letar hingst till mitt ponny sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
P

Pia-Moni

skulle vara jätte snällt om ni på buke vill ge mig tips på ponny hingstar.

Ridponnyhingstar eller welsh hingstar är jag intresserad av.
Har en tysk ridponny sto e.madison u. Patricia som jag ska beäcka.

vill ha en d-ponny. stoet är 147 cm.

Sv: letar hingst till mitt ponny sto

puffar upp tråden igen , så jag får några tips. då jag är super dålig på att hitta ponny hingstar.

Kolla runt på föreningarnas hemsidor :)
Bara att googla så hittar man. Hittar du några intressanta kan du fråga vidare här :p Här finns människor som har svar på allt :bump:

Rent spontant skulle jag råda dig till att använda en liten hingst första gången då du inte vet vad som ligger bakom ditt sto. vet du vilken storlek föräldrarna har så är det lättare.

En liten welsh, en som har föräldrar och syskon i samma storlek. I många fall är det bättre att få en C ponny till avkomma än en som växer över.

det finns många fina welshhingstar, en av mina stora favoriter finns i närheten av dig:love: Bostorp Besk, godkänd enl gamla premieringssystemet och har lämnat fina avkommor med ridponnyston samt halvblod.

(moderator, ingen reklam, jag äger inte hingsten ;) )

ja, jag har blivit tipsad om honom redan :P Men kollar runt lite mer. men har också tänkt på de att ta en liten hingst först för som sagt är min ponnys morfar 165 cm. så jag kan tänka mig att hon kan lämna stora avkommor. och som sagt är det ju bättre mer en c-ponny är en liten häst :) du vet ingen hemsida som alla hingstar är samlade ?

Känner att jag suger på att söka hittar inte några hemsidor med ponny hingstar, men hittar en massa om halvblod!

Kolla runt på föreningarnas hemsidor :)
Bara att googla så hittar man. Hittar du några intressanta kan du fråga vidare här :p Här finns människor som har svar på allt :bump:

menar du ras föreningarna ? ska man söka på rasen man letar efter då eller ?

Jag är inte så duktig på att hitta på internet ;) så länka gärna om man får ?

Om du inte vet vad som ligger bakom ditt sto storleksmässigt eller hur hon förärver sig är det nog säkrare med en renrashingst. Ridponnyerna är korsningar mellan olika raser och olika storlekar. Vad är ditt avelsmål? D-ponny med inriktning dressyr, hopp eller allround? Sök på rasen så hittar du föreningarnas hemsidor, tex welsh.

okej, tack för länken :) jag vill ha en allround ponny, men mest inriktad mot hopp. Så hingsten ska helst vara hopp hingst, eller iallfall vara duktig på hoppning.

Besk stod här förre året, jag hanterade han mkt, jag körde han en hel del. Han är väldigt förnuftig, hoppar bra. Jag drog fullt ös över en betesåker med vagn bakom o han saktade av snällt o bockade inte. Ju mer "bus" man hittar på ju roligare tycker han de är! Inga problem att småtjejer red honom ihop med ston. Man glömde faktiskt stundtals att de var en hingst man höll på med tills han brummade :) Snygg är han också :) Han är alltid vaken o alert, men han skulle aldrig aldrig hitta på nåt dumt!

Har du ringt A-C ännu?
Tror Little Robin skulle bli bra innan allt.
Dels blir det ju inte så dyrt och sedan står han ju riktigt nära dig :)

Tycker att du även kan titta på en av mina favoriter Brännornas Rigoletto. Han blev godkänd och bästa treåring i år. Han är C-ponny e:Verdi - Derano B - Stoatley Pride II RW6. Mamman är diplomsto som fått tre godkända hingstar på tre avkommor.

Brännornas Rigoletto är en liten C-ponny, hans godkände helbror var vid samma ålder maxad D. En chansning rent storleksmässigt

Mamman är 143cm. Mozart är visst stor men de andra avkommorna är vanlig D-ponnystorlek. Jag är iaf glad att hålla på med halvblod (men har också en Welsh Mountain), det måste vara supersvårt att få fram stora D-ponnyer som ändå håller sig på rätt sida om 148. :grin:

Insåg att jag svarade på fel, skulle ju vara TS;-)

Jag har delat stall med Bostorp Besk i flera år och han är en väldigt trevlig hingst att ha att göra med. Enkel att hantera och vettig i skallen. Har till och med varit i samma ridhus som honom när mitt sto har brunstat och han har inte brytt sig utan kunnat skilja på jobb och nöje. När ett av mina hingstföl skildes av från sin mamma fick han gå med Besk och några andra hingstföl och Besk höll efter dem på precis rätt nivå.

Skulle jag vilja ha en barnponny skulle jag väldigt gärna vilja ha en avkomma till Besk.

Mamman är 143cm. Mozart är visst stor men de andra avkommorna är vanlig D-ponnystorlek. Jag är iaf glad att hålla på med halvblod (men har också en Welsh Mountain), det måste vara supersvårt att få fram stora D-ponnyer som ändå håller sig på rätt sida om 148. :grin:

Att föda upp ridponnier är inte speciellt svårt om man använder sig av Ridponnyer som avelsmaterial. Avlar man med korsnings ponnier och mycket renras så blir förärvningen svårare att förutsäga.
Har man en hingst som har en renras hingst som far får man se på avkommorna hurvida den förärver sig stort eller litet, det kan bli både upp och ned.
Tar man en hingst som är avlad som ridponny i många generationer som det finns några få av även i Sverige då är det lättare att förutsäga vad den lämnar, sen tar man ett Ridponnysto som också det är avlat i generationer blir det mer lätt.
Ser man på Holländsk, Tysk och Engelsk avel så är den mer jämn.
Vi har i Sverige snart avlat Ridponnier i 20 år och många står fortfarande på samma platta och stampar och använder renrashingstar och ojämnt material.
Man kan fråga sig varför, när hela Europa har en jämn avel med ridponnyer.

Jag slutar aldrig förundra mig när Sverige ska sluta kalla Part Bred ponnyer för Ridponnyer. Ridponnyer är ett begrepp ute i Europa, men i Sverige kan det vara vad för korsning som helst:confused:
Danmark därimot har kallat sina ponnyer för Sportponnyer för att få ett vidare begrepp, men Ridponnyer är ett varumärke som registrerats i över 100år!

Vill du föda upp en Welsh Partbred kolla in SWF hemsida där finns samtliga deras licensierade hingstar.

Vill du använda dig av Svensk Ridponny finns ASRPs hemsida med samtliga hingstar!

Vill du föda upp en Ridponny eller Sportponny finns RSF hemsida som också har en rad mycket intressanta hingstar. Fler är på väg in har en liten fågel viskat i mitt öra:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka