Leuchtie halsband

tinissen

Trådstartare
Leuchtie halsband, är det någon som provat och vad har ni tyckt om det?
jag såg dem i annons idag där det stod bl.a om träningseffekt m.m
men hur bra/mindre bra är de? skulle ni testa på eran hund, varför/varför inte?

Sv: Leuchtie halsband

Tyckte det var dyrt. Det är väl bara ett halsband som lyser, eller?

Hur det skulle påverka träningen fattar jag inte.

Var nödd att googla och se vad det är för något och kan personligen inte se vad för nytta de ska duga till i träningssammanhang.

Fult, dyrt och onödigt för mig.

Jag fick också ta till Google. Jag fattar inte vad som skulle vara så bra med det?? Att hunden syns bättre möjligen, i trafik och så. Men det var ju dyyyrt! Finns ju mycket billigare halsband som lyser?

Nej, jag skulle inte köpa ett sånt. Förstår inte vad jag ska ha det till? Kommandon kan jag väl ge till hunden även om jag inte ser den? Den hör mig väl? :p Och är jag inte säker på att den lyder så ger jag inte kommandon om jag inte har hunden så att jag kan nå den och se till att kommandot genomförs. Jag förstår inte hur det här skulle underlätta för det!?

Nu kom jag på :idea: Om man har en rymmare och bor på landet där det är kolsvart DÅ är det nog bra!! :banana: (Men finns fortfarande billigare lys-halsband...) :cool:

kl
Leons, o tidigare hundars blinkisar är typ gratis i förhållande till detta.
Inte för att jag kan Tyska, men hur skulle det underlätta inlärning?
Inkallning etc med lös hund kör man väl inte mitt i natten utan att vara i ett inhägnat område?

jag har ett blinkhalsband som jag köpte för 50 kr. Används på kvällar så att hunden syns av bilar/cyklister och så att jag ser vart han är om vi går där det inte finns bra/någon belysning.
Har inget med träningen att göra, kanske menar de om man tränar utomhus i totalt mörker? Så man ser var hunden är?

jag fick inte heller ett grepp om hur det skulle kunna funka i ett träningssammanhang...

kan tänka mig att det är dyrt just för att det tålde att vatten, det är de ju inte alla halsband med belysning som gör...

annonstexten för den som inte sett den:

Mycket hög ljuskraft
Långvarig produkt håller flera år
Bra synlighet
Vattentät
Varför Leuchtie Ljushalsband?
Som vi alla vet kan det fort komma till kritiska situationer under en kvällspromenad.
Vid skymning använder ansvarsfulla hundägare ljushalsband för att uppmärksamma sin hund och att höja säkerheten.
Träningseffekt
Om hunden bär en Leuchtie halsband i mörkret kan ägaren hålla kontakt med hunden och ge kommandon. Hunden kan därmed inte dra ur sig. Promenerar man med flera hundar kan man använda olikfärgade ljushalsband.

eftersom det inte är så marknadsfört i sverige ännu har jag inte kunnat hitta någon vidare info..:)
för egen del tycker jag nog reflexer är bättre i mörker för övrig trafiks skull.
eller så kan man ju knäppa i en sån där liten blinkis i halsbandet...

Om en lös hund inte kan dra sig ur ett halsband så är det livsfarligt. Vad händer om den drar till skogs o fastnar?

Det klart, köper man ett rött och ett blått så vet man även vid mörker att det är den röda som rymmer...:idea:

fast det har ju inte riktigt med själva disskusionen o göra fastna kan en hund göra oavsett vilket halsband det har. eller jag kanske inte förstod vart du ville komma? :)

Senast ändrad:

Tycker det var onödig dyrt. Däremot skulle det vara bra med ett lysande halsband när jag på vintern släpper ut hundarna på tomten. Baksidan är så mörk så jag ser inte om de är över tomtgränsen eller inte och då skulle detta vara effektivt för då skulle jag se vart de var

eftersom det inte är så marknadsfört i sverige ännu har jag inte kunnat hitta någon vidare info..:)

Var och varannat stånd på hundmässan hade blinkande/lysande halsband, koppel, nyckelringar att fästa på kopplet etc. Alla djuraffärer i min hemort (finns 3) har även sådana så det kan väl inte vara så dålig marknadsföring ändå?
Mitt tål ösregn och det knappbatteriet som är i håller i cirka ett år, sen får man köpa nytt batterie (kostar typ en 10:a).
Förstår inte varför just Leuchtie skulle vara bättre.

Tycker att ljushalsband ÄR bättre eftersom reflexer bara syns när det kommer ljus på medan de lysande halsbanden syns hela tiden (inte alla cyklister som använder lampa till exempel).

Jag har haft ett sådant i ett par år, men det är öppningsbart. Det används endast i mörker och man har annat halsband till kopplet. Det klarar alla väder och var mycket billigare än Leuchtie. Men hur ett sådant halsband skulle kunna påverka träning fattar jag inte.

fast det har ju inte riktigt med själva disskusionen o göra fastna kan en hund göra oavsett vilket halsband det har. eller jag kanske inte förstod vart du ville komma? :)

De jag använder har kardborre fästning, öppnas om hunden fastnar o det blir tryck.
Aldrig vanligt halsband på lös hund.

jag menade att detta märket inte är speciellt marknadsfört här ännu googlar du får du upp typ 3 träffar på svenska. resterande på tyska inget mer..

och eftersom det inte finns speciellt mkt info online, hurvida knäppningen om det ens är någon knäppning eller hur det fungerar, det ser iaf inte it o vara ett halsband avsett för koppel.
:)

det beror ju på var man bor om vad som är bäst, här är det inga cyklister.
min hund går inte lös efter mörkret lagt sig mer än i trädgården som är ingärad med både häck och staket och har utebelysning.

men summan är ju att det verkar som samtliga tycker det är en dyr "blinggrej" som ingen kommer köpa pga det höga priset ;)

fr de priset hade jag med kanske köpt ett men i sverige ska de ha 349kr+frakt.. inte riktigt värt det:)

*kl*

Jag har ett Leuchtie som jag köpte från Tyskland för något år sedan. Kommer inte ihåg vad jag betalade, 500kr kanske?

Det är inget halsband på det viset utan är enbart för synligheten, det går alltså inte att sätta något koppel i det. Det har heller ingen öppning utan träs över huvudet och är alltså väldigt noga med att man köper rätt storlek. Skulle hunden fastna med det så kan den endera krypa ur det eller så går det av, det är som sagt inte gjort för att hålla för att dras i (det är delat där batteriet sitter och ihopsatt med någon slags gummi-/silikongrej).

Vad det skulle ha med träning att göra förstår jag inte heller, vad stod det i annonsen??

Jag har inte haft något annat lyshalsband så jag kan inte riktigt jämföra, mer än att de vanliga jag sett på andra hundar inte ens varit i närheten av samma ljusstyrka. Jag gillar att det inte blinkar utan lyser konstant, att det är helt vattentätt, att det lyser hur länge som helst (samma batteri i två år nu och jag har använt det mycket!) och att det som sagt syns på väldigt långt håll.

Förresten, jag har visst haft ett annat, ett Visiglo. Det tyckte jag däremot var helt värdelöst, stelt och klumpigt och batteriet tog slut hur snabbt som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka