Sv: letar hingst till mitt ponny sto
Mamman är 143cm. Mozart är visst stor men de andra avkommorna är vanlig D-ponnystorlek. Jag är iaf glad att hålla på med halvblod (men har också en Welsh Mountain), det måste vara supersvårt att få fram stora D-ponnyer som ändå håller sig på rätt sida om 148.
Att föda upp ridponnier är inte speciellt svårt om man använder sig av Ridponnyer som avelsmaterial. Avlar man med korsnings ponnier och mycket renras så blir förärvningen svårare att förutsäga.
Har man en hingst som har en renras hingst som far får man se på avkommorna hurvida den förärver sig stort eller litet, det kan bli både upp och ned.
Tar man en hingst som är avlad som ridponny i många generationer som det finns några få av även i Sverige då är det lättare att förutsäga vad den lämnar, sen tar man ett Ridponnysto som också det är avlat i generationer blir det mer lätt.
Ser man på Holländsk, Tysk och Engelsk avel så är den mer jämn.
Vi har i Sverige snart avlat Ridponnier i 20 år och många står fortfarande på samma platta och stampar och använder renrashingstar och ojämnt material.
Man kan fråga sig varför, när hela Europa har en jämn avel med ridponnyer.
Jag slutar aldrig förundra mig när Sverige ska sluta kalla Part Bred ponnyer för Ridponnyer. Ridponnyer är ett begrepp ute i Europa, men i Sverige kan det vara vad för korsning som helst
Danmark därimot har kallat sina ponnyer för Sportponnyer för att få ett vidare begrepp, men Ridponnyer är ett varumärke som registrerats i över 100år!
Vill du föda upp en Welsh Partbred kolla in SWF hemsida där finns samtliga deras licensierade hingstar.
Vill du använda dig av Svensk Ridponny finns ASRPs hemsida med samtliga hingstar!
Vill du föda upp en Ridponny eller Sportponny finns RSF hemsida som också har en rad mycket intressanta hingstar. Fler är på väg in har en liten fågel viskat i mitt öra