket bra gångarter, får alltid beröm för dem när folk ser honom! hoppar som en gud dessutom. en mkt bra hingst enligt mig

Elegant är 145,5 i mankhöjd, han har förärvt sig ganska jämnt allt från c-D ponnyer.
Hans morfar är sek B och hans far är ridponny med mankhöjd 150 någonting. En mycket använd hingst ute i Europa Bokkesprong Czardas.

Lånar knapp...
Vi vill bara tacka för alla svar.
Det verkar vara en hingst som passar bra för oss eller rättare sagt för vårat sto.

Infogar bild på tjejen . Undrar nu följande vårat sto är ett russ- diplomsto.

Någon som har avkomma med denna hingst där modern är russ?
marmis4.jpg

mvh el

såg elegant på hingstvisning i sundsvall och var inte imponerad.
skrikig , bråkig o höll på o slå ner tjejen som visade honom trots att dom var ensamma i ridhuset.

Visade ingen skritt eller trav men en massa luftskutt.:angel:
galoppen var inte heller så bra eftersom han mest studsade o sprang på volt runt visaren.
Så han ligger inte på topp hos mej o gillade inte typen på honom riktigt heller.
Nu kan de va så att han ahde en dålig dag.

Vi har ringt och skall givetvis åka ut och kika samt träffa honom innan.

mvh el

såg elegant på hingstvisning i sundsvall och var inte imponerad.
skrikig , bråkig o höll på o slå ner tjejen som visade honom trots att dom var ensamma i ridhuset.

Visade ingen skritt eller trav men en massa luftskutt.:angel:
galoppen var inte heller så bra eftersom han mest studsade o sprang på volt runt visaren.
Så han ligger inte på topp hos mej o gillade inte typen på honom riktigt heller.
Nu kan de va så att han ahde en dålig dag.
Då hade han säkert en dålig dag!
Jag har sett honom på hingstvisning och där uppförde han exemplariskt. Han är ju en av dom få hingstarna som har egen prestation, och avkommor med bra prestation, samt en utmärkt stam så jag bara undrar vad mer man kan begära?
Om jag inte minns fel så tävlade han väl i skolmästerskap på ett naturbruksgymnasium härom året och gick väl bra där. Hans stam är intressant då han på mödernesidan går tillbaka till *Sarnau*-blodslinjer, ett av englands mest framgångsrika stuterier vad gäller palominoavel av prestationshästar/ponnier. :banana: :banana: :banana:

Någon som har avkomma med denna hingst där modern är russ?
marmis4.jpg

mvh el

Söt ponny !!!

Elegant har ungefär två hundra avkommor i Holland och ingen av dom har raser i sig "typ" russ NF--så där vet man inte hur en sådan avkomma skulle se ut.

I Sverige har han betäckt väldigt lite och jag tror inte heller här har det varit någon russ mor.'

Vanligast när det är raser som är små ponnyer av lite tyngre raser, såsom Russ, äldre typ av NF, i Tysklands motsvarighet till russet (wildbaum pony) och även ursprungswelshen welsh sek A är att man:
Betäcker med ett RENT fullblod Engelsk eller Arabiskt. Änvänder man inte rena fullblod så använder man fullblodskorsningar som har fullblod som föräldrar eller morfar föräldrar.

Vad man vill med de här små ponnystona är ju att förlänga benen ordentligt och få lite ädlare linjer och helt enkelt gå från en småponny till en lämplig större ponny att RIDA på en RIDPONNY.

Hade jag ett Russto och skulle använda en ridponnyhingst skulle jag välja Magic Dancer eller B. Aarden..Bägge STORA ridponny och mycket fullblod i ådrorna.

Väljer du en STOR ridponny som har STORT blod (fullblod/halvblod) som föräldrar, far/morföräldrar så blir avkomman säkert tio cm större än om du använder Elegant.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan och tack för tipsen samt berömmet..
Jodå hon är väldigt söt samt har superpsyke, att hon dessutom är diplomsto är bara extra plus.
Vi är MYCKET TACKSAMMA att vi fick köpa henne.
Skall in och kika på de du föreslagit.

Men i dagsläget är det inte aktuellt med arabhingst.
Detta då fåtalet av dessa hingstar motsvarar våra krav.
En av de som gör det kommer vi troligen använda nästa år.

Iår vill vi ha en "mindre" avkomma.
mvh El

Har funderingar på denna hingst till vårat ena sto.
Vet det som står på Askös sida, men undrar nu om någon på buke har en avkomma efter denna hingst.
Om vill veta allt, gärna bild på avkomman.
mvh El

Hejsan hej! :) sjalv har vi en avkomma av elegant . hehe soot liten krabat inte sao liten langre i maj 1ar. :banana:

Söt ponny !!!

Elegant har ungefär två hundra avkommor i Holland och ingen av dom har raser i sig "typ" russ NF--så där vet man inte hur en sådan avkomma skulle se ut.

I Sverige har han betäckt väldigt lite och jag tror inte heller här har det varit någon russ mor.'

Vanligast när det är raser som är små ponnyer av lite tyngre raser, såsom Russ, äldre typ av NF, i Tysklands motsvarighet till russet (wildbaum pony) och även ursprungswelshen welsh sek A är att man:
Betäcker med ett RENT fullblod Engelsk eller Arabiskt. Änvänder man inte rena fullblod så använder man fullblodskorsningar som har fullblod som föräldrar eller morfar föräldrar.

Vad man vill med de här små ponnystona är ju att förlänga benen ordentligt och få lite ädlare linjer och helt enkelt gå från en småponny till en lämplig större ponny att RIDA på en RIDPONNY.

Hade jag ett Russto och skulle använda en ridponnyhingst skulle jag välja Magic Dancer eller B. Aarden..Bägge STORA ridponny och mycket fullblod i ådrorna.

Väljer du en STOR ridponny som har STORT blod (fullblod/halvblod) som föräldrar, far/morföräldrar så blir avkomman säkert tio cm större än om du använder Elegant.

peråke

Hejsan! har i sverige bateckte han varat appaloosa - arab - russ sto vi fick en avkomma med arabhuvud heheh skitsoot har hort att alla e fuxar sant? :eek:

Jaa. nar vi skulle betacka blev vi besvikna han var inte lika snygg som vi tankt .. mager &sa mot vara feta pallar hehe kram

vi har sjalv en avkomma 1ar i maj .. hon var klen & hade mycket fel med benen .. men nu ar hon en riktig busunge!

lagger in en bild pa folet snart . stoets ras e appaloosa - russ - arab . fint fol tkr jag de blev. :D

Elegant har flera väldigt bra avkommor,
2 har visats i Sverige på 3 årstest och bägge fick dubbeldiplom! Pride's Super Nova fick 51p gångartsdiplom 53p hoppdiplom en av de högsta i Sverige!
På asrp.se finns det att läsa om honom och hans avkommor

Väntar med spänning på Elegants föl som Cozima väntar i slutet på april.=)

Elegant har flera väldigt bra avkommor,
2 har visats i Sverige på 3 årstest och bägge fick dubbeldiplom! Pride's Super Nova fick 51p gångartsdiplom 53p hoppdiplom en av de högsta i Sverige!
På asrp.se finns det att läsa om honom och hans avkommor

Min "plastmamma" äger/har fött upp Prides super nova, som är efter Elegant. Hon har även Prides Super Grace efter Elegant som blivit BIR och BIS.
Två underbara ponnyer, Nova lite mer försiktig, men vilka gångarter och utstrålning! och Grace -den tuffa bruden med minst lika bra gångarter.
mamma till bägga två är Coelenhages Pride e:Coelenhages Lets be the best, u: Coelenhages Lady Primeur ue: Ijsselvliedts Primeur, helsyster med dom godkända hingstarna Coelenhages Purioso, Coelenhages Prins Thatch, Coelenhages Promise.
Riktigt fina ponnyer, med högsta poäng på utställning.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag har kollat runt och läst om massor av hingstar som kan passa mitt hann sto efter Wordly - Weltmeyer -( Walt disney från mamman sida)...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 729
Senast: pastejja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 429
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III